Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1153 ggr
KatarinaK
0

Protein mm

Den frågan var ju uppe nyss i ett annat inlägg. Jag tycker också att det är lite lite protein om jag äter 1g/kg som jag vägen NU. Och då ska man egentligen ligga lite lägre. Jag väger 80 kg nu och idag har jag ätit lagt in i cal-counter:

Fett 142 gram, protein 86 gram, kolhydrater 12 gram och kalorier  1649. Procenten är 77/21/3

Allt ser väl då rätt så bra ut förutom att proteinet ligger för högt. Har ni några tips?

dufva
0

KatarinaK

Det är väldigt olika hurmycket protein man behöver .

Det beror av din ålder ditt kön hur mycet du tränar vilken förbränning du har eller om du vill minska eller öka (jo, faktiskt) i vikt.

Det som du beskriver är väl en bra nivå men sen får du finjustera efter hur just din kropp reagerar

Lyssna på  känslor som hunger och energitillgång så hamnar du rätt

Pasi
0

Jag håller med Dufva till fullo (som alltid). ;D
Lyssna till dina smaklökar!

KatarinaK
0

Tack för svarGlad Jag ska gå på känn hädanefter.

KatarinaK
0

Nu har jag ätit mer på känn under ca 2 veckor och det verkar som att vågen rör sig nedåt lite mer. Jag testade idag att skriva in i cal counter på ett ungefär hur jag har ätit och jag har minskat fett-mängden något och ökat lite på kolhydrater och protein. Proteinet ligger på drygt 100 g/dag och jag väger 80 kg så det verkar som att jag ska ligga lite högre än 1 g/kg.

Margareta
0

Om Du rör dig mycket KatarinaK behöver du mer protein, det är ju proteinet som bygger musklerna.

0,8-1g för kvinnor som inte rör sig är MINIMI-mängden för att inte tappa muskler för mycket.

Numer pensionär i Nynäshamn

KatarinaK
0

Jag rör mig väldigt lite just nuGenerad. Däremot har jag förhållandevis stor muskelmassa tror jag om det kan spela in.

[Anki_]
0

Jag har tagit väldigt långa promenader nu de sista veckorna vilket har fått konsekvensen att jag blivit jätte hungrig hela dagarna. Det jag nu gjort för att komma tillrätta med hungern är att pröva att öka proteinet för att se vad som händer.Det resulterade i att jag känner mig super mätt hela dagen. Jätte kul! Ska köra med det ett tag nu. Tror man får pröva sig fram till hur mycket protein man känner att man bör äta.

KatarinaK
0

Ja, när jag försökte hålla nere proteinet gick jag inte ned i vikt och blev inte mätt. Nu när jag ligger på 100 g och oftast mer så har jag gått ned 2 kg de senaste knappt 2 veckorna. Ligger på ca 70/25/5. Har även ökat kolisarna något även om de fortfarande ligger lågt. Äter bla lite nötter, lite mer grönsaker och hallon ibland.