Stor Babybel?
Jag har just upptäckt hur förtvivlat gott Babybel är, men de små rackarna är dyra! Det står "mini" på dem, betyder det att de finns i "large" också? ;)
Annars: finns det någon annan ost som liknar den i smaken som man kan ta istället?
Jag vet inte hur det är i Sverige, men i Frankrike finns det en Babybel Maxi!
Och mini i följande smaker:
- säsongens smak, just nu: medelhavssmak med tomat och basilika
- getostsmak
- emmentalsmak
- den vanliga
Det har funnits en med cheddar (British) och en med kinesisk gräslök (jättegod).
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Men vad innehåller osten. Har förtvivlat försökt hitta innehållsförteckningen men aldrig lyckats. Får man ens sälja matvaror i sverige där det inte finns innehållsförteckning? Nån som vet? Osten är iaf en stor favorit hos mina barn. Men pga att jag inte hittat nån innehållsförteckning så har vi slutat köpa den sen 4 månader tillbaka.

På deras hemsida står att den innehåller pastöriserad mjölk, mjölksyrakultur, löpe och salt.
Det finns 200-grams ostar också. Har sett det nån gång på Coop.

23% fett är det i standardvarianten. Sen finns det tydligen nån light-tjosan också. *suckar lite*
Franska hemsidan ger besked:
Per 100 gram
Protein: 22 g
Kolhydrater: spår av kolhydrater (i stort sett inga, alltså)
Fett: 24 g (varav 16 g mättat fett)
Calcium: 670 mg
Sodium: 670 mg
Tycker att den stora Babybel (200g) är mycket godare än de små trots att det borde vara samma ost. Dessutom är de stora betydligt billigare. Vill gärna ha tips på var de kan köpas i Sverige.

Vi har den på våran Ica affär, finns den ej be att dom beställer hem. 

Ser den stora lika dan ut som den lilla i förpackning????
Jag har sett den stora (röda) i min affär i Täby. Däremot har jag aldrig sett någon annan variant än de röda och gula (emmentaler). Var kan man hitta de andra Maia?
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"
#10 En France! I Frankrike, alltså.

Ja men då ska jag be min affär ta hem den stora varianten!
Sitta och småsnutta på minisarna går ju inte… ;)
#11 Ååhhh, den franska osten… *längtar till Paris* 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#10 Kan du tipsa om vilken affär i Täby?

Då kan jag också be min affär att ta hem den stora
Vänliga hälsningar Stephan

Vår ICA i Falun tar hem den stora nu.
Ursäkta om frågan är korkad men hur stor är den stora??
200 gram står det i # 7
#19 Ja just det, tack! Men, jag sa ju att det var risk för att jag är korkad 

Idag har jag fått svar, att det är en säsongvara her hos ICA i Falun
och det finns bara över jultiden. Så måste jag söka vidare.

Onödigt vetande iof men jag fick två STORA Baby Bell i julklapp av min man

och stava kan jag inte
… gonatt allesammans
ja, dom heter julost va?
Nä skoja bara men dom ser ju närapå lika ut! och STORA är dom!
tänk att ta en sån till fikat och sitta ock skala av det röda och hugga in!
Förstår inte poängen med babybelostarna (24g fett, 22g protein, 0,2g kolhydrater Ingredienser:???) de smakar bara "så där" och är inte särkilt feta heller. Jag tar hellre wernersson gräddost (Ingredienser: Pastöriserad komjölk, mjölksyrakultur, salt och ostlöpe. Fetthalt 38g, protein 20g, kolhydrater 0g) skuret i kuber i en plast påse. Det går inte hitta en bättre ost näringsmässigt. Inga E-nummer, inga kolhydrater och massor av fett. Dessutom är den god också. 
Vi är många som älskar babybel-ostar.
Hittade såna stora babybel på coop i lillänge, östersund….mmmm…

jag håller med JAUS ang. babybel det är också väldigt lite ost för väldigt mycket pengar!
Jag kan oxå tycka att babybel inte är den godaste osten. Men så bra att bära med sej när man inte vet om man kan få tag på nåt bra att äta.
Ett nät med babybel, några nötter o en flaska vatten tycker jag är bra o hållbar nödproviant.

De små babybel är för dyrt och man har för mycket avfall. Men stora babybelen är bättre.
Jag tycker det är tråkigt, nar man bara äter Wernersson gräddost. Det finns mycket alternativer som babybel, åseda osv. Och inte alla e-ämnen är farliga!

De små babybel är för dyrt och man har för mycket avfall. Men stora babybelen är mycket bättre.
Jag tycker det är tråkigt, nar man bara äter Wernersson gräddost. Det finns mycket alternativer som babybel, åseda osv. Och inte alla e-ämnen är farliga!
Men Arlas Stureost är lika fet som Wernersons gräddost och mer smak i… 38%

Jag har alltid haft problem med smakrika ostar och fått blåsor eller svidande småsår av dem.
(Dessutom har jag blivit ännu kinkigare med smaker sedan jag började med lchf!)
Gouda och Babybel är de enda hårdostarna jag kan äta, de gräddostar jag testat smakar för mycket. Brie funkar och jag kan ha lite ädelost i gräddsåser, sen är det stopp. Ja, mozzarella och feta går också bra förstås, liksom färskost. Hushållsost och Billinge kan väl funka också, men det är inget jag är så förtjust i.
Så jag blev jätteglad att upptäcka hur gott det är med Babybel! Nackdelen är kostnaden och allt skräp. Jag vill ha Babybel i stort format, men det har man bara till jul, sa de i min butik. Jag hoppas de inte tänker på Edamer…

Ingen som sett "stora" babybel i göteborg?
#32 Ja, men den är inte lika god enligt mig och sen innehåller det 1g kohydrater.

Jag har köpt nu Jämtgård från ostkompaniet. Till idag har jag inte provat, men det kommer snart. Osten har också kolisar, men det stör mig inte. Ingen tillsatser som antioxidationsmedel eller konserveringsmedel.
Sen har ju Arla Åseda gräddost också den är också 38%
#35 Jamen 1 g kolisar är ju ok….för den är ju fullfet, har aldrig sett en ost som inte innehåller kolisar…
#38 Wernerssons gräddost har 0 gram kolhydrater som jag skrev i ett tidigare inlägg..

Jaus, jag tror inte, att Wernerssons gräddost har ingen kolhydrater. Alla ostar har kolisar - mer eller mindre.
Jag sa inte att den inte hade några kolhydrater. Den har däremot så få att de får avrunda ner till 0 gram, men några få milligram kolhydrater har den nog.
JAUS har rätt.
Kollade på min Wernersson som jag tog av idag…
0 g kolisar, sorry!

Vad de skriver måste inte stämma! Titta eco kokos från ICA med 1.5 gram kolisar - det stämmer inte och det har de själv sagt att de måste rätta det.
I ostar finns fram för allt fet och proteiner men också en del kolhydrater i form av mjölksocker.
Ja ja
ost som ost, och ju fetare desto bättre!
Som sagt, babybel, wernerssons och sture är goda kompanjoner att ha i kylen!
Tja… fineli anger 0,3 i ost som MEDELVÄRDE… det innebär att det finns ost med mindre och ost med mer, mindre borde då bli i princip noll…

#JAUS
Jag håller med dig, att det är möjligt, att det är få kh att de runda av. Men jag undrar, Arla har Åseda med 38% fet och de skirver att deras ost har 1 gram kolhydrater och Wernerssons gräddost har också 38% fet men de skriver att deras ost har 0 gram kolhydrater
det har nog med avrundningen att göra 
#46 Mycket enkelt. Arlas ost har mer kolhydrater medan wernerssons har mer vatten eller protein. Är man ufo så är varje gram viktigt.
På min förpackning baby-bel står det inte att de håller i rumstemperatur i 10 dagar, utan att de ska förvaras i kyl efter inköp. Är detta någon "för säkerhetsskull"-ändring bara tror Ni? Det funkar att ha dem i väskan ett par dagar verkligen?
kvantprick, de flesta hårdostar "svettas" ju i värme. Kan tänka mig att om du har en varm väska så kanske smaken kan påverkas (liksom då man råkat glömma att äta dem fast de legat i kylskåp och äter dem låångt efter bäst före datum) men det är absolut ingen risk enligt min mening att du kan bli dålig av dem. Skalet, eller vad man ska kalla "det röda", skyddar mot bakterier och mögel. Mjölken, som osten tillverkas av, är med största sannolikhet högpastöriserad så de flesta "elakingar" försvinner ju då, dessutom kan man ju hoppas att fabriken där de tillverkas inte har en massa mögelsporer som flyger omkring
Antagligen så är ändringen av förvaringstext en "hunden i micron"…
#50 Tack för ditt lugnande svar ;) Precis det jag hoppas - att det bara är en, som du säger, hunden i micron-ändring på paketet… Kanske nån jävel som haft den liggande i solen 10 dagar, ätit den och mått illa. eller så. :)
Om osten inte innehåller några kolhydrater, eller nästan inga, innebär det då att den inte innehåller laktos?
Eftersom laktos = sockerart = kolhydrat…….
#52 Många ostsorter är i princip laktosfria! Vet laktosintoleranta som äter hårdost t.ex fast en skvätt mjölk i kaffet skulle gett kramper.

Mm jag köpte en stor babybel här i Tyskland för nagon manad sen. Perfekt att ha hemma i kylen och ga och nalla en bit av ibland 
Men de sma är perfekta att ta med sig till jobbet eller sa, brukar nästan alltid ha nagra liggande där i kylen, ifall man vill ha nagot litet mellanmal.
#53 Ok. Innebär det att osten också smakar mindre sött? För ost är ju i allmänhet lite sött. Jag triggar på för söta saker, men jag tycker ju om ost. Existerar det någon ost som inte smakar sött?
#55 Kollade för säkerhetsskull, och den innehåller mindre än 0.5% kolhydrater. På en grossists hemsida nämns inte ens kolhydrater i näringsdeklarationen så det borde ju vara lugnt.
Jag tycker nog ändå att den smakar lite sött… Men det är nog egentligen inte sötma utan att den är väldigt mild..