Frukost på bussen
Jag ska snart börja mitt nya jobb där jag börjar kl sju och pendlar 1h och 10min… jag vill därför inte äta frukost hemma så tidigt utan hellre sova längre och äta på bussen. Äter man på bussen vill man ju helst inte öppna sin låda med ägg, och lukta fis, så jag undrar om ni har ngr tips gällande vad man kan få i sig lätt på en buss på morgonen. Helst inte så mycket mjölkprodukter.
Hoppas ni är mer idé-rika än jag =)

Jag har haft liknande situation och undviker också att äta kokta kalla ägg på bussen eftersom de verkligen luktar fis, men omelett funkar bra. Gör den kvällen innan med nåt gott på, lägg i en plastpåse och ät som en macka!
Ehh, Varför inte äta frukosten när du kommit till jobbet?
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Har man Aoli ihop med de kokta äggen luktar det vitlök i bussen i stället..
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag börjar också kl 07:00 och har en timmes resväg, men att äta på bussen/tbanan är mig helt främmande, jag går upp vid 5 och äter frukost då, vad är det för konstigt med det? När jag går upp längtar jag efter ägg, bacon svamp och tomat så det är bara att sätta stekpannan på spisen!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Här är sonens frukost som jag gör, inspirerad av Aylas ägg- och baconmmuffins.
Olika sorts "bitar"
Grundrecept
9-10 stora ägg
1 dl grädde
(salt o peppar)
Man vispar ägg och grädde. Lägger bakplåtspapper i långpannan, viker upp kanterna.
Så finns det lite olika fyllningar att välja på.
Pizzabitar:
½-1 burk krossade tomater, kokat i ca 20-25 minuter med lite olivolja, smulad timjan och oregano (man ska koka bort lite av vätskan)
3 dl riven ost
2-3 hg kokt skinka i småbitar
ev. 1 mozzarellaost i små bitar
Gillar man Capricciosa kan man naturligtvis ha i stekta champinjoner
Bred ut skinkbitar och ost i långpannan. Blanda äggvisp och tomatröra, häll över.
Baconbitar:
3 dl riven ost
2 pkt bacon steks (jag gör det i ugnen på papper 200 grader ca 8 minuter), skär i bitar, bred ut i pannan med osten, häll över äggsmeten. OBS - ta inte salt i denna smeten - baconen är salta nog.
Medelhavsbitar:
3 dl riven ost
1 mozzarella i små bitar
ca 100-150 g lufttorkad skinka
Ev oliver i bitar
några blötlagda soltorkade tomater, eller körsbärstomater.
Skär allt i bitar, lägg i pannan och äggsmeten över.
Tacobitar:
ca 4 hg stekt, tacokryddad (gärna starkare kryddad) färs. Lite tacosås av valfri styrka.
2-3 dl riven ost
Fördela färsen på plåten tillsammans med den rivna osten + eventuella andra tillbehör (avocadobitar, tomatbitar, ananas), häll över äggblandningen.
Grädda i ca 20 minuter i ca 200 grader, varmluft 175 i ca 15 min. (alla ugnar är ju olika, du får passa första gångerna så det inte bränns)
Låt svalna på galler och skär sedan i bitar. Jag gör 12 bitar av en långpanna, då har varje bit nästan ett helt ägg. Två bitar är lagom för sonen till frukost - då står han sig gott till lunchen i skolan. Jag klarar mig på en till lunch om jag är på stan eller så.
Kall köttfärsbiff är suverän bil/buss mat. Det brukar jag välja när det ska ätas "snabbt" och lätt i buss, tåg eller bil.
du kan göra pannkakor enligt receptet här från "pannkaksdieten", innehåller ju mjölk och grädde men ändå i små mängder, rulla ihop m. skinka/skinkost/pålägg vad som och ät :)

#6 Man är ju olika trött på morgonen. När jag måste stiga upp tidigt är jag så trött att jag mår illa och inte kan äta, det tar en timme eller två innan kroppen är "med".
Själv kan jag lyckligtvis äta när jag kommer fram till jobbet eftersom det brukar vara lugnt, men kan man inte det tycker jag inte det är ett dugg konstigt att man vill använda en lång restid till att få i sig frukost när kroppen vaknat till lite och man har tid.
Jag brukar göra äggmuffins i form, vilket gör det väldigt praktiskt att äta i buss/bil. Gärna med bacon och ost a la Ayla, men som du ser här ovan så kan man ha många olika fyllningar. Rökt skinka är också väldigt gott :)

äggmjölkslatte? gott och enkelt. :-)
olika sorters 'bröd' tycker jag är suveränt ha med sig äta med olika pålägg.
Ett par flatbröd med tjocka lager av smör, ost och skinka kan väl funka? Beroende på hur strikt du är kolhydratmässigt förstås. Två stycken blir ju runt 7 gram totalt vilket skulle vara helt ok för mig.
(smör och ost är ju förstås mjölkprodukter men de verkar vara relativt fria från både laktos och vassle så jag förstår att många ändå frikänner dessa, trots besvär med grädde, fil och andra mejerivaror)
Tack alla!
Tror jag ska prova det mesta =)
Mitt standardtips: Skär ihop en pytt av köttrester och grönsaker, ner med cf och majjo och kryddor - i tät plastburk. Kan göras i ordning kvällen innan om allt är fräscht.
Ostpinnar, ihoprullade oopsiemackor..
(Våtservetter i väska är bra!) 
Jag har kokta ägg plus nåt gott tillbehör i min låda. Tidigare hade jag kalla vändstekta ägg som jag gjorde en "dubbelmacka" av och som jag kunde äta som en vanlig macka med en plastpåse som omslag att hålla i. Funkade utmärkt det med!
Får nog tänka om då…