Näringsinnehåll i olika sallader?!
Jag har letat och letat efter något slags lista med näringsinnehållet i olika salladssorter. Jag älskar att botanisera bland sallader och det vore kul att också veta vad de innehåller, vilka som är mest kolhydratsrika, vilka som är vitaminbomber etc. Någon som vet någon sida där man kan läsa om detta? Särskilt nyfiken är jag på min favorit - romansalladen, så har någon värden på just den så tar jag tacksamt emot. :)
Finska Fineli är bäst men de har inte så många olika salladsslag att erbjuda (och av någon för mig outgrundlig anledning räknar de majs som en bladgrönsak!).
här kan du välja vilken typ av näringsämne du vill jämföra.
Tror dock inte att olika salladssorter skiljer sig särskilt mycket näringsmässigt. De flesta är mycket närbesläktade och mest innehåller de bara vatten. Skulle tro att vilken jord de växt på har större betydelse för t ex mineralinnehåll än vilken sort det är.
Per Wikholm

Här har du en lista på fruktogrönt, klistra in den som favo;
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Per_W, tack så jättemycket :) Det får duga så länge, misstänker att det är snålt om bättre alternativ än den sidan iallafall!
Och du har säkert helt rätt i att odlingsmetoderna avgör mer än man vill tro… Men som en fingervisning är det ändå kul att ha ett värde. Jag skriver matdagbok i en vecka och då vill jag göra det så noga jag kan iallafall. Ska det göras ska det göras ordentligt ;)
Zepp: Jag missade ditt meddelande, det skrevs ju ungefär när jag skickade mitt… Tack för tipset, jag ska favorita den sidan också. :)

Klicka på kolhydrater.. så stäler hela listan om sig.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Zepp: Underbart ju! :D Superanvändbart.
Elfdance: Tack, nu har jag massor av listor ju! Det fanns inte romansallad på någon av dem, så det gör inget… Räknade på den som "ser mest ut" som romansalladen, vilket jag tänker mig är huvudsalladen.. Liknande färg och konstistens även om romansalladen är bittrare. Men, men, man kan inte få allt :)