Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5516 ggr
Siggebus
0

Kryddor utan glutamat?

Hej svejs, har en liten fråga:

När jag steker kött så kryddar jag gärna med bara lite salt +vitpeppar - kanske lite svartpeppar ibland.

Men sen gillar jag Knorrs Grillkrydda också men läste nu att det finns bl a glutamat i den.

Kollade på de andra märkena också i min ICA-butik men vad jag kunde se så fanns det glutamat i allt!?

Finns det överhuvudtaget  te x grillkrydda utan glutamat? Var kan jag i så fall få tag på det?

Och vad är "modifierad vetestärkelse" ?

…….. undrar jag som nu börjat att inte bara "jaga" kolhydrater utan även annat skit i maten!

Listeria
0

Modifierad vetestärkelse är som namnet antyder vetestärkelse som de genom kemiska processer ändrat för att ge mer bulkeffekt ex. Borde inte vara farligare än vanlig stärkelse men jäkligt onödigt anyway.

Själv tycker jag det är lätt att undvika glutamat i kryddor då de allra flesta rena kryddor (cayenne, oregano, chili, spiskummin etc) inte innehåller nåt konstigt. Dock ska man undvika de flesta kryddmixar. Visst är grillkrydda ex gott men med lite övning kan man lära sig krydda mat lika bra med mer rena kryddor :)

Wildrat
0

Santa Maria har ekologiska kryddor i påse, där finns bla en grillkrydda utan glutamat (även citronpeppar utan glutamat). Allt KRAV-märkt är utan glutamat.

Inkanyezi
0

Och jag tror att vi ska slå ett slag till för spiskummin. Det är en mycket god krydda exempelvis till fläskkött. Dessutom är den billig om man går till affärer som drivs av invandrare, framför allt från arabländer eller Afrika.

Skogiz
0

Vill tipsa om kryddhusets allkrydda, köpte en jätteburk på Ö&B. Förutom salt och kryddor innehåller den bara grönsaksextrakt, vilka grönsaker nu det kan vara. Riktigt god grillkrydda.

Siggebus
0

Tack alla för tipsen! Glad

Ska absolut kolla kryddhusets allkrydda! Låter bra med en jätteburk hi hi. Har en bit att köra till Ö&B så då får man väl köpa mycket.

Hmmm, santa maria har de i min ICA men jag tyckte inte jag såg några ekologiska? Får kolla lite mer noga eller fråga VARFÖR de inte har det? Skrattande

Wildrat
0

#5 De ekologiska kryddorna finns endast på påse och de påsarna ser annorlunda ut än de andra, de är "oblekt papper" i färgen, de andra är ju mörkblå plast.

igorflickan
0

Exakt vad är grönsaksextrakt…

Har också den kryddan från kryddhuset men funderar lite på vad det är….

Eftersom den är rätt billig så misstänker man ju att den kan vara lite skumObestämd

Wtn3
0

Jag brukar läsa ingredienslistan, notera vilka kryddor som finns i och sen mixa ihop en egen, så man slipper det man inte vill ha plus tillsatserna. Tacokrydda är ett typexempel. Den ekologiska är lite dyr och huvudingrediensen i den vanliga är oftast druvsocker.