Specialvaror???
Nu ahr jag ju lst runt en hel del. Och hittat LCHFbutiken. Det verkar som att man kan göra det mesta man gjorde förut också när man kör LCHF (typ pannkaka, pizza) allt sånt man trodde var kört…
Säg era 5 viktigaste specialbeställda ingridienser… Så får jag tips påvad jag ska beställa… =)

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det enda jag köper nu som jag inte hade användning för före LCHF är pofiber, det finns på glutenhyllan i de flesta affärer! Bra till bröd, pannkakor & våfflor.

pofiber, fiberhusk, sukrin, kokosfett.

Kokosfett!
Mandelmjöl är inte uppskrivet än, för bakning t ex.

#2. Husk. Var köper du det? Läste Annas LCHF's husmanskost och där nämdes husk i flera recept men jag har tidigare bara använt fiberhusk. Vad är skillnaden?
Det är samma ingrediens - psylliumfröskal. Skillnaden är tydligen i malningsgraden. Jag har visserligen aldrig provat fiberhusk men jag har hört de som gjort det och de har tyckt att den "knastrar" eller "gnisslar" när man tuggar den. Det upplever jag inte att husk gör. Jag köper den i hälsokostaffärer, typ Life. Här är produktsidan hos tillverkaren.
Tack nyborgare08! Hade precis tänkt starta en tråd angående fiberhusk. Undrade nämligen om det var fler som upplevde att det ibland känns som om man tuggar på ett sandkorn helt plötsligt. Då man äter musslor blir det ju så ibland oxå, men eftersom man är van vid det så är det inte lika jobbigt som när det finns i "bröd".
Vet någon vad "sandkornen" är? Är det kanske sandkorn? Kanske en rest från då de mals?
Visste inte att det var ngn skillnad, trodde att Husk var en förkortning av fiberhusk. Liksom många här använder t.ex. kollisar, UFO och så vidare.
Fiberhusk är ju så bra, så det känns så trist med sandkornsobehaget.
Jag använder Fiberhusk när jag bakar bröd och till pannkakor.Upplever inte att det blir "knastrigt" Tror att det behöver svälla ett par minuter för att "sandkornen" ska försvinna. Mina fläskpannkakor blir otroligt goda. I smeten blandar jag ägg, grädde, vatten, smält smör, fiberhusk, lite bakpulver och salt.
det "sandiga" försvinner om det får svälla tillräckligt länge och det är tillräckligt mycket vätska. Tyvärr så är det långt ifrån smaklöst och jag är inte förtjust i smaken
I början tyckte jag också fiberhusk var knastrigt. kanske jag lät det svälla för lite eller så tog jag för mycket
Jag har upptäckt och gillar kokosmjöl.
Låter det kanske svälla för kort tid med för lite vätska. Låter logiskt eftersom jag inte har haft sandkorn i allt jag bakat med fibethusk. Att jag inte har kopplat skäms jag för, jag brukar vara hyfsat analytisk!
Så tack alla så mkt för info!

#8. Tack snälla för infon. Tittade på Bodystore.com och priset är högra för husk än för fiberhusk. Tänker prova det ändå. Kanske finns det andra märken som är billigare.