Ni som har/haft kattallergi?
Skulle bara vilja höra om det är några av er som blivit av med er kattallergi eller att den mildrats sen ni började äta LCHF?
Tänkte skriva ett inlägg på min kattblogg om olika sätt att bota/mildra kattallergier.
Jag har själv aldrig haft kattallergi men däremot är min välidgt jobbiga pollenallergi så gott som borta sen jag började med LCHF. 
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

"Allergi mot en allergenkälla, till exempel pollen från björk, är ofta kopplad till allergi mot en annan, till exempel äpple. Man kallar det korsreaktioner, när sådana samband beror på att patienten har IgE-antikroppar riktade mot gemensamma strukturer på allergenen. Korsreaktioner förekommer i stor utsträckning mellan botaniskt eller zoologiskt besläktade ämnen, till exempel mellan olika ärtväxter, fiskarter, skaldjur osv. Dessutom finns sådana reaktioner mellan allergen som inte förefaller vara särskilt mycket släkt med varandra, bl.a. mellan en del inhalationsallergen (framförallt pollen) och en del födoämnesallergen (framförallt frukter). Ett mycket stort antal sådana korsreaktioner har kartlagts. Många av dem saknar emellertid klinisk betydelse - de är påvisbara vid olika laboratorieexperiment men inte "i verkligheten". Här behandlas huvudsakligen kliniska aspekter på korsreaktioner mellan inhalations och födoämnesallergen."
"En relation mellan allergi för katt och fläsk har tidigare beskrivits"
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jo jag vet att det finns korsallergier. Jag reagerade tex mot äpplen som är korsallergi med björkpollen.
Menar du att kattallergi alltså inte skulle kunna botas genom LCHF? Eller vad menar du?
Ja menar LCHF får ju immunförsvaret att bli bättre vilket borde ju i sin tur leda till att allergierna blir bättre.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Mnja.. är själv atopisk lagd av mig haft kronisk astma tills kostomlähhningen.
Har haft katter oxå men alldrig varit riktigt allergisk enligt min allergiutredning.
Tänkte bara.. fläsk o katt kanske inte är en sån bra kombo?
Tror nog mer att allergi handlar om överaktivt imunförsvar.. men en riktig kost kan säkert bättra på kroppens funktioner i vissa fall.
I mitt fall tror jag det kan handla om ökade doser D-vitamin genom kosten och då inträffade det innan jag börkjade ta tillskott på vintern.. jag är rödlätt o solar inte så mycket ens på sommaren.
Mycket handlar ju om att friska kroppar tål en hel del mer och friska kroppar kräver rätt näring.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag är så gott som fri från kattallergin, men inte till hundra procent. Har hund numera. Även haft "hösnuva" och allmän pälsdjursallergi. Jag tippar att det är borta till 95%. Hade stora problem med gräs förr, liksom med katter, riktigt illa när de slog gräset på ängarna där jag bor, låg i sängen med stängda fönster i flera dagar, ansiktet kändes som ett enda brinnande sår. Nu nyser jag till ibland under samma säsong. Använder inte längre någon medicin.
Jag har inte testat… Jag har reagerat mot katt, inte så att jag nyser eller så när jag är i ett hem med katter men efter att ha klappat katt och råkat pilla i ögonen så har det kliat massor samt om en katt strukit sig mot hals och ansikte har det kliat i huden.
Har ingen katt i närheten att testa mig på just nu heller. Måste ha ögondroppar i närheten också, jag ammar så jag vill inte ta tabletter och att köpa en flaska droppar för ett enstaka tillfälle känns inte aktuellt. Vill heller inte sitta med ett klådhelvete i ögonen (eller huden i ansiktet för den delen heller).
Det vore finfint om jag inte reagerade dock för jag vill gärna ha katt igen. Är ju uppvuxen med katter och började inte reagera mot dom förrän jag kom upp i vuxen ålder.

Min svåra kattallergi har visserligen blivit bättre, men det var snarare efter hyposensibiliseringen än i samband med LCHF. Numera kan jag vistas hemma hos folk som har katt i ett par timmar om jag har tagit medicin och ögondroppar innan.
Jag hade katte när jag började LCHFa - och var lite allergisk mot honom. Jag kan inte säga att det blev någon större skillnad, tyvärr, men min allergi var rätt lindrig hela tiden..