michaelalundgren's tråd
För ca 3-4 veckor sedan försökte jag börja med lchf, och sambon följde glatt med på noterna :) Vilket jag tyckte vad jätte kul! Och han älskade blomkålsmoset! :D
Men jag vet inte om jag kommer kunna äta lchf fullt ut :( Jag vet att det är omställningsbesvär, men när jag hade haft konstant ont i huvudet i över 2 veckor gav jag upp. Så den här veckan har jag ätit kolhydrater till, men inte alls lika mkt som innan.
Kan det vara så att vissa kanske måste äta en potatis eller lite ris för att må bra?
Jag skulle inte stå ut med längre huvudvärk än vad jag haft.. Och inte bra för kroppen!

Jag tycker du gör aldeles rätt, är besvären för stora så trappa ner i stället.
Och det gäller att hitta det läge som passar just din kropp.
Och huvudvärken behöver inte nödvändigtvis vara bara omställningsbesvär, jag har själv haft någon sommarinfluensa med huvudvärk under semestern.
Men troligen är det kraftiga omställningsbesvär.. öka grönsakerna, lite mer mejerier och kanske någpon rotfrukt.
Ge det iallafal 4 veckor innan du försöker minska igen.
Om huvudvärken hade varit någon eller några enskilda dagar hade jag inget sagt.. men i veckor är aldeles för mycket.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Nu känner jag knappt av huvudvärken överhuvudtaget!
Sådärav att jag tror att det har med kosten att göra. Självklart kommer jag fortsätta tänka på att verkligen ändå försöka äta så bra som min kropp ändå klarar av, men tänker iaf inte än på ett tag prova helt och hållet igen.
Som Zepp skrev, det är troligen kraftiga övergångsbesvär som går över. Alla upplever övergångsbesvär men mer eller mindre. Och är de kraftiga, trappa hellre långsamt, långsamt ner kolhydraterna så slipper du också huvudvärken. Om du provar "helt och hållet" direkt nästa gång med så kanske du får tillbaka huvudvärken igen, om du har gått tillbaka till att äta en del kolhydrater nu.
Hoppas att det ordnar sig för dig! 

Det finns inget självändamål i att minimera kolhydraterna till någon viss nivå. Man kan ibland få uppfattningen att bara de som äter mindre än 20gr per dag är "riktiga" LCHF:are, men för mig är tänket att man ska äta så lite kolhydrater som man mår bra av. Det kan bli allt mellan 0 och 150 gram per dag.
#4 Instämmer!
Jag tycker inte kolhydratinnehållet är det allra viktigaste,, mängden kh per 100 g inte är något som ska vara avgörande för vad man äter - utan det absolut viktigaste är att man MÅR BRA på alla sätt - inkl vikten - vara det som avgör vad man väljer att äta.
Ett bra sätt är att testa genom att under en veckas tid i taget, endera ta bort ett födoämne eller lägga till ett (ett åt gången). Känna efter!
För min del fattades grönsaker, framför allt råa/bladgrönt. Strikt LCHF passar inte mig.