Förlåt min novis
Jag undrar helt enkelt vad följande är och vart man köper det:
*rätt sorts kokosfett, vilket är rätt, vart köper man det och vad använder ni det till?
*maskarpone???
*cream cheese???

Vilket kokosfett som är rätt tvistas det om. Jag använder det billiga silverpaketet från affären, enligt tillverkaren genomgår det inte härdning. Andra föredrar de mycket dyrare varianterna som köps på nätet eller de flesta hälsokostbutiker. Det kan användas på samma sätt som annat fett, en del använder det i té/kaffe. Det ska ha positiva effekter på förbränningen.
Mascarpone är en sorts mjukost, finns i alla välsorterade butiker, det kan man använda som det är, för att det är gott. Vissa använder det i bakning.
Cream Cheese är också en sorts ost, Philadelphia är ett märke t ex. Det finns också i alla välsorterade butiker.
#0,1 Både mascarpone och cream cheese är färskost.
Mascarpone är gräddig i smaken, och ganska len. Används gärna i desserter. T.ex tiramisu.
Cream cheese är mer syrlig i smaken och lite grynigare än mascarpone.
För att undkomma diskussionerna om kokosfett kan man göra som jag har gjort, jag köper ekologiskt. Punkt slut. Och jag kan köpa det i min vanliga mataffär, som hör till Coop. Så du kan be din lokala Coop-affär ta hem BioFoods ekologiska kokosfett. Kostar 45-50/400 gram. Det är både billigare och bekvämare än att köpa i hälsokostbutiker och på nätet.
På den lilla orten jag bor har vi bara de silverfärgade paketen att få tag på. Är jag i närheten av en hälsobutik köper jag gärna ett lite "finare" kokosfett men jag åker inte 3 mil bara bara för det inköpet.
I kaffet/téet där jag använder kokosfettet, känner jag ingen skillnad.