Hjäp!
Ny på detta med Lchf men nyfiken som bara den…
Har gått igenom recept efter recept men svårt att hitta information om hur mycket man får äta.
Om jag väljer att göra ägg och baconmuffins tex till frukost är det då 1 muffins jag får äta?
Om jag blir vrålsugen på nått till kvällen,vad är lämpligt då att äta?
Kram//Cat
Hej och välkommen! 
Läs gärna tråden "vanliga frågor & svar" uppe till vänster. Där finns det mycket information.
Men kort sagt så ska du äta tills du är mätt. Och sen vänta tills du blir hungrig innan du äter igen. Om du blir mätt på en muffin, ta en. Om du behöver tre för att bli mätt, då tar du tre
Det är inte ovanligt att vara hungrig i början. Då ska du äta. Hungern och portionsstorlekarna brukar minska med tiden.
Om du äter lagad mat så har du en bra grund. Utgå från protein i form av ägg, kött, fisk, fågel, lägg till fett t ex i form av gräddsås och pynta med lite ovanjordsgrönsaker för att det är gott.
När du är sugen - ät av det som är ok, t ex ost eller oliver. Svårare behöver det inte vara 
Och så till den dumma frågan då =)
Min tanke med detta är att gå ner i vikt,funkar detta verkligen?
Är detta en bra metod, är det snabb eller långsam viktminskning och är det hållbart?
Cat
Jag tycker att denna metod funkar jättebra för att gå ner i vikt med. Jag som innan jag började leva så här levde på coca cola och godis och mycket skräpmat.
Jag började 29 mars och har tills idag tappat 13 kg men då vägde jag 114 när jag började.
De jag tycker är bäst är att jag inte är speciellt hungrig och när jag blir det är jag bara hungrig i magen och inte i huvudet med blodsocker fall och despera efter något snabbt typ godis.
Jag äter 3 gånger per dag och ibland klarar jag mig på att bara äta två gånger.
Jag tycker verkligen att du ska prova. Jag har bara fått vinster med denna kost.
Lycka till!
#2 För de flesta funkar det alldeles utmärkt för viktnedgång. I och med att fett håller mättnaden längre så äter man automatiskt mindre och minskar i vikt utan att vara hungrig. Man slipper blodsocker-berg-och-dalbanan och då försvinner ofta sötsug, så länge man inte underhåller sötsuget förstås.
Den första veckan brukar man tappa vätskevikt och sen brukar viktnedgången komma igång efter att kroppen är inställd på fettförbränning. Omställningen kan ta lite varierande lång tid. Sen brukar viktnedgången ticka på i lagom långsam takt.
Sen beror det förstås på andra saker. Kraftigt överviktiga brukar i regel tappa mycket i vikt, de som ligger närmare normalvikt kan ha svårare. Om man har jojobantat innan kan det ta ett tag innan kroppen törs släppa på fettet. Är man äldre kan det ta länge tid, etc.
Visst går man ner i vikt, men det är främst ett långsiktigt hälsosamt sätt att äta. Många blir friska från diverse åkommor, som diabetes typ 2, uppblåst mage, irritabel tarm, acne, astma, migrän, värk, med mera.
Vad är det som inte är hållbart med att äta näringstät, hemlagad god mat och bli frisk på kuppen? 

Glöm vad du fått lära dig tidigare.. det här är inte ytterligare en diet, det är mer en livsstil.
Tanken är att när man sänker kolhydratintaget radikalt så blir fett kroppens primära bränsle.. när man väl kommit igenom omställningsfasen, så är det inte helt ovanligt att aptiten sjunker av sig självt.
Om man nu har en fungerande kropp så skall den kunna klara av att reglera energiintaget via hunger/mättnad.. så länge man inte äter sånt som stör denna reglering.
Ät när du är hungrig, ät sakta så kroppen hinner reagera, sluta när du är ohungrig och ät inte fören du är hungrig igen.
Blir du hungrig sent på kvällen.. ät.. men tänk efter,, du kanske skulle ha ätit mer på kvällen i stället.. en del äter två gånger om dagen andra mer, några flera gånger och små portioner.. lär känna din kropp, lär dig din kropps signaler, lär dig skilnaden mellan psykologisk hunger (sug), och metabol hunger.
Och det är nog helt naturligt att bli hungrig före nästa måltid!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Självklart så är det lika viktgt att man lever hälsosamt och att man mår bra =)
Men just nu är vikten det som verkligen stör mest =(
Jag har jojobantat under så många år,väger mycket mer än vad som är hälsosamt och att väga så här mycket skapar både ohälsa och ångest.
Så det är mest för viktminskningens skull jag hade velat testa detta då inget annat funkar! =)
Kram/Cat

Jag rekomenderar att du läser på lite.. här på forumet men oxå i böcker som blir lite mer komplett kunskap.
Här har du några. köp eller låna på biblan;
http://www.lowcarbkost.com/low-carb-books.php
Här har du en nyutkommen bok av två av våra medlemmar.
Här har du mer matinspiration;
En fråga till bara =)
Kan man använda vilka kryddor som helst?
Tex aromat,dragon,salt??
Tycker det är lite kryddor i det mesta så har kryddorna stor betydelse?
#9 Aromat är inte att rekommendera. Det innehåller glutamat. Alla rena kryddor fungerar, kryddblandningar får du helt enkelt kolla upp vilka som är ok och inte.

Färdiga kryddblandningar kan innehålla skräp, läs på förpackningen, innehåller det E621 (ibland skrivs det natriumglutamat eller mononatriumglutamat, ett rätt fult trick till för att de som skummar igenom innehållsförteckningen ska missa det) så undvik det. Det går bra att göra egna kryddblandningar, jag gör egen tacokrydda t ex då den i affären ofta innehåller massa druvsocker.
Tack för alla svar!
Man kan läsa sig till det och lära sig så småningom men när man ska börja med nått nytt vill man oftast ha svar på mycket och snabbt så man har en liten susning om vad man ger sig in på =)
Kram//Cat

Fortsätt du att ställa dina frågor här i denna tråden.. så svarar vi.
Hur är det med frysta wokgrönsaker?
Går det bra att äta?
Majs och ärtor på burk?
Detta är en hel djungel =)
Kram//Cat
Här finns en bra sida med en tabell över kolhydratinnehåll i grönsaker. Det beror på vilka grönsaker det är och hur mycket man äter av dem. Ett bra riktmärke är att välja grönsaker som innehåller max 5 g kolhydrater/100 g. Majs och ärtor är inte så bra.

Majs och ärtor är INTE grönsaker, majs är säd och ärtor är baljväxter.
Spelar mindre roll egentligen, men vill man ha sina kolhydrater från dessa så är det ändå mängden kolhydrater per dag som räknas.
Frysta wokgrönsaker är smaskens att ha i frysen tycker jag, bara woka på när inspirationen tryter.
En fundering här när jag håller på att mala mandel till ett mandelbröd…
Dessa innehåller ju 16/100 g kolhydrater och man ska ju helst använda saker med bara 5/100…
Hur kan det komma sig att man då använder mandel och olika nötter??
MVH//Cat
Och en fråga till =)
Hur många kolhydrater max bör man äta per dag?
Kram//Cat
#17 Det är ingen som säger att 5 gr kh/100 gr vara är en absolut gräns. Man får använda sitt förnuft samt känna efter vad man själv tål. Allt handlar just om vad DU tål, inte vad andra tål.
Och så handlar det även om mängden. Tar jag 10 gram av tomatpuré som har 15 gr kh/100 gram, så blir det 1,5 gr kh. Tar jag 3 dl mjölk blir det, trots "5-gränsen", 15 gr kh.
#18 Det finns inget "man". Vad du tål behöver du reda ut på egen hand.
Tips: Läs tråden Vanliga frågor & svar som finns bland de översta trådarna här till vänster, så att du får en grund för vad LCHF handlar om.

Min maxgräns är 15-20 gram, din kanske är lägre, den kanske är högre, det är något du får prova dig fram till.

Mandelmjöl är ersättning för vanligt mjöl.. för den som bara måste baka.. eller vill ge sina nära en något kolhydratreducerad godbit.