Första dagen.
Mjukstartade lite igår. Med att ta bort pastan och bröd, men fick använda slut på lightprodukterna.
Idag har jag handlat, grädde och ägg o majo cremefrashie och sånna saker jag undvikit i hela mitt liv.
Min första fråga är: Jag har bara handlat saker som är under 5 kolhydrater per 100gr. Förutom tacosåsen som ligger på 6,5. Inte sååå farligt tänkte jag, om man blandar ut den med gräddfil och inte äter mer av den än man brukar. då borde det väl jämna ut sig? Kan man tänka så? Såg nån annan produkt också som var utblandningsbar, är det ok?
Men nu går det inte så bra. Skulle äta lunch. Gjorde äggrör o bacon (säkert kort tänkte jag). Men fy, Ve o fasa. efter 3 tuggor tog det stopp och jag trodde jag skulle kräkas rakt ut. Försökte göra grädde med blåbär (frysta) i samma ruttna smak av fett då också. Jag ahr ju i princip aldrig ätit mycket fet mat så jag antar att jag kommer vänja mej. Men har ni nå tips på fett som inte SMAKAR fett, min mun vill ha nåt syrligt (antar att den verkligen redan tigger efter socker)
hur farligt är det med blåbär? det känns ju som en söt frukt??
Har ätit en hel gurka idag… hoppas den är ofarlig… Man fastnar lite i gönskaksdjungeln och är rädd att göra fel…
Det handlar om det sammanlagda antalet kolhydrater. Riktmärket på 5 gr kh/100 gr vara är just bara ett riktmärke.
Om du tar 10 gr tomatpuré som har 15 gr kh/100 gr, blir det sammanlagt 1,5 gr kh. Tar du 500 gram av någon vara som har 5 gr kh/100 gr, t.ex. mjölk, har du direkt 25 gr kh.
Är man ovan vid fett är det bäst att fasa in det. Du köpte tacosås skrev du, köp fullfet köttfärs och gör tacofärs av det. Servera med gurka, lite tomat, lök och tacosås och kanske creme fraiche med vitlök i som en extra dressing. Och riven ost om du vill. Ät som det är eller servera i isbergssalladsblad istället för skal.
Om du tittar under LÄNKAR här ovanför finns det flera länkar till databaser där du kan kolla upp hur mycket kolhydrater olika varor innehåller. Om blåbär är farligt kan jag inte svara på, eftersom du inte har beskrivit dina förutsättningar, allt handlar om vad DU tål, inte vad andra tål.
Grönsaker har sällan varit bov för någonting, det är allt socker i form av spannmål (bröd, pasta), ris, juice och läsk som sabbat mycket, i kombination med fettsnålt och dåliga fetter.
Kokosolja (den smaklösa) brukar jag ha i morgonteet. Gärna något fruktte om du gillar det. Då börjar du dagen med en bra start efter nattens fasta.
Hej och välkommen.
Om du är sugen på något syrligt så kanske surkål kan vara nåt för dig. Kolla in den här tråden om du vill veta mer.
Sen tycker även jag att du kan gott fasa in mer fett och mindre kolhydrater vartefter.
Vissa vill och måste sluta tvärt med alla snabba kolhydrater, t.ex. om man är sockerberoende, men det är väl bättre om du äter bättre idag än igår (men inte perfekt) istället för att du mår illa eller blir avskräckt.
Andra saker som inte smakar så fett är oliver, avokado och kokos. Olivolja är också gott om man hittar en av bra kvalitet.
Lycka till med din nya diet!
Tycker också du kan ta det lugnt och se första tiden som en tillvänjningsperiod. Då räcker det att ta bort pasta, bröd, ris och sådant. Stek kött och ät med vitlökssmör eller bea, det brukar gå rätt bra. Ha inte jättemycket fett i äggröran till att börja med eller gör omelett istället. Phliadelfiaost är lite syrligt och ljuvligt gott i gräddstuvade grönsaker.

Tror det mest är hjärnan som bråkar med dig.. den skriker.. socker, socker fort annars döör jag?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag får nog ta tillbaka en del då jag tydligen har gått och blivit magsjuk/matförgiftad.
Inte konstigt att allt kändes fel….
Synd bara med en ruggigt dålig start för mig. Men jag får helt enkelt äta det jag får i mig jst nu (typ 3%ig yoghurt) o vänta på bättre tider.
Typiskt jag somhade tänkt svulla med skagenrör ikväll =(
usch då! Vi får väl hoppas att det var någon av lightprodukterna du åt igår så att det inte var ägg- o baconet som det var fel på
Krya på dig och hoppas du blir frisk snart!