Dansk flødeost, näringsvärde?
Jag fullkomligen älskar dansk flödeost, alltså inte den svenska gräddosten, som ju är en hårdost, utan den danska vita krämiga som är som en superfet philadelphia ungefär.
Men, jag har sökt som en toka i SLV databas och denna vara finns helt enkelt inte där. Jag har försökt söka på danska sidor också men det är ju inte så lätt. Skulle gärna vilja veta ostens näringsinnehåll då jag testar att föra matdagbok en vecka. Någon som vet eller vet vart man kan tänkas hitta detta?
Det är vanlig färskost. Extrapolera till Philadelphiaost, Cantadou eller annan färskost.
Jag läste någonstans att fetthalten liggen kring 30-35 %, om det nu kan vara till någon hjälp.
#1 Visst är det färskost - men det säger ju inte så mycket.
På en förpackning jag köpte stod det 33% fett men inte kolhydratshalt eller proteinhalt. Dessa behöver ju inte vara samma som i philadelphia bara för att det är färskost bägge delarna.
#2 Jaa, det är så gott! Jag fyllde kalkonfiléer med massor av flödeost. Eftersom den är så fet så rinner den inte ut. Sen lindade jag in i bacon och fäste med tandpetare. Efter en stund i ugnen var det perfeeeekt.
#5 Nej, så man extrapolerar till något liknande. I ditt fall då till Cantadou. Det är inte så att det skiljer oerhört mellan dem i fördelningen av makronutrienter. .
Är det väldigt viktigt är det inte svårare än ett telefonsamtal/mail till tillverkare/återförsäljare.
#6 Aha! Kollade precis upp det, och ser att cantadou också har 33% fetthalt ja. Då kan jag säkert utgå ifrån det. Har aldrig ätit det och trodde att det var som créme bonjour och liknande som är mycket magrare än philadelphia.
Smakar cantadou som dansk flödeost också eller?
Att maila producenten var annars min första tanke, men jag köper i delikatessdisken, så producenten är väldigt svår att hitta.
Som jag skrev i #2, Falbygdens ost är producent: http://www.falbygdensost.se/hem/
Cantadou är också god men inte lika god som flödeosten tycker jag! Och inte lika fast i konsistensen heller.
#8 Jag tar och mailar dem! :)
Gillar att den är fast; så bra i matlagning då och går att äta med händerna utan att kladda.
Jag fick svar från kvalitets och miljöchefen på falbygdens och såhär ser det då ut:
Näringsinnehåll för flödeost är (%)
Fett 33
Protein 8
Kolhydrat 3
Energi 340kcal/100g, 1420 kJ/100 g.
Dvs att MimLan, du hade rätt i att det var snarlikt cantadou, även om cantadoun visade sig vara något mer proteinrik
Synd att det var så pass "många" kolisar i Flödeosten… tycker jag som lungt kan klämma i mig 100g eller mer av nära på vilken ost som helst… Har ofta lurat på vad denna lite "anonyma" godbit innehåller. Så tack kvantprick för att Du orkade göra detektivarbetet - nu vet vi ostomaner
#11 :D Ja, jag känner samma sak, jag ÄLSKAR ost. Men om du äter bara osten så är det ju ändå ganska lugnt med 3 gram. :)
Ha ha ha… precis kvantprick. Funderar på att "definiera" en alldeles egen ostdiet - då blir det ju inte så förfärligt många kolisar… hmm 1/2 kg ost ger några stycken och så ett par glas vin på det… hmmm. Well, det borde bli hanterbart. Vad tror Du 
Jag tackar åxå. Har sneglat på den där osten ett antal gånger.. 
#13 Great minds think alike säger jag bara. ;)
#14 :) Kul att det var mer än jag som undrade.
Tycker tt det borde stå näringsdeklaration på alla varor!
Använder den i äggröra på helgerna
Det är Falbygdens ost som gör den men nu får jag inte deras hemsida att funka tyvärr. Men jag tycker att näringsvärdet borde gå att hitta där.