Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5673 ggr
Pallo87
0

Läkarintyg

Hej ! imorgon ska ja träffa en läkare som ja ska försöka få läkarintyg att få äta LCHF på nya skolan jag börjar.. Några tips hur man ska äga upp läkaren ?

nobban7
0

Hej! Har du någon sjukdom eller stor övervikt som förbättras av kosten?

Pallo87
0

Ja har många saker som har förbättrats… Dels i 2 månaders tid hade ja extrem smärta i bröstryggen efter 3-4 timmars sömn = avbruten nattsömn kunde inte sova vidare…. sen hade jag även ischias nerv smärtor.. grova.. och allt det har försvunnit inom loppet på 3-4 dar med LCHF.. sen dom vanliga fördelarna som att man är piggare, mår psykiskt bättre osv osv… :)

karinafp
0

"Överkänslig för kolhydrater", kanske? Cool Själv har jag ju min diabetes att skylla på…Glad

nobban7
0

Ja du får försöka framhålla fördelarna för läkaren och förklara hur viktigt det är med rätt kost för att du ska må bra och orka med studierna. Lycka till!

Zepp
0

Till läkaren skall du säga Ketogen diet.. typ som Atkins och LCHF!

Ketogen diet heter det på läkarspråk och LCHF är en populärbenämning!

Ketogen diet används framför allt inom vården mot Epelepsi och av några läkare men fler patienter själva mot Diabetes, men Socialstyrelsen har funnit att det även är en vetenskapligt beprövad metod för viktnedgång!

Tala om vilka hälsofördelar du märkt och hur du tänkt dig fortsätta, om det går!

Det är inget läge att "frälsa" läkaren om denne nu inte skulle vara så insatt eller tveksam!!

Du skriver inget om det.. men det hade nog varit lättare om du behövde gå ner i vikt.. eller var sockerberoende?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pallo87
0

Jo.. Jag är inte direkt överviktig så att de syns märkbart.. Men ja berättar bara att ja måste käka så ifall ja ska klara mina studier..

JAUS
0

#5 Inte för att vara peting, men LCHF är inte en populärbenämning. LCHF är en akronym för lågkolhydrat/högfettskost.

nyborjare08
0

#7 Benämningen "uppfanns" av en kompis till Annika Dahlkvist om jag inte minns fel. Så jag skulle nog kalla det för en populärbenämning även om det förstås beskriver kosten bra. Inom läkarvärlden tror jag också på att använda benämningen "ketogen kost".

Pallo87 - kosten brukar ju ge en lugn mage, t ex. Är det något du skulle kunna säga kanske? Hoppas att det går bra hos läkaren idag!

JAUS
0

#7 Den uppfanns inte här. Förkortningen existerade redan tidigare som beskrivning av all kost som hade låg andel kolhydrater och hög andel fett jämfört med "normalkosten".

Att AD valde att "låna" den akronymen gjorde inte att den ursprungliga betydelsen försvann.

nyborjare08
0

JAUS, nu har jag fått bekräftat från Annika att det var Mats Forsenberg som föreslog benämningen LCHF i ett nätverk (före KiF:s tid). Han föreslog C istället för K så att det skulle bli internationellt gångbart.

Pallo87, hur gick det hos läkaren?

Margareta
0

#10 Det stämmer neb inte före Kif's tid dock. När jag startade Kif användes inte begreppet LCHF - det nämnde Mats F långt senare.

Numer pensionär i Nynäshamn

nyborjare08
0

Tack Margareta! Det var jag som tog fel om att det var före KiF Glad

För skojs skull gjorde jag en sökning på LCHF på engelska wikipedia och fick ingen träff. Det tyder väl också på att det inte är internationellt känt. Än. Skrattande "Low Carb" däremot är väl rätt så spritt.

Margareta
0

#12 Första förslaget var LKHF, men Mats Forsenberg internationaliserade begreppet till LCHF.

När jag startade Kif 2006 handlade det om Sten Sture Skaldeman "Ät dig ner i vikt" Maria Tausons "Mamma äter inget vitt", lite Atkins, lite Paulun (GI) och Annika Dahlqvistss blogg var i sammanhanget just en blogg vi länkade till och hon länkade hit och tipsade om att man kunde ställa sina allmänna kostfrågor här. Annika hade inte skrivit några böcker och LCHF-begreppet var inte påkommet.

Förlåt Pallo87 att vi kidnappade din tråd - det blir så ibland.

Numer pensionär i Nynäshamn

MatsF
0

Vi var en del som diskuterade vad vi skulle kalla "vår" kost, framförallt i interna diskussioner. Vi ville inte använda oss av LC (Low Carb) eftersom det kan vara allt möjligt, Low Fat, att äta massa konstiga onaturliga saker m.m. m.m.

LCHF står för Low Carb High Fat med i huvudsak animaliska produkter som dessutom är skall vara så naturliga som möjligt.

Om jag kommer ihåg rätt var det någon gång hösten 2006.

/Mats