Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 9786 ggr
kitabu
2010-08-08 18:31
1

Varning - Fruktos

Fruktos kan endast metaboliseras i levern och ger likavärdiga effekter som alkohol vid kronisk konsumption, alltså skrumplever och fetma.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fruktos

Skall man tolka detta som att man kan få skrumplever och fetma av att äta för mycket frukt och socker?

Var går gränsen?

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Sugiyama
2010-08-08 18:43
2

Ja det kan man verkligen undra. Tur man är måttlig med frukten.

Ulf-S
2010-08-08 18:45
1

Ja, man ska nog tolka det som att den fruktos som ingår i läsk, frukt, godis, snabbmat osv. faktiskt är så skadlig. Förekomsten av fettlever som inte är alkoholrelaterad bara ökar.

Var gränsen går kan förstås diskuteras, men det här är inget vi behöver äta.

MatsL
2010-08-09 00:49
0

Jag har sett resonemsng om att man klarar upp till ca 50 gram fruktos om dagen. Minns tyvärr ine var, men det låter rimligt att kroppen kan hantera mindre mängder från frukt och bär mm.

Zepp
2010-08-09 01:32
0

"Excessive Dietary Fructose is Responsible for Lipid

Peroxidation and Steatosis in the Rat Liver Tissues"

http://www.eniro.se/query?partner=leta_web&ax=leta&search_word=fruktoz&what=web

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pasi
2010-08-09 02:39
0

Jag behöver nåt mer än surrogatvariabler innan jag slår på den stora trumman och basunerar ut skräckpropaganda.
Men anta att fruktos verkligen ger fettlever och leverskador - den grupp som borde vara hårdast drabbade är veganer… speciellt sådana som lever nästan uteslutande på frukt och grönsaker (de som utesluter spannmål). Konstigt nog har jag aldrig hört om fettleverepidemin som dessa måste ha!?
Nån annan som hört om epidemin???

#2 Jag åt lite snabbmat förr, men tror inte jag fick i mig mer fruktos då än nu när jag faktiskt äter grönsaker ibland - t ex kunde jag stoppa i mig kebabrulle… där är det väl bara salladen och gurkan "typ" som innehåller fruktos?
Hamburgare, dressing, tomat, bröd, pommes - här är det nog bara tomaten!?
Korv med bröd åt jag sällan… men det är ju rena stärkelsebomben med skräpkorven som brukar serveras.
Vanligaste snabbmaten var nog ostmackor… också det stärkelsestint, men helt fruktosbefriat.

Kan det kanske vara så att människor får fettlever av samma saker som kor (24% av spannmålskor vid ca 10-11 mån ålder har fettlever) och gäss (gåslever matas upp med spannmål) - spannmål, och inte fruktos?

hemul
2010-08-09 02:51
1

Det är väl inte konstigt alls eftersom det inte är stora mängder fruktos i frukt. Det är när det används som sötning i läsk o.s.v. det blir stora mängder.

dufva
2010-08-09 03:12
1

När levern lagrat in 70-100 gram fruktos börjar det bli problematiskt för kroppen vilket gör att fruktos frigörs ut ikroppen där det inte kan bearbetas korrekt vilket förgiftar våra normala celler och dessutom triggar eventuella cancerceller att dela sig

Pasi
2010-08-09 05:47
0

#6 Om du får alla din energi från frukt och grönt så kommer ca 40-45E% från fruktos. Det är väl inte så lite, eller hur menar du?
En fruktvegan får i sig betydligt mycket mer fruktos än en person som lever på mackor och läsk.

FRAXA
2010-08-10 21:08
0

Här är en föreläsning som tar upp problemet med fruktsocker;

För den som är intresserad, en av de bästa föreläsningar jag har sätt;

Sugar: The Bitter Truth
http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM

subcalva
2010-08-11 15:16
0

Och här finns en intervju som Jimmy Moore gjorde med honom

Dr. Robert Lustig

hemul
2010-08-15 00:18
0

Även om veggosarna utesluter spannmål så käkar de säkert sträkelserika rötter som sällan har så hög halt fruktos. Andra grönsaker har för det mesta inte det heller, "grönsaksfrukter" undantagna. Men det är klart, de kommer ju upp i en större andel fruktos än andra, särkilt om de äter övervägande frukt. Kanske är det fibrerna som gör nytta. Är det inte Lustig som påstår det, att fruktos i närvaro av fibrer är OK?

MatsL
2010-08-15 02:20
0

Lustig menar att om man äter frukten som den är är hindrar fiberinnehållet en från att äta fruktos i överflöd. Man blir för mätt helt enkelt. Jag håller inte helt med honom, det är inte så svårt att peta i sig ett kilo vindruvor på en dag till exempel.

Pasi
2010-08-15 03:29
0

#11 Även sallad, kål, morot, ärter innehåller närmare 50% fruktos.
Undantaget är linser, spannmål och potatis (i stora drag).

En lågfett-lågprotein-veggokost utan spannmål innebär enorma mängder fruktos. De brukar inte alltid heller alltid avstå socker i form av godis och läsk.
Kort sagt måste det vara de som får i sig mest fruktos rent generellt, och borde därför vara dem som har mest skadeverkningar av fruktosen…. men rapporterna om veggofettlevrarna lyser med sin frånvaro av nån konstig anledning.Flört

Däremot verkar alla våra folksjukdomar följa i spåret av spannmålsätandet, något som inte innehåller speciellt mycket fruktos.

Man kanske inte ska hänga upp sig för mycket på propaganda byggd på surrogatvariabler…. lätt att det blir som med mättat fett och kolesterol, en hysteri som bygger på myter. Men men, människan lär sällan av tidigare misstag.Obestämd

hemul
2010-08-15 09:24
0

Men kom igen! De flesta kålsorter innehåller inte så där stor del frukos! Morot har f.ö. 1.4 g fruktos av totalt 5.4 g, Det är snarare 30%. Och öven om du plockar ut de värsta grönsakerna, hur många kilo kan man trycka i sig?

Men vet du att de inte får fettlever då? Det kanske de får, fruktarianerna. Man de står väl inte ut länge nog för att hinna utveckla det kanske. Tungan ute

MatsL, det är nåt mer än det med fibrerna. Kommer inte ihåg vad han säger nu, men det är i den där videon som valsat runt.

Pasi
2010-08-15 20:05
1

#14 Nu kom jag igen!
Jag får fruktosinnehållet till exakt 50% i morot. Du glömmer bort att räkna med fruktosen som finns i sackarosen… eller menar du att den fruktosen inte har någon påverkan?Flört

Självklart vet jag inte om de får fettlever (om du läser vad jag skrev så påstod jag aldrig nåt sånt) - det är just rapporter om detta som jag efterfrågar som ett bevis på att fruktos är farligt. Själv tror jag det är farligare att dra förhastade slutsatser av surrogatvaribler… jag tycker redan sånt har ställt till med mycket ohälsa, men allt har ju inte bara fört med sig ont - läkemedelsbolagen har ju blivit väldigt rika.
Men som jag sa tidigare - människan är sällan benägen att lära av gamla misstag, utan gör gärna om dem…Cool

Hur är det med galaktos, den metaboliseras också främst i levern precis som fruktos?
Har mjölkdrickare, t ex spädbarn eller folkslag som Samburu och andra mjölkdrickande nomadfolk högre frekvens av fettlever (deras fiberintag är normalt lågt)?

subcalva
2010-08-17 18:32
0

Här är en tjej som rapporterar att hon en typisk dag äter 30 bananer och dricker 2 liter apelsinjuice till frukost. Dessutom dricker hon tre liter vatten för att inte bli uttorkad! Hon säger i videon att hon tappat 28 pounds (12,7 kg) sedan hon började äta frukt. Om man räknar lite lågt på att en banan väger 100 g (1 portion är enligt SLV 105 gram) så får jag det till att hon äter minst 3990 kalorier om dagen på fördeleningen 91% kolhydrater, 5% protein och 4% fett.

Och innan nu nån får för sig att jag tycker vi ska bli frukterianer allihop så vill jag direkt dementera. Jag vill se saker från olika håll för att se om hypotesen håller.

Freelea

kaisakavat
2010-08-17 20:14
1

1. Jag har mycket svårt att tro att hon talar sanning.

2. Om det är nästan sant.. eller kanske halvsant - Jag har mkt svårt att tro att hon kommer bli nåt annat än SVÅRT sjuk, om hon fortsätter.

Skepparkrans
2010-08-17 20:39
1

Hon rapporterar väl snarare att hon äter runt 45 bananer per dag. 15 per mål, plus apelsinjuicen.

Jag finner det svårt att tro henne. Inte ens när jag vägde som mest och åt som mest hade jag kunna trycka i mig 15 bananer under en måltid. Om det stämmer att en banan väger runt 100 gram blir det alltså 1.5 kg frukt per måltid. Sanslöst mycket. Jag skulle inte ens klara av det i vätskeform.

kaisakavat
2010-08-17 20:47
1

Nej hon säger: två liter juice till frukost och sen 15 bananer vardera per lunch och middag.

Att hon förutom två liter apelsinjuice säger sig dricka tre liter vatten per dag..? Eeeeh?? Och om jag hörde rätt sa hon dessutom att hon börjar dricka vatten när hon stiger upp… eh.. och sen dricker två liter juice..

Det går ju inte att ta på allvar.

subcalva
2010-08-17 21:03
0

#17, 18, 19 Lite hårt att säga att hon ljuger, är det inte vad etablissemanget brukar säga om LCHF-anhängare? Flört "De går ner i vikt för att dom äter mycket mindre än vad som säger" och alla tjockisar gör förstås tvärtom " Det vet man att dom äter mycket mer än vad som rapporterar, annars skulle de inte vara så tjocka".

Han som filmar kallar sig Durianrider och har en blogg där han i en video visar sina blodvärden. Triglycerider är på 0.6 och blodsocker på 5.4. Även potassium, som jag har förstått kan vara problem om man äter mycket bananer är inom intervallet. OBS, för den som är intresserad av att se videon kan jag säga att första delen är på thailändska tills man kommer fram till en durianätartävling där Durianrider  är med och intervjuas. Delen om blodvärdena börjar nånstans vid 6 minuter.

http://www.durianrider.blogspot.com/

kaisakavat
2010-08-17 22:08
1

Eeh… Nämn gärna varför hon skulle vara en trovärdig källa??

Sunt förnuft?

Iakttagelser?

Vetenskap?

Annat??

Skepparkrans
2010-08-17 22:30
0

"#17, 18, 19 Lite hårt att säga att hon ljuger, är det inte vad etablissemanget brukar säga om LCHF-anhängare?"

Jag hade funnit det precis lika svårt att tro på en trådsmal LCHF'are som hävdade att han dagligen åt 15 st 100-grams hamburgare till lunch och lika många till middag. Och drack två liter grädde till frukost precis efter att ha druckit flera liter vatten.

Att "etablissemanget" misstror oss är väl inte precis en god anledning till att vi skall tro på vilka orimligheter som helst? Eller tycker du det?

subcalva
2010-08-17 23:42
0

#21 Jag säger inte att hon är en trovärdig källa, men hon är en anekdot precis som var och en av oss och borde bedömas efter samma mall som vi andra. Man kan väl säga att hon gått lite längre än Kitavaborna, som åt merparten av sina kalorier i kolhydrater och hade lägre blodsockervärden än vad friska svenskar (kontrollgruppen) hade. The Kitava Study

#22 Men jag kan ta ett LCHF exempel också för rättvisans skull. Tyvärr har de gjort så man måste vara medlem på the Magic Bus där en Jeff skrev om sitt MAM experiment som gick ut på att han enbart åt kött (mestadels rått eller så nära rått som möjligt) och drack vispgrädde i 30 dagar. Målet var att komma upp i dubbla kalorimängden mot vad han normalt åt. Han lyckades inte riktigt med detta åtminstone inte på sluttampen. Resultatet? Plus minus 0 på vikten!

_"Well, there we have it.  During the past 30 days I have overconsumed 48659 calories.  At 2200 calories per day times 30 days, that's 66,000 calories that my body would have required.  I actually consumed 114,659 calories.  That's a difference of 48,659 calories.  48,659 divided by 3,500 is 13.9.  So, I should have gained 13.9 pounds, or thereabouts.

Tomorrow we will see the final results.  For those interested, I drank about 4 gallons of heavy whipping cream."_

"This morning I weigh 169 pounds.  No change from 30 days ago."

Skepparkrans
2010-08-18 01:00
0

Det handlar inte om kalorierna utan om mängden mat. Hon är trådsmal och skall alltså kunna smälla i sig 1.5 kg frukt per måltid? Hade du trott henne om hon sa att hon åt 150 bananer per måltid? eller 15000? Eller 1.5 miljoner? Skulle det då fortfarande vara en anekdot som "borde bedömas efter samma mall som oss andra".

Maten måste faktiskt rymmas i magsäcken också.

julia61
2010-08-18 22:32
1

Hm, har en annan fråga…återhämtar sig levern efter man tex ätit lchf en längre tid eller är det kört????

Fd socker junkie!!

Zepp
2010-08-18 22:34
1

Vadå återhämtar sig.. det är rena semestern för levern att slippa glukos och fruktos.

julia61
2010-08-18 22:36
1

Nja, jag menar om man fått skrumlever eller annat av glukos o fruktos och man äter lchf, blir lever bättre?

Zepp
2010-08-19 00:56
1

Det beror på orsaken, NAFLD är fettlever orsakad av höga glukosnivåer, AFLD är fettlever av alkohol.

Bägge kan leda till skrumplever (Cirros) om man inte lägger om sin livsstil.

Sen kan man få skrumplever av autoimuna orsaker, virus, bakterier och kroniska inflamatoriska tillstånd.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cirros

http://en.wikipedia.org/wiki/NAFLD

JAUS
2010-08-19 01:36
0

#23 Jag tror på Jeff för hans resultat stämmer utmärkt med mina egna erfarenheter. Jag kan, om jag äter tillräckligt strikt, inte gå upp i vikt oavsett hur mycket jag äter.

subcalva
2010-08-19 11:16
0

#29 Det är ju alltid lättare att tro på sånt som stämmer in på en egna erfarenheter. Men jag tror ingen på detta forum provat att äta 30 bananer om dan plus 2 liter juice. Så min invändning gäller att man säger att Freeelee att fibbar bara för att hon säger sig äta saker som är helförbjudna enligt LCHF - i stor mängd - och ändå gå ner i vikt. Jag tycker mig känna igen argumenten, fast de brukar komma från ett annat håll och gälla LCHF då. Flört

Skepparkrans
2010-08-19 11:34
0

Jag tror också på Jeff.

Och jag tror inte heller att någon här har testat att äta 15 bananer per måltid. Av den enkla anledningen att det skulle ta stopp långt före det. Skall man få in så många i magen på Freelea får man helt enkelt lov att först gröpa ur alla inre organ, för annars får de inte plats.

Som jag sagt tidigare. Att folk misstror LCHF'are är inte en god anledning till att vi skall tro på vad tokigheter som helst. Jag tror inte på skogstomtar, Bigfoot eller Näcken bara för att det finns dem som inte tror på min kost. Att säga att man bör göra det är ett logiskt felslut av episka proportioner.

JAUS
2010-08-19 19:18
0

#30 Du menar alltså att bara för att LCHF fungerar så måste bananer och jos också fungera? Ologiskt trams.

Inkanyezi
2010-08-19 19:34
0

Det finns ju olika storlekar på bananer. De som säljs här av Fyffes vet jag att jag kunde trycka i mig upp till fem stycken, men de små på Kuba, som kallas guineos, skulle jag nog kunna få i mig femton av. Om det är hälsosamt? Vet inte.

subcalva
2010-08-19 23:10
0

# 32 Nja, jag tolkar det snarare som att om man har en väl fungerande ämnesomsättning och äter tillräckligt mycket näring i så traditionell form som möjligt så spelar det inte så stor roll vilken fördelning man har på kolhydrater-fett.

JAUS
2010-08-20 04:07
0

#34 Bananer och och jos innehåller dock inte alla näringsämnen som kroppen behöver. Jag hade en kvinnlig släkting som var smal och "fräsh". Hon hade en otrolig förbränning och kunde äta stora mängder mat, men hennes blodvärden var usla trots att hon knappt fyllt 20 år.

Så blanda inte ihop hälsa med smalhet. Jag har ett midjemått på 135 cm men jag har bättre blodvärden än många som väger hälften så mycket som jag gör.