Kolhydrater i mejeriprodukter
Hej!
Jag ser väldigt många LCHF:are som äter och rekommenderar stora mängder grädde, mjölk och yoghurt. Samtidigt ser jag massor med LCHF:are som rekommanderar att sätta en övre gräns på 10-15 gram kolhydrater per dag. Detta går inte riktigt ihop för mig, då bara ett glas mjölk innehåller 10g.
Någon som har lust att förklara? :)
Frid!
Svaret är nog att det finns olika riktningar inom LCHF. Det finns t.ex de som bara äter animaliska livsmedel, och det finns de som lägger till grönsaker. Sen finns det de som inte kan tänka sig äta saker med "E-nummer". O.s.v.

Grädde innehåller samtidigt mycket fett och lär göra dig mätt långt innan du kommer upp i några större kolhydratmängder (dock skall tilläggas att många inte ens kan äta feta mejerier utan att det hämmar, mjölkproteinet ger också insulinpåslag). Lite 10%ig turkisk yoghurt om man vill ha tsatziki eller inte klarar lagad mat till frukost kan också vara okej, mjölk däremot bör man vara restriktiv med om man vill tappa vikt. Det är väl den normalviktige utan metabola problem som mest äter LCHF för att må bra som kan unna sig några glas mjölk. Vi har alla olika anledningar till att äta LCHF och det som funkar för några kanske inte funkar för andra, men den som rekommenderar stora mängder mejerier till den som behöver tappa vikt är lite ute och cyklar.

Ju fetare mejerier du använder, ju mindre mängd får du i dig.. och ju mindre mängd destomindre kolhydrater.
Vill man dricka mjölk, får man antningen begränsa intaget till ett glas eller späda grädde till mjölk.. eller som en del gör.. äggmjölk!
Altså, det handlar om som så mycket annat när det gäller LCHF, ju mer fett det är i en produkt, ju mer mättar den.
Man skall överhuvudtaget akta sig för mat man dricker om man vill gå ner i vikt, det är som du säger hur lätt som helst att svälja 10-20 gram kolhydrater i några glas mjölk.. och inte mättar det särskildt länge heller.
Rinnande föda passer som regel magen rätt snabbt och kommer snabbt ut i blodet.. överskott av energi lagras i depåer och har man nedsatt förmåga att leva på dessa så blir man hungrig rätt snabbt!
Obs.. fett är rinnande, men det tar längst tid i magen innan det når blodet.
Tunntarmens väggar har även sensorer som känner av mängden protein och fett som passerar, varvid det finns en återkoppling som reglerar magsäcken tömning.
Hoppas verkligen att du inte läst att det rekomenderas stora mängder, för det gör det inte.. men för en som är van vid fettskrämda råd kanske det verka så?
Ju fetare destobättre för eftersom vi bara äter vårt energibehov och feta produkter är energirika så blir volymerna proportionerligt mycket mindre.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tror inte att någon rekommenderar mjölk här alls? Jag har inte sett det. (Bortsett från tips till diabetiker som behöver få upp blodsockret snabbt.)
Jag tror även att du har lite selektiv syn på vad som är "mängder"? Det är helt klart mer jämfört med fettsnål regim, men jag skulle inte vilja påstå att det är en generell rekommendation att få i sig en halvliter grädde om dagen. Vilka mängder är det du ser som rekommenderas generellt?
Och det påpekas mer eller mindre varenda dag att mjölkprotein inte är något för alla. Dvs, inga mejerier alls är vad som en del får gå på.
På tal om mejeriprodukter..om man skall utesluta det helt; vad äter man då? Kött och kokosfett kan man väl inte bara leva på? Eller?
#5 Man äter som vanligt? Protein, grönsaker, eventuellt extra fettkällor i form av smör- och/eller oljebaserade såser och röror. Majonnäs och bearnaise är väl de vanligaste valen.
#5 kött, fisk och ägg funkar längre än man tror.
There is no failure, only feedback. - Art De Vany

Tja utan att bälga i sig en massa mejerier så kan man ju leva på vanlig mat, kött, fisk, fågel, inälvsmat, skaldjur, grönsaker, en del rotfrukter, smör, cocosfett, ost, olivolja, en skvått grädde i såsen, eller CF.
Man skall nog inse att man äter en viss energimängd över dygnet och ju fetare den maten är så blir volymerna betydligt mindre.
Man skall altså titta på mängden kolhydrater per kalori i en produkt för att förstå hur mycket man måste inmundiga för att hålla sig mätt på rätt lite kolhydrter.
Överst på listan står smör med mycket energi i förhållande till antalet kolhydrater, sedan grädde, CF, sen ost och längst ner står fil och mjölk.
Jag som är Laktosintollerant har ju alldrig haft något problem att hålla ner mejerierna, det blir att man äter mat morgon, midag, kväll!
Jag förstår.
Missförståndet var en kombination av att jag tolkade en bekant som att man fick använda hur mycket grädde man ville, några LCHF-frukostförslag jag såg som var väldigt rika på turkisk yoghurt och att grädde låg med på en kostlista med "bra" LCHF-råvaror.
Detta interpolerade jag till att man fick använda hur mycket mjölk man ville.
Tack allihop!

Istället för gräddsås äter man någon smörbaserad sås istället, typ bearnaise eller hollandaise, eller oljebaserad såsom majonnäs eller aioli, svårare än så är det inte. De flesta som inte klarar grädde i viktminskningssyfte klarar ändå smör.

En sak kan man nog säga säkert.. att om man vill gå ner i vikt oavsett kostmodell så kan man inte äta fritt av något, inte ens av LCHFmat!
Skillnaden ligger snarare i att man kan hålla sig mätt o nöjd på lagom mycket LCHFmat, och ändå gå ner i vikt!
Det finns inget magiskt med denna maten.. bara naturlig mat med näring som gör att kroppen fungerar som det var tänkt!
Och om det vill sig väl och kroppen reagerar positivt på kosten så kan man faktist äta så mycket man vill.. dvs man vill inte äta för mycket för då blir man proppmätt o illamående!
Mitt första inlägg här på sajten, så spännande. Angående mjölkprodukter så får väl sunda förnuftet råda. Hur mår jag på mjölkprodukterna egentligen? Påverkas min vikt eller mitt allmänna hälsotillstånd?
Välkommen till sajten! Det är individuellt, både hur mycket kolhydrater du kan äta och hur din kropp påverkas av mjölkprodukter. Jag blev rekommenderad att börja med 10-15 kolhydrater per dag och se vad det hade för effekt på min vikt. Det finns även laktosfria mjölkprodukter som innehåller något mindre kolhydrater och som funkar bättre för de som är laktosintoleranta. Näringsvärden är lätta att Googla på om du inte vill stå och räkna i affären. Lycka till!
#12 Föreslår att du startar en egen tråd så du kan ha dina frågor och funderingar samlade på ett ställe.
Vanligtvis är reaktionen att man inte går ner på mejeriprodukter. En del är känsliga för det oproportionerliga insulinpåslaget som mjölkproteiner ger.
Har man inga viktproblem eller går ner ändå, finns det egentligen inte mycket som talar emot att ha mejerier i sin kost.

#14 Jag uppfattade inte #12 som frågor för egen del utan som exempel på frågor som var och en måste ställa sig själv.
Det beror mycket på hur din kropp fungerar och även hur du lever annars. Jag tränar mycket och kan vara lite mer liberal med kolhydrater. Dricker mjölk, äter nötter och jordgubbar ibland och går ner stadigt i vikt. Ofta byter jag ut mjölk mot sojaprodukter dock, soja ger mig aldrig ont i magen och det sparar rejält på kolhydrater.
#16 Att inta sojaprodukter är inte särskilt hälsosamt, och att då kvitta bort den haken mot att man sparar någon kolhydrat är att snedfördela effekten på kroppen. Fokuset på att minska kolhydrater handlar trots allt om ett fokus på hälsa.
#17, nu ska det här inte bli en sojadiskussion, men jag mår mycket bättre av soja än av mjölkprodukter. Kan ibland få magknip av mjölk. Sojan fungerar utmärkt att ha i kaffet ibland. Så det är både för välmåendet och kolhydratsparande som jag intar soja ibland.
trist att en persons första inlägg på siten ska missförstås! Låt dig inte nedslås coton!

Tolkade #12's inlägg precis som #15 och håller med #19.
Enligt www.annahallen.se är den vanliga orsaken till utebliven viktnedgång att man äter för mycket fil/yoghurt. Näst vanligast är ett för högt intag av grädde. Det är förstås väldigt individuellt men helt klart värt ett observandum.