Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 7210 ggr
Blutwolfin
0

Hej alla

Jaha, tänkte väl jag skulle presentera mig efter att ha läst x antal inlägg och sett allt positivt med lchf som ni alla verkar uppleva. Kanske dags för mig att försöka må lite bra också..*ler*

Hur som helst, jag heter Maria, 43 år och kraftig övervikt till mina modiga 160 cm. Vågar inte ställa mig mer på vågen då den närmade sig 96kg innan jag blev sjuk för ett par dagar sedan.

Största anledningen till min övervikt beror nog på att jag gick in i den berömda väggen 2008 och fick då antidepressiva mediciner (som jag fortfarande tar) och fick ett godissug utan dess like + att jag har stora problem att ta mig utanför dörren och tex motionera.
Jag sitter alltså fortfarande fast i Depression, panikångest, sömnproblem och socialfobi…men nu får det banne mig vara nog, så här kan man inte ha det. Dags att ta tag i problemen för det kan ju inte bli sämre än vad det är…
Jag har också fruktansvärda problem med acne (bölder?) i ansikte och så vidare och jag har nu läst mig till att den här dieten kanske skulle kunna hjälpa mig att "få bort" en del av mina problem så som just acne, sömnproblem mm.

Jag har inte börjat med lchf ännu och tror jag ska vänta några dagar till då jag fortfarande går på "penicillin diet"…ja precis, man kan nog kalla en redig penicillinkur för diet också och i mitt fall äter jag trippeldos pga kraftig luftvägsinfektion som spridit sig upp i käkarna osv. Detta gör att jag inte kan öppna munnen riktigt och äta "normalt".
Har 5 dagar kvar att äta penicillinet sen hoppar jag på lchf tåget jag med. Fast finns det något tips om mer eller mindre flytande att stoppa i sig så tar jag tacksamt emot det och startar lite tidigare :)

Jag skulle bli mycket glad om jag kunde gå ner dom kilona jag ökat pga mina mediciner och apati mot allt vad motion heter. Jag vägde runt 60kg innan den antidepressiva medicineringen startade så jag har "lite" (35kg) att jobba med.

Jag har suttit och läst och försökt få kläm på hur mycket jag egentligen ska äta och jag vet inte riktigt hur jag ska räkna ut det faktistk. Jag menar, jag måste ju veta hur mycket kcal kroppen behöver för att kunna räkna ut hur mycket kolhydrater, proteiner och fett jag ska stoppa i  mig. Jaja, ni förstår hur jag menar och jag vore tacksam för en liten vägledning där.

Hur som helst så blir jag imponerad på alla er som lyckats och jag vill gärna bli en av er också :)

Blev en lång presentation det här men men… ha en bra dag och fortsatt trevlig helg…:)

/Maria

MimLan
0

Nej, du skall inte sitta och räkna kalorier.

Börja med att läsa tråden Vanliga frågor & svar som finns bland de översta trådarna här till vänster, så att du får grundläggande information om vad LCHF innebär. Därifrån ser vi vad du har för funderingar för att komma igång konkret.

Välkommen, och lycka till!

Blutwolfin
0

Okej :)

Zepp
0

Av alla djuren i vår guds hage.. så är det bara mäniskorna som räknar kalorier.. alla andra följer sin instinkter.

Antingen så har skaparen gjort något misstag med oss eller så har vi förlorat tilltron till våra instinkter.. alternativt vi äter inte den födan som vi är skapta för.

Jag misstänker starkt att vi inte är avsedda att äta en massa snabba kolhydrater, smakförstärkare, tillsatser eller konstgjorda matsubstitut?

Vilket ioförsej inte måste innebära att vissa av oss till en början ändå behöver hålla koll på hur mycket kalorier, olika närinsämnen vi får i oss.. tills vi iallafall blivit vanare med att äta en mer ursprunglig kost samt fått en bättre förståelse för våra kroppars behov.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

evis2
0

Hej!

Vill bara önska dig lycka till!

Du kommer säkert må bättre på alla vis om ett tag ska du se!

Börja redan nu trappa ner på socker och kolhydrater, så är du ju redan på gång när du startar.

Ge inte upp om det är lite trögt i början, kroppen kan behöva lite tid att fatta detta nya!

kaisakavat
0

Hej!

Välkommen hit!

Du frågar efter mer eller mindre flytande föda. Vet inte hur hemma du är på matlagning, men du skulle ju kunna koka soppa där beståndsdelarna finfördelas. Antingen med mixer eller bara genom att du låter det koka länge..

Det är enkelt.

T ex laxsoppa. Stek lax och t ex purjolök, förvälld broccoli, champinjoner i ordentligt med smör på låg värme, slå i vatten och creme fraish/grädde. Koka upp.. krydda. Pilla isär/mosa eller mixa.. Klart! Skrattande

Äggmjölk är också bra - nyttigt, mättande och helt flytande. Har du hört talas om det?

SnorLars
0

Man kan göra en uträkning för att se hur mkt kcal man behöver minst få i sig per dag med fördelning på de olika energikällorna fett, protein och kolhydrater.
Men dessa uträkningar är ju otroligt teoretiska, godtyckliga och ser inte alls till individuella skillnader.

Med lchf hamnar du långt lägre i kcal än med en KH-kost. Läste någonstans en "allmän" rekommendation på 30 kcal per kh målvikt vilket i mitt fall skulle bli 2 250 kcal per dag. Med LCHF behöver jag bara 1600 - 1800.

Jag håller på och räknar och väger nu men det är mest för att få ett hum om vad, när, hur. Kommer lägga ner det om ett par veckor.

Genom att bara fimpa de uppenbara kolisarna som ris, pasta, bröd, potatis, frukt (juice), socker och lassa på feta såser och liknande så har du vunnit mycket. Om du vill ta det ett steg längre så ska du försöka hålla max 20 gram kolhydrater per dag. Då händer det saker.

En sak som det tog ett tag för mig att fatta med den här kosten är att aptiten/hungern är en viktig faktor. Kroppen säger till dig när den behöver mer energi så ät när du är hungrig och ät dig mätt.

När övergångsbesvären kommer så tänk på att de går över och att du är på väg mot ett nytt liv.

Lycka till

Blutwolfin
0

Jag bugar och bockar för svaren och ja, jag har väl börjat lite smått nu iallafall.
Har fortfarande svårt att få i mig av fett då jag tycker det är lite läskigt men man vänjer sig nog ganska snabbt.

Jag har nu helt uteslutit allt som är vitt (pasta, ris, mjöl, mjölk, socker osv) men har istället börjat med grädde i kaffet *skrattar*
Ägg-mjölk har jag inte provat än men kommer att göra det snart nog för att kunna byta ut grädden.

Jag ser verkligen framemot alla hälsovinster man kan göra, det är ju bara att läsa om er andra, det peppar rejält kan jag säga :)

Vågen stannade idag på 92.4kg så har tappat en hel del vatten men ser iallafall en liten ljusning på mina viktproblem även om det kommer att ta tid med platåer och sånt.

Ha en bra dag
/Maria

Magica1970
0

Välkommen hit! Dina acne kan bero på stress. Jag drabbades själv av s.k. nervös acne för en del år sedan och det visade sig genom bölder på halsen och i ansiktet. För mig hjälpte det att träna avslappning en stund varje dag (Mental grundträning med Uneståhl är min favorit). Kanske kan vara det du har?

Tisdag
0

Lycka till! Glad

Katti
0

Jag har ett tips när det gäller acnen, ät mjölksyrabakterier! Det ska man alltid göra i samband med en antibiotikakur (som ju dödar även de goda bakterierna…), så du har all anledning att börja direkt! Det finns olika sorters tabletter i hälsokostaffärer och på Apoteket. En bra sort är Lactiplus. Den innehåller bakterier av 5 olika stammar och det är nog en fördel. Man kan också äta mjölksyrad mat, men det har jag inte egen erfarenhet av.

För övrig säger jag ett stort Lycka till Glad!

Blutwolfin
0

Tack för tipsen och jag ska verkligen försöka med båda två.

Ja, penicillinet har verkligen ställt till oreda den här gången (var 15+ år sedan jag åt penicillin sist) då magen verkar helt slut och eftersom jag inte äter yoghurt eller filmjölk längre så är nog tabletter med mjölksyrabakterier det jag siktar på för att lösa det problemet.

Jag har fått andra problem men jag antar att det handlar om övergångsproblem och det är väl bara att bita ihop och stå ut :D
Det kliar så fruktansvärt överallt kan jag säga och jag svettas kopiöst mycket hela tiden, hur äckligt som helst är det.
Sen vet jag inte om det här med ögonen har med samma orsak att göra, men det svider och kliar där med, jag blinkar och kliar men det känns som att ögonen är torra och att det är därför det kliar och svider…hmmm…svårt att beskriva känslan…

I övrigt går det hur bra som helst och som sagt, det är bara att bita ihop…

Blutwolfin
0

Så där, då har ungarna pajjat vågen så nu får man gå efter gamla "urvuxna" jeans istället :D
Kanske lika bra det då tendensen hittills har varit att väga sig varje morgon och det är ju inte helt bra det heller…

Allt har gått enligt planerna så här lång och jag har till och med tagit mig i kragen och inhandlat ett gym kort, ska det till en förändring så kan man lika gärna köra fullt ut. Träning är ju aldrig fel.
Min sociala fobi och ångest får ge med sig för viljan att må bra. För viljan, den är det inget fel på och motivationen är på topp.

Har ny tid hos min husläkare nästa vecka och ska då be om att få ta nya prover och se om det kan vara hypotyreos som är boven bakom en del av mina problem.
Min mormor hade giftstruma när jag var yngre och min bror har fått diagnosen hypotyeros så helt omöjligt är det väl inte att jag skulle kunna ha det också.
Tog prover för flera år sedan men allt låg inom normalvärden…då…
Jag har kollat upp symptomer osv nu och det stämmer allt mer på hur jag känner mig och har kännt mig dom senaste åren.
Jaja, vore skönt att veta om det finns någon sjukdom bakom eller om det bara är inbillning.

Hur som helst, allt går fortfarande bra dock håller jag på att bli vansinnig på svettningar, klåda och svidande, torra ögon…men det är bara att bita ihop, det är skönt när det går över :D

Ha en bra dag!

karinafp
0

ALLA problem man har behöver ju inte ha med kosten att göra. Du KAN ju ha råkat på något annat, en ögoninflammation t ex. Gå till apoteket och be om någon bra ögonsalva.