Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5929 ggr
kaisakavat
0

LCHF-rekrytering i helgen!!

Fick sån himla lust att berätta bara. Skrattande

I helgen har två av mina allra käraste vänner - oberoende av varann - börjat äta LCHF! Den ena strikt och den andra lite generösare vad gäller kh-nivå. Båda två väljer det av generella hälsoskäl, "förebyggande" - de vill helt enkelt må bra.

Så jag "konsultar".. de kallar mig "expert".. Skäms Tungan ute

*fniss*

Jag har inte tjatat ett dugg, inte på nån av dem, för jag tror inte på den metoden. Folk måste få komma fram till sina livsavgörande beslut själva.

Tycker det är helt underbart och hoppas innerligt att det går bra för dem!

Tänkte att - om ni vill - så får ni gärna fylla på i denna tråd.. Har ni själva roliga nyheter i stil med detta, eller vill uttrycka förhoppningar eller funderingar om eventuella "rekryteringar".. så skriv!!

Bluewolfie
0

Va kul!Glad

Ingen rekrytering, men en kille i min linjeförening som nosat upp metoden på egen hand, så nu har man någon att diskutera med irl och kanske dela fika med på föreningsmöten och andra träffar!

Det är roligt att få ge råd åt andra, hoppas det går bra för dem!

Mvh

Bluewolfie

kaisakavat
0

Kul att du åxå har lika-ätande omkring dig. Glad

Trådrubriken tänkte jag mest som att LCHF rekryterar, inte att jag själv rekryterar. Har som sagt inte legat på dem, de har förstås "sett exemplet mig", men sen valt själv.

Det är kul!

SnorLars
0

Försöker övertyga hustrun men det tar sin tid. Tror även jag på att man övertygar genom att visa hur bra man mår samt att det inte är så svårt att inte äta kolhydrater.

Eftersom hustrun är italienska är hon inte glad över tanken att inte få äta pasta och bröd men har berättat att det går alldeles utmärkt…i måttliga mängder.
Som Annika skrev i sin bok - Köttfärssås med spaghetti och inte spaghetti med köttfärssås.

GoHexan
0

Min gubbe hade en plan innan semestern, han skulle äta LCHF under ledigheten för att få ner magen, som putade rejält. Och så blev det oxå. Han har gått ner ca 7 kg och fått plocka bort de nya byxorna, de som han köpte för att de gamla på något märkligt sätt blivit för små Förvånad.

Han är inte lika strikt som jag utan äter nått bröd, pizza, hamburgare m bröd och cola då och då. Men det är en bråkdel av vad han brukade äta. Han har aldrig bantat och är inte sockerberoende så han verkar inte ha några problem med det. Han tänker fortsätta så här och hoppas att han går ner lite till.

Million
0

Jätteroligt!

Önskar att några av mina kompisar skulle göra samma sak, det är ett par som jag verkligen tror skulle må bra av det men de är inte intresserade så jag tänker inte tjata på dem.. Det är lite svårt, jag vill ju deras bästa.. Jag har inte sagt "du borde äta LCHF" utan snarare "jag hade problem med det o det och det har hjälpt jättemycket med LCHF"… men tror de inte på det så kan jag ju inte göra mycket mer.

Jag har inte direkt rekryterat någon, men min pappa åt LCHF långt före mig, sedan la han av efter några månader och när jag började ca 1 år senare blev han peppad att börja igen! Nu har han visserligen ätit HCHF ett tag men han äter inte godis och går inte upp i vikt så det är väl ok antar jag. :)

Mervi
0

Jag har en bekant som har börjat så smått. Jag predikar inte men han är väldigt intresserad så det blir en del snack.

Han har plockat bort pasta, ris, potatis och bröd och allt socker.

nyborjare08
0

Härligt! Skrattande Och du är ju expert kaisakavat! Flört

Jag får väl räkna in tre personer till min rekryteringslista. Min man, en kollega på mitt förra jobb och en kollega på mitt nuvarande. Och så två som började men slutade efter 2 veckor resp 2 månader. Mindre lyckat för "meritförteckningen" kanske Skäms

Julialex
0

Jag började med LCHF den 31a Juli, köpte en bok om LCHF för diabetiker (Diabetes? Nej tack! av Lars-Erik Litsfeldt) dagen innan och då beställde mamma hem samma bok för att läsa och testa. Nu kör både hon och pappa LCHF, och de har skickat roliga meddelanden om hur det går!

Mamma: "Såhär lite har jag inte vägt sedan jag var 25!"

Pappa: "Jag tappar shortsen".

De har även inspirerat kollegor, pappas kollega har beställt hem samma bok till sin fru med typ 2, en kollega till mamma har även börjat med LCHF och grannen har lånat mammas bok! Så det sprider sig!!

Det känns jättekul att mina föräldrar kör på LCHF nu också, de peppar mig jättemycket Kyss

http://julialex.blogg.se

nyborjare08
0

Å vad roligt Julialex! Min mamma är min största kritiker Obestämd Hon är övertygad om att jag "kommer att dö av förfettat hjärta". Fast hon har i alla fall slutat säga det… Hon har t o m varit med på föreläsningar med Doc, Annika och Skaldeman men satt mest bara och smålog lite överlägset hela tiden. Men men, tiden får väl utvisa vem som hade rätt! Flört

kaisakavat
0

Väldigt roligt att läsa era anekdoter.Skrattande

Jag ramlade själv av LCHF - och det efter en lyckosam första omgång under år 2005. Dum som man är… men tog mig själv i hampan på allvar och klev upp på banan igen, i början av 2008.

Läser man runt här på KIF, så ser man rätt många liknande exempel. Efter avhopp.. kommer ofta ett nytt på-hopp! LCHF drar..

Vad som slagit mig på sistone, är att väldigt många människor numera är medvetna om att LCHF "finns". Det är inte lika "Vilken planet kommer du ifrån?" längre. Och trots att de nyrekryterade vill be om råd, så har de ofta redan ett hum om grundprinciperna.

Alltså - kunskapen sprids och jag tror såhär: I början var våra "språkrör" - ingen nämnd, ingen glömd Flört - oumbärliga. Utan dem - inte en chans att vi andra skulle vara där vi är idag. Men jag har en känsla av att LCHF numera faktiskt också "går för egen motor".

kaisakavat
0

Tillägg till #10: Därmed inte sagt att "språkrören" har spelat ut sin roll. De är förstås väldans jätteviktiga fortfarande!

yvonnel
0

Tänk om jag kunde falla in i kören typ "tappa brallorna".

Hur gör ni?

Jag tappar inte i vikt ännu efter nästan 3 år med LCHF.

Jag började ca 5 år sedan med Atkins, på 6 mån. tappade jag 2 kg och då gjorde jag näringsberäkningar och hamnade oftast på under 1500 kcal/dag.

Jag dricker inte mjölk men använder grädde i kaffet och i matlagning och lite då och då grekisk yoghurt.

Har beställt kokosolja på nytt men annars använder jag mest bara smör och lite olja (solros eller linfrö) till salladsdressing.

Någon enstaka gång 1 skiva finncrisp.