Light?
OK, en gång för alla, varför är de dåligt att dricka light läsk när mna kör lchf??kag vet att man inte ska de överhuvudtaget, men är de bara för att man ska slippa sötsuget??jag åt inte speciellt mkt sötsaker förut heller när ja drack de,, så varför kan man inte dricka liiite??
Och en annan sak, jah har läst runt lite här och det verkar som att de som hållit på med lchf en längre tid har svårare att gå tillbaka till en "normal" kost för då går de upp i vikt. så om man bara har som mål att hålla på med lchf en kortare period är de då dumt för man går upp när mna väl börjar äta kolhydrater igen. Även om man inte äter hur mkt som helst????

Du permanentar sötsuget med lightprodukter.
Många av dom är kemiska produkter som på sikt kan skapa problem för dig
Slutar du med lchf kommer du att gå upp ett par kilon bestående av vätska som binds i kroppen med mer kolhydrater i kosten.
Efter det så påverkar inte lchf bilden mer utan det blir som det var förut.
Lchf är ingen bantningskur utan en livsstil.
Slutar du kvarstår inte vare sig viktminskning eller hälsovinster utan du hamnar på sikt i samma läge som förut 

I viktminskningssyfte behöver det inte vara dåligt, för en del kan det till och med vara räddningen, en del skulle falla av totalt om de inte fick använda sockerfria sötimitationer, men för andra så gör det inget annat än håller sockermonstret vid liv så att man aldrig kommer ifrån det. Jag personligen använder inte light, för mig är det viktigt att bryta med allt som smakar, eller ens påminner om, sött eller efterrätter, så jag äter bara mat istället. Aldrig ens LCHF-godkända efterrätter. När jag väl gör avsteg är det med stärkelse istället, t ex öl eller tortillas när det vankas tacos.
Vad som dock gör att lightläsk är dåligt för alla är att sötningsmedlet som brukas användas (aspartam) är väldigt omtvistat och kan vara farligt för kroppen.
Ok så #1 då ska ja inte tro att jag kan äta detta i två veckor och sedan sluta och börja äta kolhydrater igen och vara på samma viktnivå??? Då kanske ja ska sluta och göra en kompromiss och fortfarande inte äta så mkt kolhydrater men heller inte liiika mkt fett??
Hej Sofia, det kanske skulle vara bra att få veta vad du vill uppnå genom att äta LCHF?
Egentligen är de främst ett "experiment". Jag har haft problem med min mage, blir ofta svullen när jag äter bröd och pasta. Så då tänkte ja prova och se vad som händer om jag utesluter det helt från kosten. Sen är det inte fel om jag skulle gå ner ett eller två kilon ;)

Ja altså, om man väljer en metod eller diet och lyckas gå ner några kilon med denna, så får man antagligen räkna med att fortsätta för går man tillbaka till de gamla vanorna så lär de gamla besvären komma tillbaka.
Och det gäller antagligen alla dieter och livsföringar.. svält är en överlägsen metod att tappa vikt på, men det är sällan något som man kan stå ut med i långa loppet.
Att utesluta spannmål är ingen dum ide.. kanske även titta på mejerier, då laktosintolerans är vanligt.
Och sen så kommer man osökt till frågan hur man gör med bortfallet av energi av spannmålet.. protein är dyrt och mest byggstenar, medans fett är billigt per kalori ökar mättnaden på längre sikt.
Du kan ju även ersätta spannmålet med rotfrukter ioförsej.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag kan inte tänka mig att det är mejeriprodukter i och med att jag äter med mejerier nu när jag börjat med lchf än innan. Men jaa jag kanske kan försöka med rotfrukter istället för spannmål. nu har jag inte ätit så himla onyttigt innan. Men jag syndade väl lite då och då såklart ;)
Jag väljer att inte ge en krona av mina förvärvade pengar till läskfabrikanter. Dom är helt enkelt inte till gagn för mänskligheten. Gud skapade vattnet och såg att det fick räcka där. Sen skapade han en ko eller en hund. Läsk gav han sig aldrig in på..haha
Men ojdå. En kall god öl slank ju ner nyss efter golfrundan utan problem så det blev väl en sten i glashuset:-)
Hahahaha Jaa men öl är ju inte läsk ;)
Redan de gamla egyptierna tillverkade ju öl… 
du ser! öl är naturligt!!

Jag började med lchf först och främst pga av min övervikt och ville prova om detta var något som funkade.
Det gjorde det verkligen - har hittills gått ner ca 21 kg men framförallt så har jag dessutom fått erfara att kosten har gjort mig mycket friskare.
Jag mår toppen numera och har bl a blivit helt av med ständigt återkommande migränanfall samt diarré flera gånger i veckan.
Jag skulle definitivt återfå dessa problem om jag återgick till mina gamla
(o)vanor så jag funderar inte ens i de banorna.
Folk brukar "ojja" sig och fråga: "men saknar du inte bröd, potatis, godis etc?" Nä faktiskt inte - jag har liksom utvecklat någon sorts "avsky-känsla" för dessa saker och det beror säkert på att jag kommer ihåg hur jäkla dåligt jag mådde innan och det är inget jag vill tillbaks till.
När det gäller lightläsk så är det väl riktigt att det inte finns kolhydrater där men det finns desto mer av annat som inte är bra för kroppen.
Jag är så "anti" mot allt nu som kan förstöra min kropp. Vi har bara ett liv och kroppen ska man vara rädd om. Det finns ett talesätt som lyder: "Min kropp är mitt tempel" och ett tempel ska man vårda :)