Maggans nystart!
Jag har kört LCHF till och från under flera veckor, men sedan några dagar kör jag "på riktigt". Har bakat ett underbart lchf-bröd som jag hittade recept till någonstans på nätet - och i första LCHF-magasinet. 
Förra måndagen påbörjade jag även Blossoms 4-veckors kom-i-form-program. Såå härligt att röra på sig!
Idag bestämde jag mig för att ge äggmjölk en ny chans. Jag testade för längesen och tyckte det smakade urk… Men idag har jag hittat flera alternativa recept här på kolhydrater. Sitter just nu med ett glas som jag gjort på 2 äggulor, uppskattningsvis 30 gram smör, 1 tsk kakao samt 3 dl vatten. Jag skulle tagit mer kakao, för den smakar absolut ingenting! Men den är i alla fall inte äcklig, utan går ner utan problem!
Eller… nä… det där var en sanning med modifikation… Efter drygt halva har jag fått ge upp. Hel**te, vad mätt jag är! *skrattar*
Sedan 1:a juli har jag gått ner 1,9 kg! Träning och LCHF är toppen! 
Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... 

Välkommen tillbaka. 
Jag gillade också äggmjölken när jag till slut, efter något år, vågade prova den. Men, i den här värmen vill jag inte dricka äggmjölk eftersom jag blev varm som en ugn i en timme efter (mitt i vintern som var). Det var bara jag, på jobbet, som svettades den här vintern.
Frukosten är det som ställer till med mest problem för mig nu när det är varmt. Är trött på ägg. Vill gärna äta filmjölk eller något kallt men det är för mycket kolisar i. Därför ska jag prova brödet du pratar om. Det kan man ju variera i massor med olika pålägg. Tack.
Tack, Ron-Jag! 
Brödet kan verkligen rekommenderas! Jag köpte för lite mandel, så jag ersatte hälften av krossade valnötter och det funkade bra. Brödskivorna blir små, men är enormt mättande! Och goda! 
Idag var jag och handlade efter jobbet, och vem som helst kunde se att jag äter enligt LCHF; bacon, smör, bregott, olivolja, para- och makadaminötter, grädde… *skrattar*
I den här värmen orkar jag inte med varm mat, så i morgon till lunch får det bli en kall gegga på ägg, tonfisk och majonäs och lite goda kryddor. Mumma!
Den där äggmjölken vågar jag inte försöka mig på. Jag klarar inte råa ägg.
Själv började jag med LCHF för ett par månader sedan, men när semesterresorna kom så kom det en massa godsaker i min väg också. Det sägs ju att sötsuget ska gå över efter ett tag, men mitt har inte försvunnit nånstans.
Nå, nu blir det nya tag.
tk71: äggmjölk smakar absolut inte rått ägg, det smakar mer åt grädd-hållet. Jag tillhör dom som inte kan äta kokta ägg om inte hela gulan har stelnat, men äggmjölk är inga problem. Men jag dricker den inte utan har den i kaffet och det mättar så gott!
Mitt godissug försvinner successivt när jag kör stenhårt med LCHF och nästan inte äter några kolhydrater alls. Kolhydrater är ju en form av socker och så länge jag underhåller sockersuget, så… *ler*
Jag gillar inte heller råa ägg, men i och med att man först mixar äggen med smöret och sedan mixar ner kokande vatten, så är de ju inte direkt råa. Inte som att knäcka ett ägg och hälla i sig! *ryyys*
Förstår att du är på g med en nystart också. Lycka till!!

#2. Ja, varm mat är inte kul. Det är då det är svårt med frukosten för mig. Jag fick också problem med övergångsbesvär igen, men nu äter jag extra salt (ca 1/2 tsk utöver det man saltar i maten). Och vips så försvann dom.
Ska prova att baka brödet till helgen. Så här på eftermiddagen efter jobbet känns det motigt att dra igång ugnen.
#3. Äggen är inte råa. Faktiskt så smakar det inte ägg alls. Jag kör på 2 äggulor, 50 g osaltat smör och 2 - 2.5 dl vatten. Sen kan man krydda med kakao, kaffe eller någon annan krydda. Tar man pepparkakskryddor så smakar det som eggnogg.
Lägg smöret i en kastrull, häll på vattnet och koka upp. Lägg äggulor i en hög bytta som tål kokande vatten. Slå på vattenblandningen samtidigt som du kör med stavmixern. Krydda. Du kommer inte att tro dina smaklökar. 
Då gör vi äggmjölken lite olika… Undrar om det påverkar smaken..? Mina smaklökar har då inte fått sig någon positiv kick! *skrattar*
Kanske ska testa ditt sätt i morgon bitti! 
Hittills har jag mixat äggulor med smör och kryddor. Därefter hällt på kokande vatten under fortsatt mixande.
Kanske ska jag ha en klick smör i kaffet i morgon också… Bara för att liksom… 
Smör i kaffet är kalasgott! 
Men jag "måste" ha lite mjölk för färgens skull också! Ibland gräddmjölk. Så en klick smör blir bonus… *ler*
Ska jag dessutom dricka äggmjölk till frukost lär jag bli minst sagt stupmätt! Men å andra sidan går det 4 timmar från frukost hemma till frukost nr 2 på jobbet, så det är bra att få sig något man står sig på!
Efter äggmjölken i morse var jag fortfarande ohungrig vid frukostdags på jobbet! 

#7. *Ler stort* Jag fuskar. 
Jag gör som jag sa ovan men sen tillsätter jag en skvätt grädde (ca 30 ml). Oftast har jag också i 1 skopa chokladproteinpulver samt 1 tsk snabbkaffe. Det blir som en kaffedrink fast varm.
*Tittar ner i golvet och skäms över att ha blivit påkommen med handen i kakburken*
*asgarvar*
Grädde har jag ju hemma och det är ju inte "fusk" om man, som jag, inte helt har lagt ner varken kolisar eller mejeriprodukter!
Bra tips med proteinpulvret också, bör ge chokladsmaken en kick! Och kaffepulver… Mums!

#11. Mmmmm. *Skäms fortfarande* Men gott blir det. Och den mängden höll jag mig mätt (och varm) på i 6 timmar.
Så om jag ska dela med mig av mitt recept så blir det 2 äggulor,
50 g osaltat smör, ca 2 dl vatten. I en kaffekopp häller jag i ca 1 1/2 tsk kakaopulver, 1 tsk snabbkaffe och ca 1 msk chokladproteinpulver. Kokar upp smör och vatten. slår det på äggulorna under vispning. Har i kaffe och choklad och fortsätter och vispar. Sen har jag i grädde tills det är lagom drick temperatur.
Jag längtade till morgnarna när jag fick min kaffedrink. 
Själv sparar jag äggen och gör beanäs istället. Det är ännu godare än äggmjölk. 
Nu har jag hittat "frukosten" som passar mig! 
Jag är en sån där som måste vara vaken några timmar innan jag kan äta…
Men sedan ett par dagar har jag grädde och smör i morgonkaffet vid 5-tiden. På det blir jag stupmätt…
När jag kommer till jobbet vid 7-tiden dricker jag en kopp kaffe till - med grädde och smör! Då är jag ensam i köket, så det är ingen som ser hur jag "äcklar" mig. 
Sedan "riktig" frukost på jobbet vid 9.30. 
Jag har alltid haft mjölk i kaffet, har tyckt att det blir för "stabbigt" med grädde, för att inte tala om SMÖR… Men man får väl offra sig! *skrattar*
Livet är härligt - och jag har semester!
LCHF funkar toppen, även om jag har lagt ner äggmjölken… Det blir äggröra till frukost nu när jag är ledig!
Tränar ordentligt också och är MYCKET nöjd/stolt över mig själv! 
Gjorde LCHF-kladdkaka häromdagen och den var jättegod med en rejäl klick vispad grädde på. Men barnen tyckte inte om den… *ler*

Kul att höra. Jag har också lagt ner äggmjölken nu i värmen. Jag blir glödhet oh svettig av äggmjölken så den passar mig bättre när det är kallt ute.
jag har oxå lagt ner äggmjölken i kaffet för tillfället. Har fått smak på kokosfett + vispad grädde i kaffet istället - mums!
Hm… Jag kanske ska köpa hem cocosfett och testa… 
Idag steg jag upp vid 7-tiden. Drack kaffe med mjölk. Vatten.
Tränade ett sjuhelsikes träningspass!
Mera vatten förstås.
Nu har jag fått i mig frukost i form av äggröra på 1 ägg + 2 skivor skinka samt ett glas kaffe med grädde och smör.
Det kan tyckas som lite frukost, men betänk att jag är gbp-opererad! 
Har svettats färdigt nu och ska väl strax bege mig in i duschen…
Ställde mig på vågen i morse också; 70,7 kg! Minns inte när jag vägde det senast… högstadiet kanske…
Mitt BMI är i skrivandes stund 25,7 - nästan normalviktig!
Fan, vad jag är BRA!! *skrattar högt av jublande glädje*

Vad kul att höra. Ett jättegrattis. Och ja, du är väldans bra. 
Maggan71: var inne och läste lite på din blogg - fantastiskt!
Det måste vara lite som om att få livet tillbaka, antar jag.
Har en väninna som står i kö för gbp-operation. Hon är inne på LCHF-spåret redan nu och kommer om allt går bra, fortsätta efter operationen. Nu undrar en del varför hon inte kör LCHF istället för operationen…..jo, hennes kropp är så föstörd av alla dieter i form av piller, pulver mm att vikten tokrusade uppåt av fettet.
Eftersom läkarna har gett henne en tid att gå ner ett visst antal kg för att få operationen och kroppen svarade som den gjorde, funkade det inte. Men som sagt; på lång sikt tänker hon LCHF.
Det finns de som dumpar på fett efter en gbp, men jag är tack och lov inte en av dem! 
Det är många som hävdar att lchf kan hjälpa till även mot grav övervikt, men i mitt fall har kombinationen hjälpt mig! Jag har svårt att stå fast liksom… Men om jag nu "fuskar" så handlar det om så små mängder… och jag är snart på banan igen!
Hälsa din kompis lycka till! Hon är välkommen till min blogg och får gärna höra av sig om hon vill!
Kanske ska hon vara lite tyst om lchf när hon träffar dietisten… *harkel*