Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 2309 ggr
Rosalie
0

Hjääälp !!!

Snälla någon.

Jag blir så ledsen. Jag tror fullt och fast på denna kost och var helt säker på att jag skulle tappa kilon på en gång. Äntligen tänkte jag. Alla andra verkar ju göra det. Ska ner 10 kilo.

Har ätit kosten i ca 1 månad och är övertygad men inte nöjd naturligvis eftersom jag vill ner i vikt.

Har pendlat i vikt, upp och ner hela mitt liv. Är 58 år nu.

Snälla någon som har något tips?

Mvh Rosalie

dufva
0

Hej Rosalie!

Det kan gå lite trögt i början specielly om man som du jojo-bantat en hel del tidigare.

Det gäller att få kroppen att lita på att du inte tänker utsätta den för svält den här gången..

Kan du ge oss lite exempel på vad du äter under en normaldag så kan vi säkert hjälpa dig bättre..

Rosalie
0

Hej.

Till frukost oftast ett halvt paket bacon och 2 ägg stekt i smör-rapsolja. Nåfon gång 1 glas A-fil 3% med linfrö, för magen.

Lunch, något kött eller fisk och steker ju alltid numera i fett. Någon grönsak som växt ovan jord. Använder ganska mycket grädde nu till såser och i kaffet. Kanske jag använder för mycket grädde?

Ja till middagen är det ju ungefär samma. Har inte ätit varken bröd, potatis, ris eller pasta på den här tiden.

På helgen tar jag ett par glas vin till maten,det är allt.

Mvh Rosalie

Mervi
0

Rosalie: det enda jag kan "anmärka" är grädden. Om du skippar grädden i kaffet så kanske det hjälper. Det blir ganska mycket under dagen och grädden är nog den vanligaste orsaken att vi inte går ner. Prova att ta smör i kaffet istället, det är gott även om det låter "skumt".Flört Lycka till!

Margareta
0

Som Mervi säger KAN det vara grädden om det blir för mycket per dag. Det är 3g kolhydrater (laktos) per dl 34%ig vispgrädde och om du får i Dig mkt och är känslig för laktos kan det vara orsaken. I så fall skall Du vara ännu mer försiktig med grädden de dagar du kompletterar med A-fil, den innehåller ännu mer kolhydrater än grädde.

Numer pensionär i Nynäshamn

dufva
0

Problemet är troligen mejeriprodukterna

Det är inte i första hand kolhydraterna i sig som är boven i dramat utan mjölkens förmåga att stimulera insulinproduktionen.

Insulinindex (IIS) är ett mått på hur mycket insulin som frigörs i kroppen vid intag av ett födoämne.

Mjölkprodukter triggar kroppen att producera väldigt mycket insulin i förhållande till sitt relativt låga innehåll av kolhydrater.

Tänk på vad mjölken är till för egentligen. Att få en kalv att så snabbt som möjligt växa sig stor och stark.

Många av oss växer ju tyvärr bara på mitten, det är problemet.

Byt ut grädden  mot smör, kokosmjölk och kokosfett istället som inte startar insulinpumpen din..

Fet youghurt (10%) torde vara bättre än A-fil men bäst är nog att helt avstå mejerivaror..

Gittan-Xyz
0

Men kan det inte vara så att somliga har långsammare ämnesomsättning än andra TROTS LCHF-kosten? (Vi är ju alla olika.)

Kanske något för Doc att svara på, om han ser detta?

moraklockan
0

hej!

vad jag inte fattar.

När jag vispar vispgrädde tillräckligt länge så blir det smör.

hur kan då grädde stoppa viktminskningen men inte smöret? 

jag älskar Chokladmousse på morgnarna med en ruta mörk 86 % choklad.

det kanske är därför vikten inte går nedåt efter en månad på LCHF

men jag mår toppenbra

Sover på nätterna som aldrig förr 

Pigg hela dagarna Mycket gladare och nöjdare

inte hungrig ( sugen) jämt!

nikita3
0

Kan man inte ta Valio vispgrädde istället?

Det innehåller ju inget mjölksocker.

folke
0

Det viktigaste måste väl ändå vara att må bra och vara pigg  ??

LCHF är ju en livsstil och inte ett snabb bantnings koncept,,,

Må bra och inte ÖKA vikten tycker jag är ett första delmål,,, sen får man testa vad som ger viktminskning,,,,,  kanske blir att äta lite enformigt en tid,,, men när det väl lossnar så har man lärt sig vad som är bra och vad som är mindre bra…

Detta tar tid…  LÅÅÅÅÅÅÅÅNG tid… och det finns inga snabba genvägar..  eftersom vi alla är olika, så måste vi göra våra egna misstag… även om man kan lära av andra så måste lärdomen anpassas till dig själv….

Det är inte kul att höra att man måste ha tålamod när man vill bli av med sina bilringar NU !!, men det är det som gäller…..  

Alla här kommer med glada uppmuntringar och då blir det genast mycket lättare  Skrattande

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Gunnilla
0

Ja, det är ju sant - vispgrädde blir smör när man vispar för länge och står det inte på smörförpackningen att det är gjort på grädde? Den ekvationen går väl inte ihop?

Moraklockan, vilken härlig bantningsfrukost - Chokladmousse!Räcka ut tungan

hjortronet
0

Hej Rosalie…Idag är det 4 månader jag ätit denna kost..jag har oxå 10 kg´s övervikt?! eller?? jag mätte mig när jag började och så här ser det ut efter 4 mån. höft -5 cm, midja-7cm och vad säger då vågen? jo ynka 2 kg, men det händer ju nåt iaf. Idag har jag "festat" jag har ätit chips o godis (det var inte alls så gott som jag trodde) men jag bestämde mig för att göra det och nu ska jag hoppa på tåget igen. Det jag menar med vågen är att släng iväg den o mät dig istället …det är mycket roligare. Lycka till!

Gittan-Xyz
0

Jag tycker det är svårt att mäta sig. Jag undrar alltid om jag drog åt måttbandet mer förra gången…

Rosalie
0

Tack alla ni för era tips till mig.

Lovar att ge mig tills tåls lite också.

Mvh Rosalie

hjortronet
0

Gittan:Men isåfall är det nog bara på en centimeter det skiljer så det spelar ju ingen roll egentligen…det viktigaste är att man ger det tid för man gick ju inte upp alla kilon på en eller fyra månader Glad

magma
0

Men å andra sidan så är väl smör kolhydratfritt (?) men däremot inte grädde? Så jag antar att det är något i processen som förändrar grädden/smöret på molekylnivå?

Effie
0

När man gör smör så får man ju kärnmjölk också - det är kanske där alla kolhydraterna hamnar?

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anterrabae
0

Rosalie: Jäg läste i Lars-Erik Litzfelts senaste bok, "Ät fet mat och bli frisk och smal", att vissa av oss har oturen att kroppen inte tycker om förändringar så omställningar tar tid. Kan ta upp till 3-6 månader innan det är klart och under den tiden klarar inte kroppen att göra stora saker..

I mitt fall har jag kommit på vad som fått det att släppa lite och det är det som här kallas Fakiren. Jag tycker den är grymt trist så jag varierar köttkällorna men får jag i mig för lite fett (mindre än 70%) så stannar jag äter jag choklad utan att blanda den med massa smör stannar jag eller tom går upp, Mandel och nötter går inte alls. Vin stannar jag på.. även om det bara är en gång i veckan. Mjölkprodukter funkar endast om det är MASSA fett… Får tillsätta grädde och olja alt ghee i 10%-ig turkyoghurt tex

Alla är vi olika och var och en av oss måste prova själv.. Jag har till min stora sorg upptäckt att jag är superkänslig och då måste jag anpassa till det. Det finns många här som kan ta en eller många rutor mörk choklad.. Gör jag det vet jag att går upp på en gång… Så jag låter bli den i ren form…

//Ida

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

lizzzie86
0

Jag har ett par småååååå shorts jag köpte förra året när jag trodde att jag skulle gå ner allt på typ en månad.Nu drar jag på mig dom en gång i veckan och ser hur dom verkar.Nu kan jag knäppa dom men inte dra upp dragkedjan, dom sitter ju som ett korvskinn men det har blivit bättre och lättare än att mäta sig.

Margareta
0

Anterrabae: Du och jag verkar fungera likadant…trist men sant… vi är några tvillingsjälar här på sajten och vi blir allt fler allteftersom medlemsantalet ökar…

Anterrabae
0

Margareta: tål du mjölkprodukter? Jag är i botten laktosintolerant har tom gått i inflammation i kroppen på mjölkproteiner vissa perioder, men det verkar minskat iom LCHF. För till fället håller jag på att utreda (egen utredning) hur mycket mjölkprodukter jag tål, ifall magen eller vågen protesterar först. Tror det är magen.. men testet är inte helt klart än. Isf är det lite lättare att se till att man inte får i sig för mycket..

//Ida

Margareta
0

Anterrabae: Jag vet faktiskt inte, är lika vilsen som du. Jag har krångel med stopp väldigt lätt, men får inte ont. Viktnedgången fungerar inte alltid och jag vet inte varför. Jag har gått ned med grädde i kosten, men inte för mkt ost.

Anterrabae
0

#21: På tal om stopp… har du   provat kalk.. Om du klarar av det förståss… Jag blir väldigt trög i magen om jag inte får i mig kalket.. *skumt* Men man måste vara försiktig för det kan få STOR effekt oxå. Min man berättar att om han tar mer än en tsk om dagen så funkar det som laxermedel, själv klarar jag upp till två msk per dag (en morgon och en kväll. inte samtidigt) utan att det blir på det viset. Men hjälper på gör det.

Äter du grönsaker? Det grejar inte jag.. Ibland äter jag lite för att jag vill och är sugen men då kan jag räkna med att jag stannar i närmare en vecka. Även om jag har olja på.

//Ida

Margareta
0

Anterrabae: Vilken sorts kalk tar ni, det låter som något jag borde pröva… var köper ni det?

Anterrabae
0

Förra burken köpte jag från Ph-balans men den är just slut. Nu har jag idag faktist börjat med ett korallkalk från alg-börje.

Det finns även en tråd här om att kalka sig, ska se om jag hitter igen den. 

Ph-balans

Alg-Börje

//Ida

Anterrabae
0

//Ida