Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 9939 ggr
vinteralvan
2010-08-18 12:08
0

Äggvarning

Äggen jag brukar köpa var slut så jag köpte istället Guldgula. Döm om min förvåning när jag märkte att dom inte hade någon äggsnodd. Mycket irriterande eftersom flera av äggen var dåliga utan att datumet hade gått ut, förmodligen för att äggulan inte var centrerad. Jag har mailat till Kronägg och frågat om just Guldgula brukar sakna äggsnodd och att det i så fall borde framgå på förpackningen. Har någon annat varit med om detta?

Jenniii
2010-08-18 12:13
0

En kanske dum fråga, men vad är äggsnodd?

vinteralvan
2010-08-18 12:17
0

Den lilla vita grejen i äggvitan. Den är till för att centrera gulan. Om gulan kommer i kontakt med skalet så blir ägget snabbt dåligt, kommer inte ihåg varför.

savonit
2010-08-18 12:29
0

Jasså det säger du.
Jag som jobbat med att sortera ut dåliga ägg vet absolut ingenting om ägg snodd, och vi sorterar inte ut ägg med mera än blodiga, spruckna, tunnt skal och div andra konstigheter, men inget pga att gulan skulle ligga fal. Men men.

Och faktum är att vi då var ett äv sveriges största ägg packeri, och levererar prima ägg så känns det som att något inte stämmer.

nyborjare08
2010-08-18 12:33
0

Savonit, kärt barn har många namn, kanske? Glad Jag känner igen "äggsnodden" som syns när man knäcker ett ägg. Ser ut som en aningens mer koagulerad "sträng" i äggvitan. Jag har nog aldrig varit med om att ägg inte skulle ha denna sträng, men den kan kanske vara mer eller mindre framträdande? Bara en gissning från min sida.

savonit
2010-08-18 12:40
0

Alltså vaknade på en dryg sida.
Menade inte att äggsnodden inte existerar.

Menade bara att det inte är något som vi vanligtvis ser i belysningen och Eller det väldigt skiftande klimatet kanske, nu brukar dock alla höns producenter ha klimatanläggning hos hönnsen men kanske inte alla vem vet.

Muskrat
2010-08-18 13:44
0

"äggsnodd" huh? alltid trott att det snarare var äggets version av en navelsträng :)

CasaRamon
2010-08-18 15:19
0

På tal om ägg : har fått flera ägg där vitan är tunn som vatten. Har då kastat dessa , det verkar ju vara något fel, eller?. Har köpt dem på City-Gross och det är bara deras som varit så.

Zepp
2010-08-18 15:23
0

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vinteralvan
2010-08-18 16:42
0

Tack Zepp. På bilden ser man verkligen hur äggsnodden borde sitta.

Suhair
2010-08-18 17:39
0

Någon stans har jag läst eller hört att man kan testa om äggen är färska eller ej genom att lägga dem i vatten. Om ena änden flyter uppåt är de inte bra. Någon annan som också hört detta?

Luccy
2010-08-18 20:47
0

Japp gamla ägg flyter #10

Miyu
2010-08-18 21:07
0

Ew, tar alltid bort äggsnodden innan ägget äts :)

kaisakavat
2010-08-18 21:26
0

Ägtgvitan innehåller ämnen som skyddar äggulan mot bakterier och smittor å grejjs. Därför ska gulan hållas omsluten av vita, med hjälp av snodd.. Hur "lättsmittad" gulan är vet jag inte. Har heller aldrig lagt märke till ifall äggen varit utan snodd..

Jag är nog rätt o-kräsen av mig - om hinnan innanför skalet är hel så käkar jag äggen. Går efter lukt/utseende och jag tror aldrig jag har stött på ett dåligt ägg, trots att jag köpt många olika sorter i mina dar.

Generellt sett - en mkt säker produkt.

Ägg kan också flyta upp ifall de är spruckna och luft har kommit in/hinnan lossnat från skalet just där. Behöver inte vara dåliga för det.

Förr om åren sa man att ifall äggskalen var svårknäckta (hårda) och äggen svårskalade som kokta - då betydde det att de var färska. Och ju rinnigare ägg eller ju klenare skal, desto äldre ägg.

Vet inte om det stämmer numera. Hönsens foder har säkrligen stor betydelse för hur äggen blir, men jag vet inte riktigt hur.

Om datumet på kartongen - det går oftast ut låååååååååångt före äggen blir dåliga.

Ät ägg! Skrattande

Tilda-T
2010-08-18 21:29
0

Vitan blir lösare och lösare ju äldre ägget blir!  En fast och fin vita ska det vara på ett färskt ägg!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

julia61
2010-08-18 22:26
0

Lärt mig av en kille som säljer lantägg att lägga ägget på ngt underlag o snurra det. Snurrar det på fläcken är de ok, snurrar det iväg eller slirar bort så är det dåligt.

Har ännnu inte fått tag i ett slirgt ägg så jag vet inte hur det  är i verkligheten…alltså ett dåligt ägg…svamligt vaGlad

Anne-
2010-08-18 22:55
0

Har också köpt guldgula ägg i början av sommaren. Tyckte inte äggröran blev lika god som vanligt. Jag tyckte också äggen var lösare än vanligt. Men jag tror inte att äggen var dåliga, mer att fodret de utfodrar hönorna med som ger gulare gula ger lösare äggvita!?