Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4570 ggr
tinamyran
0

råd till nybörjare

hej..

skulle behöva lite råd, tips på vad som är bra att äta när man går på LCHF

jag har svårinställd diabetes typ-2 men nu när jag har börjat äta detta ligger mätvärdena bra..har förstått att man kan gå upp i vikt i början..

enligt min diabetessk bör värdena sakta sjunka till normala men är nöjd med resultatet.

jag undrar om jag kan äta en makrillfileburk och keso, makrillf innehåller 2.3kolh,.

ja som sagt behöver lite råd och tips..har en kokbok med lchf recept.

ps har gått på detta 1.5 vSkrattande

tack på förhand!

tinamyran

LatMask
0

Hej Tinamyran och välkommen hit!

Hoppas verkligen att din svårinställda diabetes ska kunna "rätta till sig" med LCHF!

Vad gäller makrill på burk, så vet jag inte hur det funkar med keso, men det borde ju inte vara helt fel! Jag kör makrill + majonnäs, och det är jättesmaskens!

MimLan
0

#1 Är du orolig för kolhydraterna i makrillen så räcker det att bara låta tomatsåsen vara. Visst kan du äta keso till, men det kan bli mycket protein, eller snarare för lite fett i den måltiden. Ät hellre creme fraiche till, om du tål mejerier för insulinpåslaget.

Mattips kan du få i alla de trådar som avhandlar vad vi ätit under dagen, de ligger i gruppen/avdelningen "Mat - Jag behöver måltidstips".

Annars är det enkelt. En proteinkälla, en fettkälla och grönsaker efter behag.

Grattis till att ha fått en sådan vettig diabetessköterska!

soderen
0

När jag har bråttom (eller på språng) tar jag en burk makrill, lite majonäs och äter direkt ur burken. Är jag hemma så lyxar jag till det hela med ett kokt ägg och ibland ett par räkor.

tinamyran
0

hej!

ja mina värden är väldigt bra och denna gång mår jag bra, jag testade för 1/2 år sedan och när värdena sjönk mådde jag inte bra o blev väl lite rädd, men denna gång skall jag klara detta o bryta mina gamla vanor..skam den som ger sig Glad

jag tackar för de tips jag fått av er o hoppas vi kommer att stöta på varandra fler gånger..

ha en bra dag!

Zepp
0

Ja mät ditt blodsocker ofta och trappa hellre ner i lugn takt.

Kan ju även vara svårt att skilja på omställningsbesvär och diabetsproblem.

Kolla även in här;

http://diabetes.ifokus.se/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

magma
0

Gott att ha till makrillen är att blanda creme fraiche, majonnäs, dill, lite salt, lite pressad citron och lite svartpeppar. Ett kokt ägg till detta blir ännu bättre!