Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 3277 ggr
Gozan
0

Ischoklad

Idag har jag testat ett nytt sätt att göra ischoklad på.. förra gången så skiktade det sej .. underst gott chokladigt överst ett smörigt lager.. smälte gott i munnen.. nu var iallafall den satsen slut så jag testade lite nytt

100 g smör 100g cocosfett.. icas. hmm.. 1.5 msk kakao.. 5 canderel sötningstabletter..

jag smälte smör och cocosfett.. i med kakao och sötningstabletterna körde i mixern.. ställde i kylen en stund och mixade igen.. så höll jag på ett tag för att smör o cocos skulle blanda sej sedan hällde jag ut allt i en form.. in i kylen och efter ett litet tag ut igen och rörde runt med en liten visp..  det går rätt snabbt att stelna så man får hålla koll hela tiden..  

resultatet!! jättegod luftig ischoklad.. jag har lyckats få ihopa allt fett med luften jag mixade i…

innehåll.. ja kolisar från kakaoen.. men det lär inte bli så många.. resten är fett och åter fett..

Gozan
0

ett litet tips!!

ha bakplåtspapper i formen.. annars är det lite svårt att få loss chokladen i fina bitar.. jag hade inte det..  men det finns ju sked..

agnetasch
0

Haha Gozan,du kämpar som ett djur med din ischoklad. Triggas du inte av den?Jag försöker glömma att choklad finns.

Gozan
0

nejdå.. jag triggas inte av ischokladen.. ser det som ett sätt att få i mej mer fett..

sötningsmedel är jag van vid.. har ju det i kaffet..

även gubben gillade dom denna gången *skrattar*

mezza
0

vad gör jag för fel allt smör bollar och ischoklad smakar jätte salt urk….

ska jag ha i mer kakao??

Mervi
0

mezza: du kanske skall använda osaltat smör.

mumsan
0

Det borde väl gå bra att hälla smeten i små brödformar som är mindre än bullformar, man behöver ju bara klicka i en matsked och ställa på ett fat i frysen ens stund.