Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 12138 ggr
Fettbomben
0

Olika sockersubstitut

Jag sitter och funderar lite över sockers vara och icke vara. Nu äter ju jag, som alla andra här, LCHF kost så socker tillhör inte baskosten.

Alla unnar sig väl förr eller senare vid något tillfälle något sött. Hur väljer ni då att söta era sötsaker? Jag läser att en del som är emot sötningsmedel använder socker ändå, andra honung och andra då sötningsmedel. Sötningsmedel är ett stort begrepp eftersom det kan var allt från aspartam till stevia.

Har nyligen fått nys om agave också. Tänkte därför fråga vilka olika sorter sockersubstitut som finns och som inte går under kategorin sötningsmedel (mer korrekt kanske sockersubstitut)?

Honung och agave är de två jag känner till nu då. Honung innehåller 81,5 % kolhydrater och agave 78 % kolhydrater. Båda innehåller givetvis "för mycket" men agave ska vara 25 % sötare än socker vilket kräver mindre dosering. Agave ska även har lågt GI och inte påverka blodsockret lika snabbt. Socker innehåller 99,6 % kolhydrater. Det är ju känt att socker kan orsaka hål i tänderna, hur är det med honung och agave tro? Har de samma tendens att skapa sötsug?

Vad använder ni för sockersubstitut (ni som gör LCHF sötsaker)?

Zepp
0

Både Agave och honung innehåller stora andelar fruktos vilet är förklaringen till att det har lägra GI.

Fruktos är att likställa med alkohol för kroppen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fettbomben
0

Fast ska vi se till kolhydrater är ju både honung och agave bättre än socker? Agave dessutom bättre än honung för den ger 25 % mer sötma och kräver därmed mindre dosering.

Verken socker, honung eller agave är dock särskilt bra. Däremot kan jag tycka att honung och speciellt agave är bättre än socker.

Jag har många sockerätare runt om mig och jag tänkte se om de inte kunde ersätta socker med agave. Det skulle i varje fall bli lite sundare.

Har en kompis med diabetes men hon vägrar att lyssna på mig eller menar att hon måste ha kolhydrater för att fungera. Att LCHF bara fungerar för diabetes typ 2 och inte 1 som hon har.

Det är lönlöst att övertyga henne. Så jag tänkte baka lite sötsaker utan socker och se hur hon svarar. För det är inte så att hon dissar något, så länge det smakar gott.

Egentligen vill jag rekommenderar stevia men jag kan inte göra det förrän jag själv har provat det och fått fram något gott. Stevia är helt klart det sockersubstitut som intresserar mig mest.

Kommer att importera stevia inom de närmsta dagarna.

Zepp
0

Jag har en enklare lösning.. jag har inte haft något socker i mitt hushåll iallafall de senaste 10 åren.. minst, då jag inte nyttjar sådant.

Och jag köper inga sötade matvaror heller.

Har ioförsej alldrig varit någon sockergris heller.. min last är nog mer god mat i stora lass.

Fettbomben
0

Det går nog inte att få min kompis att sluta äta sötsaker, jag måste möta henne på halva vägen.

Jag har aldrig varit särskilt sockerberoende även om jag ätit en del sötsaker. I varje fall känner jag inte av något sug nu när jag har tvärslutat och då med kolhydrater också.

Däremot saknar jag kaffefika (social grej men även gott att ha ngt till kaffet) och choklad är en sak jag älskar och dessutom anser nyttigt, beroende på hur du äter det och vilken choklad. Choklad är rikt på antioxidanter och andra ämnen och i liten dos tycker jag inte att det är märkvärdigt.

Tyvärr innehåller dock den massproducerade chokladen, som oftast också är mjölkchoklad, av mycket socker och mjölkpulver som gör att chokladkakorna är så otroligt rika på kolhydrater. Tar man en titt på mörk choklad så saknas de mjölkpulvret och innehåller betydligt mindre socker (med undantag för vissa av sämre kvalité).

Jag vill helt klart lära mig att göra bakverk utan socker men där jag ersätter socker med något annat och snällare.

Min vikt tror jag helt klart kommer från bröd i alla dess former. Jag åt extremt mycket mackor innan jag började LCHF. Jag hade dessutom inget matintresse (laga, baka) utan jag åt färdiglagat, gjorde mackor och då och då sötsaker. Potatis åt jag mycket med, däremot har jag aldrig ätit särskilt mycket pasta eller nudlar.

Numera älskar jag att laga mat och baka och jag har aldrig mått så här bra! :) Snabbmat för mig är numera att steka en bit köttbit, ägg, ta ostskivor eller ett glas yoghurt.

hemul
0

Fettbomben, agavesirap är skit. Ren fruktos. Du kan lika gärna vräka i dig HFCS. Googla agave+fructose .

Fettbomben
0

Vad är HFCS? Menar du att socker skulle vara bättre än agave då?

Zepp
0

High Fruktos Corn Syrup, dvs mest fruktos framställt med hjälp av enzymatisk hjälp från majsstärkelse.

hemul
0

Ja, vanligt socker är bättre eftersom det består av hälften fruktos och hälften fruktos. Förutsatt att du tror på att frukos är värsta sockerarten alltså! Flört

Beställde inte du stevia förresten? Gillade du det inte?

Fettbomben
0

Jag vet inte vilken sockerart som är värst. Hur är det med råsocker? Bättre än raffinerat socker har jag läst. Däremot är det ändå inget att rekommendera.

Honung också som agave?

Jag ska beställa stevia, så nej, jag har inte provat det ännu. Håller på att kolla upp lite och kommer beställa det i samband med andra betalningar som ska göras. Ser verkligen fram emot att prova stevia, och jag hoppas att jag trots den ryktade bismaken ska lyckas hantera det rätt.

[Sias]
0

NOLL SOCKER - i alla former, och även 0 sötningsmedel, Bästa - rätta, för alla!

#0 Alla unnar sig väl förr eller senare vid något tillfälle något sött…" Neej  det tror jag inte - kanske smakar av ren nyfikenhet - för efter en tid med LCHF smakar sånt som är sött - oavsett vilken sockertyp, sötningsmedel, etc det är - så himla illa att det inte är någonting man vill ha och det är inte heller något som man längre känner omättat sug efter utan istället hellre vill ha något helt annat, som absolut inte smakar sött.

#2  "Har en kompis med diabetes…. Lönlöst att försöka övertyga henne…." När man märker vilka hälsovinster LCHF ger kan det väldigt lätt bli så att man vill frälsa hela världen, speciellt de närstående som man förstår skulle må bra av att övergå till denna hälsosamma kost. Att sluta äta socker i alla former, bröd och annat som ger socker-kickar, är ohälsosamt. Ofta är det lönlöst - däremot verkar det ofta vara så att när det kommer från någon utomstående så tar personen till sig det. Men - först när personen är redo för det, mogen att ta detta steg, som för en del kan vara mycket stort.  Det kan ligga så oerhört mycket bakom matvanor.

Inte minst vanans makt kan styra. Som ibland t o m kan vara kopplad till känslor, upplevelser, etc. Man kan - kanske omedvetet -  ta till sött när man är besviken, rädd, behöver tröst, är ledsen, känner sig ensam, tycker att man inte duger, etc

För mig visade det sig på ett lite märkligt sätt, något jag upptäckte efter nästan ett år med LCHF.  Jag stod en kväll framför köksskåpet, där det före LCHF -  brukade finnas välfyllda kakburkar. Jag stod där som ett fån och undrade vad 17 jag gjorde där. Det upprepade sig gång på gång - att jag som en robot gick till detta skåp. Plötsligt en dag insåg jag att det alltid hände när jag blev lämnad ensam hemma. Orsaken; Rädsla för att bli övergiven.  När jag insåg det kunde jag ta itu med det som låg bakom vanan,

#4 "Jag har aldrig varit särskilt sockerberoende….  Jag åt extremt mycket mackor…… och potatis".  FörvånadMen - mackor, bröd, potatis det är ju socker i annan "klädnad" bara.  Socker-kolhydrat-känslighet handlar ju inte bara om SOCKER/det som smakar sött i munnen. Socker-kolhydrat-känslighet  är inte lika med att vräka i sig godis, sockersött - det kan lika väl vara att ha omättligt begär efter mackor, bröd bakat på vitt vetemjöl. Att ÄLSKA bakad potatis. Att på nolltid sluka innehållet i en jättestor chipspåse.  Man har omättligt begär efter sånt som ger socker-kickar (som sen ger en massa sockerkänslighets-besvär,  som så väl märks redan när man är barn).

Ofta är det så att det man längtar efter, har allra svårast att avstå från, är JUST DET som man allra mest helt behöver avstå från - för att må bra på alla sätt! Och ofta kan det vara så att det är det man ser hos andra……… är sånt som man själv ogärna släpper taget om helt.

"Däremot saknar jag kaffefikat…." . Det gjorde jag  verkligen den första tiden med LCHF . Som jag jagade recept på sånt som så mycket som möjligt påminde om vanligt kaffebröd. Och bakade.  Men det är nu rätt länge sen. "Sakna fikabröd" har med tiden försvunnit.

hemul
0

Oops! Häften fruktos och hälften glukos skulle det vara ovan.

Fettbomben
1

Jag har inget emot stevia faktiskt, vad det gäller produkten i sig. Hur det smakar vet jag inte dock. Tycker bara att det är dumt att vara emot något bara för att det smaka sött.

Det negativa som vanligtvis förkopplas med sött, behöver ju inte innebära att alla växer som ger en söt smak är dåligt. Om stevia inte innehåller vare sig kolhydrater eller kalorier, inte påverkar blodsockret osv. så ser jag inte varför det skulle vara sämre än t.ex. salt, peppar eller annan krydda som ger en annan smakupplevelse (surt, sött, salt, beskt).

Jag förstår helt klart tankesättet att lägga av med sötsaker överhuvudtaget, att vänja av sig så att man inte att saknar det. Jag ser dock ingen poäng med det om det finns något som smakar sött men som inte är triggande. Problemet med socker är ju inte själva smaken, det är ju vad sockret består av och hur det påverkar oss som skapar ett beroende. Det vore som att lägga av med allt som smakar surt, salt eller beskt. Nu blir vi ju inte beroende av det såsom sött men det är ju för att sött vanligtvis förknippas med socker som inte är nyttigt och beroendeframkallande.

Visst kommer det klassiska sötsuget att minska med LCHF. Det har jag redan märkt. Däremot menade jag med "unna sig något gott" mer som "unna dig choklad". Choklad i sig själv, osötat, är rätt bittert så där smakar lite sötma till gott. Choklad i sig är heller inte så onyttigt, det innehåller många bra ämnen. Däremot kommer jag inte att äta lösgodis eller chips eller något i den stilen. Utan mer choklad och kanske andra bakverk (jag tycker olika "nötbröd" låter riktigt gott). Nötter innehåller dock en del kolhydrater varav jag inte äter det i så stor mängd som jag äter kött, fisk, fågel och ägg t.ex. Däremot är det ju helt ok som godis/fika/efterrätt.

Jag hoppas att du har rätt. Just nu känns det dock lönlöst att övertyga henne om att LCHF vore något för henne. Min plan var mer att köra på mitt och sen låta henne smaka några av mina favoriträtter och kanske även några mer LCHF vänliga godsaker för att övertyga henne att LCHF inte är något GOTT och hälsosamt.

Hon och alla undrar hur jag orkar äta LCHF så länge som jag har gjort (mer än 3 månader) och de tycker att jag är jätteduktig som orkar. Saken är dock den att det inte alls är synd om mig. Folk tror att man lider men jag lider ju inte alls. Jag har aldrig mått så här bra och jag njuter av allt jag äter. Därför kommer jag inte att sluta med LCHF även då jag har nått min målvikt. Ser liksom ingen vits med att gå tillbaka. För det som fick mig att prova LCHF var vikten, men med tiden insåg jag att det var bra för mer än bara vikten.

Brukar därför beskriva LCHF som en livsstil, inte som en diet. För diet är temporärt, en livsstil något som gäller livet ut.

Det där med överkonsumtion av bröd och potatis, du har ju självklart helt rätt. Det är socker/kolhydrater "i annan form". Så dum jag är! Så är det ju. :) Jag åt inte särskilt mycket vitt bröd dock, utan mycket grovt. För jag trodde det hade betydelse men icke då. :')

Just nu känns kaffefikat jobbigt. Jag brukar bara ta 5 nötter till kaffet men det känns lite udda. Provade göra kokosvåfflor igår (egentligen ska de göras på mandelmjöl men hade inte skållat och skalat mandeln så malde kokosflingor istället). Är inte så förtjust i kokos men det gick an ändå. Själva våfflorna (som jag faktiskt gjorde utan bakpulver :O) blev riktigt bra. Frasiga och fina! :) Måste verkligen prova det där nötbrödet jag läst om på flera sidor, simpelt och perfekt för mig som vill lägga min ost på något. Sen vill jag ju prova muffins och allt annat men det får bli först när stevian anlänt. Ska göra ett nytt försök med glassmaskinen också.

På tal om sött. Jag vispade lite grädde med vaniljpulver och tog fram liste frysta hallon. Det var rätt konstigt, hallonen var söta nog för mig. Vi har färdigköpt hallonsylt hemma men den är full med socker och Gud vet vad. Så jag tog lite rena hallon istället, och det var riktigt mumsigt. Aldrig uppskattat rena hallon så mycket som nu. Jag provade rena hallon när jag började med LCHF men tyckte de var sura då. Nu 3 månader senare, exakt samma hallon dessutom, tycker jag inte alls att de var sura utan söta. Haha, konstigt vad smaklökarna ändrar sig.

dufva
0

Säkert är det bäst att göra som Sias säger och försöka undvika sött så mycket som möjligt.

Allt socker är onödigt och skadligt för kroppen men det finns grader i helvetet.

Fruktos är mest skadligt eftersom det driver fettinlagringen mest.

Dessutom belastar det levern och enligt nya rön göder det dessutom cancerceller på ett mycket otrevligt sätt

Men, men, varken världen eller jag själv är ju långt ifrån perfekt så då blir det till att kompromissa lite iblandGlad

• Undvik fruktos dvs minimera honung agave etc som har mest fruktos
  • Använd stevia (Har själv 6 plantor idag som ger mig det mesta av sötman jag anser mig vilja ha)
  • Socker är hälften fruktos och hälften glukos men ett bättre alternativ är faktiskt sirap (dock inte alla sorter så se upp!) som oftast har 75% glukos och endast 25% fruktos.
  • Frukt o bär varierar mycket i fruktoshalt så att studera en näringstabell lite (ex fineli.fi) vilket gör att man kan göra betydligt smartare val när man ändå gör sina val i fruktkorgen,
dumlis
0

Är det någon som ver om Lucuma pulver är OK som sötningsmedel för oss LCHF are?

[Columba]
0

Lucuma tycks ha 77,3 g kolhydrater i 100 gram, varav socker ca 40 g. Dock rik på A och B1 vitamin. Låter som mycket kolhydrater. Det är ju en frukt.

dumlis
0

Då är det väl bara fruktsocker dessutom = NO-NO!

Obestämd

ulf-jansson
0

#13 Menar du att all fettinlagring skulle vara skadligt . Det har jag svårt att tro på , varför skulle det då finnas en sån funktion i kroppen .

Honung borde ha ingått i kosten sen lång tid tillbaka och kanske ha varit den viktigaste källan till fettinlagring .

Mina slutsatser av allt är att vi ska lagra in fett till vintern för att ha reservenergi och ha tillgång till D-vitamin när lagren är slut i dom vanliga depåerna . Tror inte dom hade tillgång till D-vitamin piller på stenåldern .

Men försöker man gå ner i vikt så finns det ju ingen anledning till att äta något sött förstås

dufva
0

Fettinlagring är precis som du säger en väldigt basal och fundamental funktion som vi inte klarar oss utan.

Jag själv lägger in perioder när jag äter mer kolhydrater och accepterar en viss viktuppgång.

Just nu när min trädgård har massor av bär lägger jag in en sån period.

Fettinlagring blir bara problem om vi ständigt fettinlagrar vilket sannerligen är enkelt eftersom allt finns tillgängligt alltid i vårt samhälle.

ulf-jansson
0

#18 Skönt att höra från en kunnig person .

Jag tror att det är viktigt att nybörjare får höra att kolhydrater inte alltid är ett gift och att det fyller en funktion i kroppen som jag inte tror att stevia och andra substitut gör . Så är man normalviktig och frisk så ser jag inga hinder att bli lite småfet till vintern .

Men kolhydrater i form av glutenprodukter ska vi nog alltid hålla oss borta ifrån .

JAUS
0

Sukrin är det enda jag använder, naturligt och ofarligt. Stevia smakar vidrigt och ger mig migrän.

dufva
0

Min Stevia står på altanen och växer i en kruka så det måste väl vara naturligt så det knakar om det.Glad

Att tugga på ett stevia-blad är inte särskilt kul.

Det är oerhört sött och har dessutom nån sorts metallsmak tycker jag.

Jag lakar istället ur bladen i lite grädde som jag hettar upp en stund.

Sen (i efterrätter) tar jag en liten mängd socker och blandar i, kanske en tsk vaniljsocker.

Då är bismaken borta och sötningen tillräcklig för det mesta.

[Sias]
0

#12 Åh! du började med LCHF för 3 månader sen! Jag trodde du hållit på längre.

Jobbigt med fikat. Jag känner så väl igen mig i mycket av det du beskriver - från min första tid med LCHF (har nu hållit på i ca 2 1/2 år). Inte minst känslan av att vara udda och därför vilja baka något till fikat - hitta sötersättning för att kunna baka något som är någorlunda liknande "vanligt fikabröd", sånt som "alla andra" äter. Kunna bjuda på (speciellt dom i ens omgivning som man så väl vet skulle må bra av LCHF). Göra glass, etc.

Jag tror att det, för var och en, måste få ta den tid som behövs för att ändra vanor & mönster, så att hela ens jag hinner med i förändringen till det bättre.

Mollyn
0

Jag tycker också att du ska envisas!! Det går ju att få det sött och gott UTAN att tillsätta något sötande (t ex honung, Agave).

Prova en ostkaka á la LCHF med vispgrädde eller en efterrätt med mascarpone (Arlas mascarpone-produkt (galbani) innehåller per 100 g: Energi 1788 kJ/434 kcal. Protein 4,9 g. Kolhydrat 4,5 g. Fett 44 g) som ger en söt smak utan att vara sött!

Du behöver ju inte redovisa vad det du bjuder på innehåller - bjud bara! :-)

Mollyn
0

Vill bara förtydliga: ostkaka á la LCHF = minns ej hela receptet men innehåller iallafall följande: ägg, keso och osötat vaniljpulver!

Fler ingredienser också, om jag minns rätt. Du hittar receptet om du googlar. Supergott!

Fettbomben
0

#20 Och jag får ont i halsen av sukrin. Dessutom smakar det inte mycket, och när man tar en del ger det en konstgjord smak (metallisk?). Personligen gillar jag inte sukrin och dessutom är det mindre naturligt än stevia. ;)

#22 Ja, det har bara gått 3 månader eller 3 ½ månader. Hittills har jag förlorat 10 kg. Så nu är det 1/3 av vikten jag vill förlora borta. :D

Jag kommer nog lösa det med fikat. Det är inte så lätt som förut, bara gå till en affär och köpa färdiga kakor eller dylikt. Får helt enkelt göra en sats, förvara och äta en kaka eller två då och då till kaffet. Tänkte prova det där snabba mandelbrödet också.

#23 Klart det går att få sött utan socker, honung, agave, stevia eller andra sötningsmedel. Hallon i sig är ju lite sött, men syftet var mer att ha något sött till saker som inte har någon söt ingrediens såsom glass utan bär eller kakar utan bör. ;) Men det blir stevia! :)

Ska se vad det är för ostkaka, är inte så förtjust i keso dock.

nyborjare08
0

Sukrin utvinns väl av päron om jag inte minns fel, så det borde väl inte vara så värst onaturligt det heller. Sen har jag ingen aning om hur den extraktionen går till i och för sig!

Personligen försöker jag gå på Sias linje och undvika allt som smakar sött, men jag är ju sockerberoende också. Så för mig (som har hållt på i 2 år) så är det enda möjligheten men därmed inte sagt att andra kan hantera socker och sötma i vilken form det nu kommer. Det som är bra med denna kost (och tack vare allt jag läser om den) tycker jag är att man tydligare märker och lär sig kroppens signaler och hur man kan arbeta med dem, inte streta mot dem.

Fettbomben
0

Lika naturligt som mannitol med det argumentet, eftersom det finns naturligt i äpplen, plommon och rönnbär. ;)

Mannitol är dock syntetiskt framställt och har laxerande effekt och kan hos känsliga personer framkalla illamående och kräkningar. Visst låter det fint? ;D

Erytritol (som sukrin är) kan framställas både syntetiskt och industriellt, men syntetiska processen ska vara dyr och erytritol tillverkas därför industriellt.

Det skrivs överallt att det är 100 % naturligt men jag föredrar att ha fakta för påståendena. Det kan stå "Utan tillsatser" på en produkt men om du läser innehållsförteckningen så står det kalciumklorid. :')

Exakt vad den "industriella" framställningen innebär vet jag inte eftersom det inte finns någon trovärdig fakta (på svenska åtminstone).

Så tills vidare väntar jag med att påstå att sukrin är 100 % naturligt. Sukrinet har likt andra alkoholer en kemisk uppbyggnad.

nyborjare08
0

Jag använder varken sukrin, mannitol, stevia eller någon annan typ av tillsatt sötning så jag klarar mig då Flört

Vad är skillnaden mellan "syntetiskt" och "industriellt" menar du? Syntetiskt = konstgjort. Industriellt är väl möjligen syntetiskt i stor skala? Eller?

Om jag av nån anledning skulle behöva göra nåt bakverk till gäster så gör jag hellre något med liiite socker i än ger mig in i djungeln av ersättningssötma.

karinafp
1

100 % naturligt är inget som helst argument för att någonting skulle vara nyttigt. Arsenik är också 100 % naturligt… Cool

nyborjare08
0

Amen till det! Skrattande

Fettbomben
0

Socker är inte mer naturligt än stevia, faktum är att processen är längre för socker än för stevia från sin ursprungliga form till det vi köper ute i handeln.

Med tanke på sockrets påverkan på kroppen kan jag tycka att det är mer som ett gift än stevia, och eftersom stevia i sig redan är så sött så krävs det således mycket mindre stevia än socker. Med andra ord, om stevia skulle ha någon påverkan på långt sikt (vet man ju aldrig!) så handlar det om små doser som vi faktiskt konsumerar. Japan har använt det i 40 år också så det kan absolut inte vara riktigt giftigt. 40 år är dessutom ungefär hälften av en människas liv.

Jag är faktiskt inte hundra på vad som skiljer på syntetisk och industriell framställning. Den syntetiska formen fungerar precis som vid framställningen av övriga sockeralkholer, alltså genom reduktion med vätgas under högt tryck och med nickel som katalysator. Industriella framställningen ska tydligen innebära nedbrytning av glukos och sackaros av osmofila svampar. Etanol och glycerin bildas också. Nedbrytningen sker ofta genom kemiska reaktioner då kemiska föreningar bryts sönder till åtminstone två olika komponenter.

Man tar alltså hjälp av kemin oavsett för att framställa erytritol/sukrin. Med andra ord tycker jag man ska diskutera vad naturligt innebär och naturlig framställning innan vi kan påstå att sukrin är 100 % naturligt. Jag kan med den fakta jag har funnit bara konstatera att Äkta vara inte kommer att godkänna det. Erytritol har för övrigt E-nummer E968.

Fettbomben
0

#29 Självklart inte, men om man påstår att något är 100 % naturligt så ska det ju vara det också. För mig innebär det inte att ämnet i sig i naturligt, för mycket är, utan att det också framställs naturligt.

Allt naturligt är för övrigt inte nyttigt eller ens ätbart, finns ju som alla vet giftiga växter, frukter, bär etc.

elinmarkusson
0

Om jag använder sötningsmedel, så blir det Sukrin. Även fått tips om Suketter strö. Men beställde sukrin från nätet, och den passade mig alldeles utmärkt. Har 80% av vanliga sockrets sötma, och enligt dosering ska man använda lika mycket. Men när jag bakade LCHF-morotskaka använde jag mindre mängd sukrin, bara för att testa vilken mängd som passar. Har inte trigga mitt sockersug alls, så jag känner mig nöjd.

Fettbomben
0

Alla använder ju vad de vill. Vill man använda sukrin, suketter, socker eller vad det nu kan vara så gör man det. Ser ingen vits med att pracka på någon något. Frågar man mig dock vad jag tycker så får man ett ärligt svar och personligen försöker jag hitta ett sötningsmedel som är bra nog i mina ögon. Tyvärr är stevia det enda sötningsmedel, som i varje fall till fakta, tilltalar mig. Hur smaken är, hur jag hanterar det osv. återstår.

Jag är inte rädd för att trigga mitt sötsug, jag har aldrig haft specifikt problem med vanligt socker/sötsaker. Däremot har jag svårt för matbröd/mackor.