Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 8284 ggr
Trulte
0

Varför blir man så hungrig efter träning?

Blir jätte hungrig efter träningen nu när jag äter LCHF kost. Förut när jag åt den fettsnåla kosten var det tvärt om. Är det någon som kan förklara varför det är så?

Mvh Trulte

Joula
0

Jag upplever den totala motsatsen och tror även många andra LCHFare gör det.

Frågan är om du äter tillräckligt?

Trulte
0

Ja det gör jag, för det mesta. Men det som jag märker är att när jag tränar då känner jag riktiga hungerkänslor och blir slut och trött och även humöret påverkas .  När jag inte tränar är hungersignalerna mycket dova och svåra att känna. Jag har hört att en del blir mera hungriga av att träna som äter LCHF men jag förstår inte varför det är så?

MimLan
0

Det kan bero på att din träning(=stress för kroppen) ökar kortisolet på ett sätt som du är känslig för.

Trulte
0

Men förut så var det inte så det är nu när jag äter LCHF kost.

vispcream
0

Hur länge har du ätigt LCHF kost?

There is no failure, only feedback. - Art De Vany

Trulte
0

Snart fem månader. Har ätiit förut också men återgick till "normalkost" efter ca sju månader.

Zepp
0

Fysisk ansträngning dämpar aptiten tack vare att kroppen höjer energinivåerna i blodet.

Däremot om man är sockerdriven kan man få blodsockerfall och bli hur sugen som helst.

Det borde altså vara tvärt om för dig.. äter du verkligen tillräckligt?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

dufva
0

Jag misstänker också att du äter för lite eller för lite fett.

Trulte
0

Jag tycker att jag äter ordentligt men jag kan inte äta så mycket då jag vill gå ned i vikt.

Zepp
0

Man kan säga att viktnedgång och träning är två motsatt koncept.. vilket inte hindrar att det kan utföras samtidigt men det blir en balansgång.

JAUS
0

#9 Bry dig inte om mängden mat du äter det finns ingen anledning att dra ner på intaget, ät dig mätt. Om du inte går ner så dra på kolhydraterna och öka fettet istället, men gå inte hungrig.

Magica1970
0

Vad är det du tränar? Tränar du styrketräning t.ex. så bygger du muskler som behöver mycket energi och då minskas ditt fettlager. Ät så du orkar med träningen och du "går ner" i alla fall (kanske mest troligt storleksmässigt och inte viktmässigt).

Trulte
0

Jag styrketränar samt simmar. Ja jag märker att det går sakta ned på vågen men kläderna blir större och större. Men jag kan tycka att med min övervikt så borde kilorna rasa fortare. Men jag behöver nog äta mer de dagar jag tränar eller hur? Har tänkt att träna mycket nu i höst och i vinter ska jag åka skidor. Tränar inte bara för vikten utan först och främst är det för att lindra mitt diskbrock, och få ordentligt med muskler i rygg mage och nacken.

Wildrat
0

#13 Tränar du för att bygga muskler behöver du definitivt äta tillräckligt, särskilt protein. Äter du för lite tar kroppen av muskelmassan för att täcka energibehovet. Muskelrna är nämligen lättre att änvända än fettet.

MimLan
0

#13 Glöm att du kan utgå från att en viss nivå av övervikt ger en viss sorts viktminskning över en viss tidsperiod.

Det enda det tankesättet ger dig är negativa känslor som t.ex. att du gör något fel eller att det går för sakta.

Trulte
0

Ok jag ska göra det man har väll för bråttom:).

Det vill man inte att kroppen ska ta av musklerna ska tänka på att äta mer före träning då. Har haft ätstörning så det tar väll ett tag innan jag hittar balansen mellan att äta lagomt och inte för mycket eller för lite.

Zepp
0

Att äta mer de dagar du tränar tror jag är en hyfsad kompromiss mellan träning och viktnedgång.