Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 14049 ggr
Skowne
0

Alger

Åt alger här om dagen, och gillade det skarpt. Det jag tänkte på efteråt var att jag kanske skulle kunna använda det som pasta ersättning.

Någon som vet vart man kan köpa det? Och hur mycket kolhydrater innehåller det?

Sindri
0

Bra idé med pasta - det skall jag prova. Har en del nori hemma, men gör inte så mycket sushi längre. Har köpt dem i en asiaitsk affär. Borde gå att skära i strimlor (pastamaskinen?) och koka.

På hälsokosten har jag köpt torkade wakame-alger. Supergott att ha i grytor och soppor med fisk och skaldjur.

AlbaStiffler
0

Alger är gott och nyttigt. Men dock ska man inte äta för mycket då de innehåller stora mängder Jod. Prova googla på det vetja! :-) Så man ska inte äta det i "pastamängder".

Sindri
0

Men man äter ju fyra-fem sushirullar, det kan väl inte vara farligare att äta det som pasta?

Jag har köpt wakame-alger eftersom jag just tror att jag behöver mer jod.

AlbaStiffler
0

Alger och jod är ju nyttigt i liten mängd, men det finns gränser och delade meningar i frågan…

Noribladen runt sushin väger ju inte många gram, varken torra eller blöta, alltså rätt liten mängd. Däremot känns det som om ett substitut för pasta kanske handlar om 100g, kanske mer?  vet inte hur du tänkt äta den och i vilken mängd? Dessutom äter du väl inte noriblad istället för pasta utan "riktiga" goda alger. Noribladen är ju lixom bara till sushi och smakar ju knappt något… finns massor med goda alger på nätet och på hälsokostaffärer samt asiatiska livs. :-)

Sen beror det ju på hur ofta du äter stora mängder, om det är varje dag eller ngåra ggr i veckan kanske inte är allför bra i stora mängder, men en gång i månaden kanske kvittar…

Info om Jod:

"Ett för högt intag av jod kan påverka tyroideas (sköldkörtelns) funktion och leda till hormonella störningar.

Under graviditeten kan jodöverskott hos modern leda till påverkan på fostrets tyroidea (sköldkörtel) utan att detta påverkar moderns hälsa. Det beror på att fostret är känsligare.

Också under amningsperioden bör moderns jodintag vara kontrollerat, då jodöverskott ökar andelen jod i bröstmjölken. Det är viktigt att undvika ett för högt jodintag under graviditet och amning eftersom förändringar i cirkulerande tyroideahormonnivåer (koncentrationer av sköldkörtelhormoner) kan påverka fostrets mentala och fysiska utveckling.

Om du använder havsalgprodukter under graviditets- och amningsperioden bör du vara försiktig. Överskrid inte den rekommenderade maximala dagsdosen på 250 mikrogram från kosttillskott."

Här är lite annan info i en artikel som avråder/varnar för gifter i alger:

"Blågröna alger producerar ofta giftiga substanser. Några är akut giftiga och orsakar sommartid dödsfall hos hundar som badat. Låga doser av sådant alggift kan, om man får det i sig under en längre tid, vara tumörframkallande.

Alger som ska ätas bör vara odlade under kontrollerade former. Det bästa är om de nyttigheter man vill åt i algerna sedan extraheras. En ren substans utvunnen ur alg medför mindre risk än produkter som består av hela alger."

[Anega]
0

Alger är gott, tycker jag också. Men i samma mängd som pasta skulle jag aldrig få i mig. Jag använder det som gott tillbehör och smakförhöjare.

Nori är gott att rosta över spisplattan (om arken inte är färdigrostade när man köper dem) och smula över som krydda på allt möjligt. Majo och nori är en höjdare :).

Arame är lättanvänt, gott och snyggt. Bara att strö över vad som helst. Gott i grytor. Gott att fräsa med smör och vitlök som tillbehör.

Kombu kräver lite koktid, men förhöjer grytors smak fantastiskt. Det behövs bara en liiten bit till en hel gryta.

Sindri
0

#4 Tack för din omtankeGlad

Den tiden är ju förbi när man lät t ex pasta vara huvudingrediens i en middag. Nej, jag tänkte mest som tillbehör. Tror du det är farligt att äta alger ett par ggr i månaden? Är det inte dagligt intag som kan ge biverkningar? Japanerna äter väl betydligt mer alger än vi? Jag tycker att min ämnesomsättning är låg, antagligen p.g.a. för lite riktiga näringsämnen under många år.
Så lite extra jod under en period tänkte jag, och äter heller mat än kosttillskott, blir så mycket sådant ändå. Men jag skall tänka mig för och inte överdriva.

AlbaStiffler
0

Jag blev faktiskt inspirerad av din tråd så jag plockade fram mitt gamla stash av alger som jag hade i skåpet och kokade dem tillsammans med lite kokta morötter igår. Gött… min man var lite mer tveksam dock, men jag tror han petade i sig det mesta. ;-)

Endtyme
0

Mark Sisson har skrivit utförligt och bra om olika sorters alger, och eventuella risker, här: http://www.marksdailyapple.com/a-visual-guide-to-sea-vegetables/

Själv skulle jag gärna prova mer alger och tång - det godaste med sushi är ju noribladen! - men det verkar tyvärr ganska svårt att få tag i, åtminstone i min del av landet.