Ännu än äggmjölksförfrågan :/
Hej!
Ska nu göra en nystart på lchf efter en sommar med frukt och glass .
Jag använder äggmjölk som måltidsersättare, tar en till frukost och sen blir det oftast bara ett mål mat till, ibland blir det en äggmjölk till.
Har använt mig av kakao som smaksättare, har även testat kanel och ingefära men det var inget för mig.
Skulle vilja ha lite mera drag i det hela, jag älskar ju tex Keldas Thaisoppa, nån som är bra på kryddor som skulle kunna tipsa om nån bra blandning?? Vet inte om man ska våga testa tacokrydda, men eftersom jag äter en hel del tacofärs så kan det ju bli för mycket.
Nackdelen med äggmjölk o kakao är ju att smaklökarna inte får så mycket ut av nöjet av viktminskning :)
Min drink ser ut på följande vis om nån vill testa. har tidigare använt 100g smör och 200g ägg, men kom upp i lite för många kcal och för lite proteiner.
Energi kcal:
894,38
Energi kJ:
3735,69
Proteiner:
32,42
Fiber:
0,68
Kolhydrater:
0,51
Vatten:
354,26
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
85,68
Kolesterol:
1234,50
E-mättade:
25,42
Mättade:
47,60
F-mättade:
4,21
Vitaminer:
A:
1010,25
B1:
0,25
B2:
1,25
B3:
0,12
B6:
0,25
B9:
120,51
B12:
3,75
C:
0,00
D:
3,95
E:
5,86
Mineraler:
Fosfor:
531,20
Järn:
5,12
Kalcium:
144,35
Kalium:
386,30
Magnesium:
45,90
Natrium:
339,70
Selen:
60,40
Zink:
0,89
250Gram Ägg rått
75Gram Smör 80% fett osaltat
150Gram Kranvatten
2Gram Kakaopulver 20-22% fett
hoppas det hamnar i rätt grupp :o
Jag har ett stort problem, jag har tröttnat så enormt på att laga mat, har nästan helt gett upp det efter att ha älskat att göra det, men alldeles för många år i ensamhushåll, så orkar jag inte längre. Blir lite av en plåga, tyvärr.
Och så vill jag ha en snabbstart, anser heller inte att jag späker mig genom att dricka äggmjölk. Mår bra, håller mig mätt länge, lagom kcal/kh/p/F intag. Tycker det är helt ok med kakao, smakar absolut inte illa, vill bara ha lite mer variation och då skulle det va kul om nån hade tips på nåt med lite drag i :)

En stilla undran:
Varför vill du ersätta måltider? Vad jag vet så är det inga fel på måltider i sig. Att näringen svitschar förbi tarmen i form av soppa/dryck blir ingenting bättre av. En del av LCHF-s fördelar är ju att 'simulera' goda tider. Mycket näring, gott år, många bytesdjur. Behöver inte spara på späcket.
Vad är det för fel på tacokrydda? Det är väl bara ta reda på vad det innehåller. Och laga till det, eller strunta i det. Vad är det som gör dig rädd att testa?
Om du är trött på kakaosmak, använd inte. Är du trött på äggmjölk, ät ngt annat.
Jag har svårt att förstå vad du egentligen efterfrågar.
Ngt med mera drag? Vad är drag? Det är olika för olika människor, är det ngt du tycker är mera drag i, använd det.
Det finns oändligt många recept på nätet numera, om fantasin börjar sätta gräns för mathållningen.
Har aldrig sagt att det är fel på måltider…vill hålla mig så lågt som möjligt med Kh. Utrycker mig som att ersätta måltider, för det är det man brukar kalla det när man kör olika kurer och sånt (har dock aldrig själv gjort) Jag kan inte äta mat på morgonen, har aldrig kunnat, blir illamående, har under ca 6månader från förra hösten och framåt druckit äggmjölk till frukost, det funkar och jag står mig jättebra på det. Oftast inte hungrig förrän jag kommer hem från jobbet igen, brukar bli ett kvälls mål och sen är jag nöjd, både med mättnadskänsla och intag av Kh/F/P. Och som jag skrev tidigare tycker jag inte illa om kakao, vill ha variation……
Har inte sagt det är fel på tacokrydda, tänkte bara om nån testat och kul med lite feedback, och som sagt äter en hel del tacofärs och tänkte att det kan bli tjatigt om jag ska ha det i äggmjölken också….
Vad jag menar med drag i är nåt starkt, som jag skrev ursprungligen så gillar jag thaisoppa….och efterfrågade om nån kände till nån liknande krydda/blandning som man kunde testa istället för kakao, som variation… Kanske räcker med nåt med mera smak i, kakao är ganska dämpad smak på nåt sätt, och med det menar jag inte att man ska ha i mera, blir inte bättre smak gällande kakao iaf.
Och gällande mathållningen jag blir tyvärr lätt deprimerad av att laga mat till mig själv dag ut och dag in, en stor anledning till att jag tycker det är väldigt enkelt med äggmjölk. Har tidigare varit en storkock som oftast testar nya grejer. Men jag har tröttnat på det…har totalt tappat inspiration.
Ville bara ha lite idéer inte bli ifrågasatt, har inte varit här sen i våras, men då fick man mest positivia påhejningar :/

Vill du ha lite drag i äggmjölken är det väl bara att koka med lite hackad färsk chili (och förslagsvis sila av den sen)? Kanske lite ingefära passar till, eller för all del kakao om du inte är för less på det!

Varför inte använda äggmjölken som "soppbas"? Titta i någon kokbok på en enkel redd soppa och använd äggmjölk i stället för "redningen".
Jag tycker också det är träligt att laga mat när man är själv. Men jag lagar då stora lass när jag väl gör mat och sen fryser jag in i portionsförpackningar. Sen fuskar jag och köper Keldas soppor och hackar i något kött som blivit över från tidigare middagar + 1 burk creme fraiche. Enklare och snabbare kan det inte bli men det blir en del kolisar tyvärr.
Jag brukar göra latte av äggmjölken (snabbkaffe + äggmjölk + lite vaniljpulver).
Om du vill ha den thai-inspirerad - ja, jag brukar inte laga thaimat, men det måste väl finnas hur många recept som helst på nätet att använda som inspiration.
Det finns något recept på äggmjölk som soppa här på KiF (det var länge sedan); minns inte vad det var för kryddning på den, men det var nog lite köttfärs i vill jag minnas. Jag testade den aldrig, men den lät intressant.
Det finns ju ett antal trådar om äggmjölk här; många och långa är de, men helt säkert finns en hel del smaksättningsförslag i dem.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Aniara4: ja, chili kan ju va en idé, det hör ju ihop med choklad säger ju en del finsmakare :) kan ju bli en annan twist på det hela då.
Ron-Jag: måste bara fråga, har du rötter i Östergötland? Eller har uttrycket träligt spritt sig över landet :) Har bara hört det häromkring tidigare.
Jag brukar använda mig av Keldas thaisoppa, har stekt kyckling, broccolli och lite purjo och numer brukar jag lägga i en stor klick smör när jag äter det. Innan LCHF så var det morötter också, och tyvärr så ger de ganska mycket god smak som jag saknar nu när de inte är där :( kör på sparrissoppan också ibland, med gröna jättens sparris, räkor och en klick smör :) men de ger som sagt lite för mycket kh för att jag ska va nöjd. men det går ner nångång ibland. Men tack för sopptipset, ska se över sopprecepten jag har här hemma, kan nog finnas nåt med lite drag i, är normalt ingen soppmänniska.
Effie: Jag har läst säkert 15-20 äggmjölkstrådar, kanske har hittat fel, men de flesta smaksättningar brukar va ingen alls, kakao, ingefära, kanel och vanilj, men det dyker kanske upp flera trådar… Äggmjölkssoppa med köttfärs..det låter faktiskt intressant, blir ju lite matigare med nåt i. Jag får finurla lite kanske kan hitta på nåt själv :)
Tack för idéerna :)
Ja, det är svårt att leta, särskilt efter äggmjölk som det finns tusen trådar om, eller nåt… Och jag håller med om att de flesta tipsen är just kakao, kaffe och pepparkakskryddor - jag tycker också det är lite tråkigt; visst måste det finnas många fler möjligheter.
Soppan måste ha stått i någon av de första trådarna om äggmjölk, 2008 skulle jag gissa. Fast det var nog helt enkelt stekt köttfärs som blandades i äggmjölk, och sedan kryddat, med chili eller något liknande, för jag vill minnas att det skulle vara lite starkt.
Bläddrade runt lite bland de trådar jag hittade när jag sökte, och hittade tipset att mixa i svamp i äggmjölken, som svampsoppa.
Det finns en grupp på FAcebook som heter Vi som väljer äggmjölk. I o f s mest kakao, kanel och ingefära där också, förutom någon som har whisky i, och raphanus som föreslår senap och pepparrot. Jag är inte övertygad…
men jag har å andra sidan inte testat.
Det är nog bara att experimentera. Och alla bra resultat får rapporteras här! 
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Whisky är inte så dumt, särskilt inte tillsammans med kakao!
Whisky med kaffe och grädde, eller bara whisky…Tror att det kanske är lite olämpligt som frukost dock
Pillerbagge, jag blev oxå trött på att laga mat under en lång, lång tid. Både då jag levde ihop med min dotters pappa (han kunde absolut inte laga ngt, så det var jag som fick göra det vareviga dag), samt under alla dessa år som jag lagat man till mig själv enbart.
Men det jag tycker är skojigast med LCHF är att det har gjort så att jag har en utmaning i köket igen! Att prova nya recept som är helt annorlunda uppbyggda än det vanliga med basen pasta, potatis, mjöl et.c.!
Zuccini "tagliatelli" t.ex. eller grejen med att försöka göra bröd utan mjöl, skitkul tycker jag… är kanske ganska lättroad..
Har tyvärr aldrig vågat testa äggmjölk så jag kan inte hjälpa dig där. Men kanske kan du och några vänner laga mat tillsammans ibland eller kanske efter ett roterande schema där man turas om att bjuda de andra på middag? I know, jävla hurtigt förslag…

#8. Nej, jag kommer ursprungligen från Uppsala men det är över 30 år sedan jag flyttade till Stockholmsområdet. Kanske har jag lärt stockholmarna ett nytt ord nu då. 
Jag brukar koka upp Santa Maria kokosmjölk med thaikryddor och lite buljong och tillsätta t.ex. färdiggrillad kyckling eller något annat med lite kolisar,gott och lätt