Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 15389 ggr
savonit
0

Häng med på VLCHF (NCHF)

Hej tänkte köra igång med väldigt strikt LCHF eller hälst NO carbs high fat (NCHF)

Verkar vara ganska många som vill ligga närmare noll.

Så varför inte dela med oss av tips och recept?

Kör hårt.

Länk till en separat tråd för recept: NCHF recept

Redigerat enligt önskemål från TS

/moderator

LarsCarlHansFson
1

Jag hänger på! Förra veckan var katastrofal och eskalerade till popcorn + ostbågar + nonstop + cocacola igårkväll! Mådde pyton såklart och nu är det strikt strikt som gäller! Började dagen med 5km löpning idag och ska snart cykla till gymmet… känns som att jag behöver rensa ur skiten ur kroppen!

Hur gör vi med ägg? Enligt förpackningen jag köper är det 1.5g kolhydrater per 100g ägg. Har nog svårt att avstå ägg, men kanske ska prova det en period för att komma så nära noll som möjligt?

Funderar t.o.m. köra ett par dagars fettfasta, dvs enbart typ te med kokosfett för att hålla hungern borta…

MimLan
0

#1 Det ingår protein i fettfasta.

LarsCarlHansFson
0

#2 det finns inget protein i kokosfett, eller? I smör kanske det finns en gnutta mjölkprotein men det kan väl ses som försumbart.

Eller menar du att man ska tillåta sig protein i en fettfasta? Då är det väl snarare en fakir man kör?

MimLan
0

#3 Fettfasta innebär inte att det är 100% fett man intar. Det ingår protein i fettfastan.

Fakir har ingen begräning i intag. Fettfasta handlar om kaloribegränsning också. 1000 kcal.

savonit
0

Ägg innehåller 0 kolhydrater, vad som står på din förpackning, är oviktigt.

Ägg är ett bra ämne för oss som innthåller nästan alla nyttiga vitaminer och därför skall vi äta ägg mycket ägg.

Dietister vet en sak och det är att ägg inte höjer blodsockret någonting alls. Och är därför bra för diabetiker.

Ägg skall ingå i NCHF.

Troligen är det så att när vi skall göda höns med billiga råvaror som majs och andra oläckerheter, klarar dom inte riktigt av att producera ägg med den sammansättningen som ägg skall innehålla naturligt.
Jag har tur då jag kan plocka mina ägg själv från hönsgård.

Annars får man köpa ekologiska ägg. Borde ligga nära noll kolisar.

savonit
0

Kom att tänka på att vi kanske skulla ha en separat tråd för Recept?

NCHF recept

chapp
0

Jag har kört hårt sedan 17/5! Och jag tänker fortsätta. Varför släpa hem trista och illasmakande grönsaker som transporterats i dagar och vuxit i kemikalier? Våga vägra grönsaker! Dock fortsätter jag säsongsvis med mina egna grönsaker, transporterat med mina egna ben direkt från landet till spisen och som smakar ljuvligt.

Att inte behöva köpa mjölk till kaffet är också ett plus.

Jag gör inte detta för att gå ned i vikt. Jag gör det för jag vill må optimalt bra och också för att jag tror att man så långt som möjligt ska äta det som växer lokalt och efter säsong. Med några få undantag eftersom kaffebusken inte trivs i min trädgård! Och så vill jag förenkla tillvaron…

kitabu
0

Enligt Fineli innehåller ägg 0,3 g kolhydrater/100g.

Dvs ungefär 0,15/ägg broende på storleken.

Jag har aldrig märkt att ägg påverkat blodsockret.

Helena Hesselmark

[ErikSvensson]
0

Det där har jag funderat på, på mina äggkartonger står det alltid 1.5 gr kolhydrater / 100 gram, vad gäller egentligen? Har provat massvis med sorter, icas , coops, hemköps.

Erik

LarsCarlHansFson
0

#4 vaddå? du pratar om fettfasta som att det fanns en enda definition av det? När jag pratar om fettfasta så menar jag endast fett. Dricka te och kaffe med smält kokosfett och kanske ta en skiva smör ibland vid sug. Du talar om fettfasta som om det vore typ Atkins eller? Skriv då det tack ;-)

#5 det är Änglamarks ekologiska från Coop jag köper och det står 1.5g på kartongen. Någon skrev i en annan tråd att vissa räknar KH som den mängd som blir kvar när man dragit bort allt annat, kanske så de räknar? Har hittills inte brytt mig om det, så jag kanske ska fortsätta på den banan…

savonit
0

Funderade på en sak kif

Skulle ni kunna editera mitt första inlägg och lägga tii komentar nr #6 länk till tråden så det blir snyggt och låter bra litar på er.

Funderar även på om det kanske  fattas en kategori här på kif då många interesserar sig för fakir ufo äggmjölks dier Vlchf och Nchf kanske det behövs en Nchf eller vlchf kategori så allt kommr rätt så det blir lätt att hitta.

Tack bara funderingar.

Tack för en underbar sida.

savonit
0

Så idag har jag kört igång mitt race, hoppas på att kunna hålla på bra länge och inte tröttna.Men satsar på 4 veckor till att börja med.

Så har jag något mål i alla fall att landa på 80 kg hade inte varit dumt, tror att det är ca 5 kg som skall bort då.

Har egentligen inte stött på något problem förutom att jag nu har ett renare kök då jag tröttnat på att ha allt o diskat så ny start med rent kök.

DAG #1

Frukost kl 07:00

2 lätt stekta ägg med kh fri ost på supergott

Kvällsmat kl 19:00

Köttförs stekt i 50g kokosfett i med tre ägg-

Och få med lite ost som topping.

Var en helt ok första dag.

Lite för lite mat känner jag nu och var även rejält hungrig till maten men men frukosten skall ätas lite senare egentligen

LarsCarlHansFson
0

Jag försökte oxo komma igång igår. Gick helt ok som vanligt fram till sen em / kväll då suget oftast sätter in. Köpte frysta jordgubbar som jag mixade med 2 dl vispad grädde. Inte jättefarlig synd och jag gav hälften till sambon så direkt jättemång KH blev det kanske inte… Men verkligen inte noll!

Idag har jag redan syndat med en ruta 90% mörk choklad. Kanske 1g KH. Ska försöka bättra mig resten av dagen. Ser det lite som en nedtrappning från förra veckans KH-chock. Ok, lam ursäkt kanske, men man ska ju inte straffa sig för hårt.

Frukost idag: 1.5 ägg + 125g makrill (minus tomatsås) + ca 20g smör.

Lunch och / eller middag: köpte ekologisk fläskkarré och aromsmör igår.

Hoppas jag kan stanna där och inte trycka i mig mer på kvällen. Har iaf tömt förrådet på mandlar hemma :-)

LarsCarlHansFson
0

Justja, savonit… glömde tillägga att ca 80kg är min målvikt oxo och jag har just nu 6.4 kg kvar dit… mitt första delmål var 85 och jag har sniffat på 85.2-85.3 några ggr senaste veckorna men åkt upp igen :-/

savonit
0

Lars tänkte på att sug kan man bli av med genom att tillsätta energi och protein.

Kanske skulle försöka ha färdig ägg mjölk i kylen och dricka något glas om suget sätter sig in.

Lycka till

LarsCarlHansFson
0

#15 tack… köpte en stor bit Brie igår, ska nog ta mig en liten skiva till av den… är ju nästan inga KH i den iaf… tänkte att så länge jag stoppar i mig "godkända" saker vid sug så kanske jag kan tillåta mig det, ligger kanske still i vikten ett tag då men får distans till KH och därmed mindre sug i längden… just nu har jag ett deppryck och det brukar medföra tröstätande…

igorflickan
1

#16 Ta EN STOOOR BIT BRIE OCH ÄR GARANTERAT INTE SUGEN MER DEN DAN Iallafall är det så för mig!Skrattande

savonit
0

Öl korv brukar funka bra.

samirasamir
0

Jag har ett tips till alla som nollar: ät er proppmätta och ät inte igen förrän ni är hungriga, då funkar det allra bäst. Och mitt hetaste recept är: valfri mängd fläskfärs brynes och kryddas med salt, peppar, paprikapulver och curry. Jag brukar ta 400g åt gången.

kitabu
0

Ketogen kost innehåller fett, protein och en aning kolhydrater.

Det finns mycket på nätet om denna kost.

Det är i stort sett så jag har ätit i 3,5 år nu.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

savonit
0

kitabu, trevligt, lchf är en ketogen kost.

Svält blir väll även det en ketogen kost.

Jaja så länge kh är tillräckligt få är det ketogent.

Trevligt att du slipper symtom på diabetesen.

yngwie
0

Se till att ni inte missar den här bloggen/forumet.

Sköna t-shirts i shoppen. Matpyramiden är klockren. Glad

Eat beef, drink water!

http://zeroinginonhealth.com/

savonit
0

:D

HEHE

LarsCarlHansFson
0

#19 det är ett enkelt recept som är svår att följa! jag har ett konstant sug så för mig funkar det bäst att äta lite i taget istället… äter jag mig proppmätt så kommer tomhetskänslan efter några timmar och jag vill äta igen trots att jag inte är hungrig… men jag strävar efter det! 400g färs låter mycket, vill hålla nere proteinet till ca 80g om dagen och då blir det ju en dagsranson om jag äter upp allt på en gång… annars gillar jag receptet med curry, själv diggar jag spiskummin oxo! :-P

#22 grymt, den ska jag kolla in!

savonit
0

Lars vill du väga 80 kg?
för isåfall skall du få i dig ca 80g protein i vanligt fall, skall du skulle kolhydrater helt behöver du ca 40 g protein extra.

Angående sug så kan det faktiskt vara så att du inte har tillräckligt med krom och magnesium, testa tillskott kanske och se om det avhjälper problemet.

Annars tycker jag väll det går bra.

Skall ära något nu men vet linte riktigt vad. jaja.

savonit
0

Maten blev samma som frukosten dvs

400 g blandfärs, 75 g kokosfett.

4 ägg och en näve ost eteea fräses ihop till en röra.

Den stektes för länge i morrse så fettet gick ur maten.

Men nu till kvällen var maten jättebra, med lite fetaost på.

samirasamir
0

#24 Om du tar bort kolhydraterna helt behöver du inte bekymra dig om proteinerna, jag äter nog 3g per kg kroppsvikt. Fick jag lära mig för fyra veckor sedan, och det funkar. Men ät igen då, suget går över ganska omgående, och sedan ska du nog börja känna riktig hunger så småningom. Kan säga att jag åt ca 10-20g kolhydrater om dagen och hade konstant sug. När jag tog bort allt, bara kaffet kvar som gav mig 2gram kolhydrater om dagen, så försvann suget. Våga prova att inte bry dig om de där proteinrekommendationerna, de behövs inte när du nollar.

LarsCarlHansFson
0

#25 & #27

det här var ny info för mig!! tycker jag har läst överallt att man ska hålla sig till 1g per kilo önskad kroppsvikt…

har dessutom ramlat tillbaka lite i det gamla kaloritänket trots att jag själv varit motståndare till teorin om kalorier in = ut… när viktminskningen stannade upp trots strikt LCHF så kändes det som att det berodde på att jag stoppade i mig för mycket kalorier via fett och delvis protein…

2 g genom kaffet? har du grädde i då? annars kan väl inte kaffe ge så många KH?

Jag har käkat magnesium dubbel dos några veckor nu och det har inte tagit bort sug eller gjort det lättare på toa… ska nog prova en annan sort magnesium när den jag har är slut…

heter inte heller Lars utan kallar mig LarsCarlHansFson (klipps i marginalen) men ni kan kalla mig LCHF ;-)

JAUS
0

#28 Ca 0,5g protein per kilo fettfri kroppsvikt är basnivån, upp till 1,5 g kan man äta om man tränar hårt allt utöver det är i princip bortkastat.

savonit
0

Inne på dag 4, och vågen måste ha spelat mig ett spratt för jag väger 82.3 kg. Tittade lite på mig själv insåg att jag börjar bli ganske tunn.

Men det känns bra.

Så Lembasbröd med bregott och ost idag super smarrigt.

Grundreceptet

3 ägg
3 dl riven ost
3 matskedar majonäs

Extra ing

1 dl Bakepro

Några msk linfrö

kanske 1 msk fibrex

1 tsk fiberhusk

1 tsk bakpulver

Rör ihop allting, grädda i ugnen på 225o tills bröden är tekakebruna.

Tillsätt görna valfria torra ingredienser.

samirasamir
0

Om jag dricker fyra muggar kaffe om dagen blir det 2gram. En mugg är 0,5g. Jag har kokosfett i mitt kaffe, det förhöjer smaken. Då smakar det som kokkaffe (där lite fett finns), jämfört med bryggkaffe.

savonit
0

Får man fråga vilka som har hängt på  och hur det går för er?
Kanske bara är jag och LCHF-Lars som kör?
Isåfall hur går det för dig?

Suck i brist på rent kök och ork sätter jag mig nu och äter hund mat tills jag blir mätt, innehåller tyvärr 4%växtdelar troligen kolhydrater, men men vad gör man inte när man är hungrig?

savonit
0

Nej fy fan, katten får käka upp detta, jag går till affären och köper något i dellikatess hyllan. Med mycket fett och protein.

LarsCarlHansFson
0

Well… kan inte skryta med noll kh, men jag strävar efter det… har varit på dagisavslutning och 2-årskalas och haft lite deppryck, och i dessa sammanhang har jag tryckt i mig vispgrädde och jordgubbar… men jag har kompenserat det med mycket träning… har blivit några rutor 90% choklad oxo…

Ska försöka skärpa mig veckan som kommer…

Menar du allvar med hundmaten?

LarsCarlHansFson
0

Suck, likadant varje dag…

Dagen går utmärkt fram till sen eftermiddag / kväll. T.ex. idag:

F: 2 ägg + makrill + smör & kaffe + kokosfett => ca 0 kh

L: 2 ägg + tonfisk + smör + kryddor & kaffe + kokosfett => ca 0 kh

M: Blandfärs + smör + lite oliver, soltorkade tomater => ca 1g kh?

Åkte till affären efter middagen. Köpte 42 g macadamianötter => ca 5g kh, köpte även en 85% + en 90% Lindt choklad (det var ju 2 för 38:-) => satte i mig ca 3 rutor => 4-5g kh.

Alltså… nästan noll hela dagen och så pang typ 10g i ett svep på kvällen.

Ok, jag har nått en hyfsad vikt och är inte sjuk och jag tränar mycket.. så det är ju ingen katastrof. Men! Jag vill ju släppa de där sista kilona också och de senaste två dagarna har jag gått upp 0,5kg per dag från 86.0 till 87.0 =(

Hur f-n ska jag bli av med det där begäret att stoppa i mig onödiga kh varje dag????

savonit
0

Ta det bara lugnt.
Det är väll ingen större fara, du ligger ju på En riktigt bra LCHF nivå.
Att lägga sig på Noll är inte hela världen.

Tycker du klarar dig bra.
Tids nog kommer du bli av med ditt onödiga fett och istället lägga på dig lite musklet iom att du tränar mycket

LarsCarlHansFson
1

Tack. Som jag skrev så är det nog lugnt hälsomässigt sett… Det är själva beteendet och begäret jag är less på… Skulle vilja ha "starkare karaktär".

De första månaderna gick ju som en dans… undrar bara varför det har slagit om?

samirasamir
0

Jag har ju sagt att du ska äta dig proppmätt. Då behöver du ingen karaktär för du kan inte äta nötter o annat jox när du är mätt.

[ErikSvensson]
0

Om han överäter av vanlig mat så kommer han inte gå ner i vikt heller, så man måste nog finna ett bättre sätt att kontrollera sitt nötsug. Det kan dock hjälpa att dricka mycket vatten samt äta saker som bara  fyller ut magsäcken utan nämnvärt mycket energi.

Erik

samirasamir
0

Han ska inte överäta. Han ska äta sig ordentligt mätt och äta när han är hungrig igen. Hur mycket proteiner och fett det än är så ska han äta sig fullkomligt mätt. Vissa behöver bara äta en gång om dagen, andra två.

JAUS
1

Det räcker med att äta sig mätt. Äter man sig proppmätt finns risken att man står still. Upp går man dock inte, om man är strikt, för i sånt fall beror viktuppgången på annat än kosten (t ex sömnbrist eller stress).

[ErikSvensson]
0

Så om man inte är stressad/sover lite så kan man äta kilovis med smörpaket utan att gå upp? Det är inte logiskt. Vet att vi haft denna diskussion förr men jag är säker på att man kan gå upp i vikt även om man är strikt i kosten. Annars vore det ju tämligen korkat att ge en strikt LCHF-kost till barn om man inte kan gå upp i vikt av den? (förutsatt att du inte ger barnet sömnstörningar och stress..?)

Ett stort överskott av mat kommer alltid att lagras, annars får du gärna länka till någon forskning som säger annat (snackar vi personliga erfarenheter så bör detta vara utfört med en hundra-procentig koll på maten/aktivitetsnivå.)

Erik

savonit
0

Eriktror det blev lite fel.

Nr #41 tänkte lite fel bara, en normal viktig person som överäter endast fett och protein kommer inte gå upp i vikt pga Fettet.

Att underviktiga och barn kan öka i vikt och bli större och starkare givetvis.

Men även om de över äter kommer inte dom bli tjocka och feta.

[ErikSvensson]
0

Ologiskt? Att häva ut sig saker som "äter man bara fett så kan man inte gå upp i vikt" gör ju att folk inte vill lyssna på LCHF-teoretikerna. Jag tycker påståendet är helt felaktigt för jag har fakirat med mycket och lite energi utan att gå ner, trots att jag är lugn som en filbunke och inte stressat.

Påståenden som dessa gör att folk blir väldigt skeptiska till LCHF och jag förstår dem. Var skulle energin försvinna om man bara åt fett i överskott? Tids nog måste fettcellerna expandera om man äter mer än vad kroppen kan göra sig av med. Däremot fungerar aptitregleringen i regel mycket bättre på LCHF och man äter troligtvis mindre än vad man förbrukar, vilket tids nog gör att man går ner i vikt, det är det enda logiska jag kan se i sammanhanget.

Blir bara så trött när folk häver ut sig att man inte kan gå upp i vikt på LCHF, för det kan man visst oavsett hur strikt man än är (om inte annat vill jag ha 'bevis' för detta..). Genom en bättre aptitreglering så äter man mindre, äter man trots att man är mätt kommer det tids nog ge extravikt, så enkelt är det i min lilla värld. Glad

Erik

savonit
0

Ändrade lite i mitt inlägg.

Men i alla fall, är koroppen klokt anpassat till LCHF är det troligen så att kroppen har väldigt svårt att lagra överäten energi i form av Fett och protein som Fett. Ämnesomsättningen höjs räjält när man äter lchf.

Vart ennergin försvinner tja vi förbränner den, äter vi alldeles för mycket spyr vi troligen äter vi lagom spyr vi.

LarsCarlHansFson
0

#44 nja du har säkert delvis rätt, men det är ju hormonellt styrt… äter du inget som höjer insulinet så lagras det ju inte in som fett… då antar jag att det extra fett man äter går rätt igenom… däremot lär man knappast gå ner i vikt

#38 du har nog en poäng… några ggr när jag blivit ordentligt mätt på fett sa har jag inte varit sugen på att småäta… bättre då antagligen att ha ätit lite för mycket fett än att strax efter äta kolhydrater i motsvarande energimäng

samirasamir
0

#46 Jag trodde jag nått min botten på ca 61kg. Låg på mellan 5 - 20g kolhydrater och hade jämt SUG precis som du. Så började jag med denna metod, bara fläska på med proteiner o fett, äta mig fullkomligt mätt, o inte äta igen förrän jag var HUNGRIG. Efter fyra veckor hade jag tappat både i mått och ca 3kg i vikt. Framförallt försvann SUGET ganska omgående. GLÖM alla som snackar huvudet av sig om proteinmängder och kolhydratsmängder och fettmängder.

Förlåt att jag tränger mig på. Jag har ju egentligen ingen rätt att klampa in, så nu ger jag mig. (men tänk på vad jag säger, he he)

savonit
0

#47 Stanna gärna kvar och prata på med oss, vi behöver både stöd och tips.

Det är alltid bar att få prata med någon mera erfaren.

Det du säger är nog helt rätt. Tack.

LarsCarlHansFson
0

#47 det du skriver betyder mycket… har nog blivit lite kaloriskrämd, men jag ska nog testa det du skriver på allvar… det värsta som kan hända är väl att ett par veckor går åt skogen, men det har ju ändå varit still på sistone…. men jag börjar efter midsommar! ;-)

NellieW
0

Jag vill oxå vara med på 0-kolhydrat. Håller på att trappa ner på kaffet nu, har inte ätit vegetabilier på två dagar, åt en msk grädde igår när jag blev lite sugen.

#22 ZIOH är coolt, men han (Charles) är inte jultomten direkt…

savonit
0

Trevligt med flera som hoppar på.

Savonit

LCHF-Lars

NellieW

Är ältså med verkar det som.

Hoppas det går bra för er.

En 10 dagar har det gått för mig nu tror jag.
Går kanon bra och det är inget problem alls att tillaga måltider utan kh.

Hamburgare med bröd dräsing och lite färska kryddor.

Furkostbröd med ost.

Etc

Vikten verkar gå ned åt och jag tror att målet att nå 80 på 4 veckor kommer gå.

LarsCarlHansFson
0

Vad gör du för bröd? Lembas? Ooopsies? Jag har testat båda men har nog inte tyckt att de är xero-carb??

Idag har jag syndat med matjessill, gräddfil, pistagenötter, jordgubbar… Men snart ska syndaren straffas! Måste ha blivit matförgiftad för jag spydde som en räv efter middagen, mådde riktigt taskigt :-( Och ingen alkohol dricker jag och ingen annan blev dålig så det är nästan så jag skyller på kolhydraterna som främmande ämne i magen ;-) Plussidan är väl iaf att jag fick upp alla KH igen så imorgon kan jag starta om mitt Z-life!

NellieW
0

Jag åt tre jordgubbar i fredags och två idag (våra egna), med grädde, annars har det gått jättebra. Kaffet reducerat till några matskedar per dag.

Jag behöver inte gå ned i vikt, men knäcka mitt sockersug.

savonit
0

HEHE nu har det gått två veckor och får väll säga att det har hitils gått bra inte svårt alls att ta bort dessa små rackare, hur är det då med orken?

Jo har inte märkt någon skilnad alls.

Fuskade en hel del i midsommar men nu är vi på banan igen.

Hur är vikten då?

Kör en kontroll vägning nu.

81,8 kg

Trevligt.

savonit
0

Hej lite mera än tre veckor har gått nu, och hur går det för oss?

Hur går det för er?

Jag har lyckats fuska en hel del nu senaste dagarna, men det blir så nar man besöker vissa folk, men jag har hållit mig på en hyffsad nivå.

Känner mig dock väldigt nöjd i alla fall.

Brukar ha invägning på morgonen men vägde mig nu innan jag skall lägga mig.

Vikten ligger nu på 80,5 och bara 0,5 kg kvar till mitt mål jag satt upp för dessa fyra veckor. Trevligt.

Hoppas det går bra för er.

Mitt mål är att fortsätta äta så mycket som möjligt efter NCHF för jag känner att det är lätt, gott, nyttigt. osv

Anser att grönsaker ifrån butik smakar slask och skulle häldre äta multivitamin om det skulle knipa.

Grönsaker äter jag på våren när de kommer upp och odlade på sommaren, vintern blir det mycket kol.

I övrigt

Kött

Smör, kokosfett, ister.

Ägg

Ost, feta, mosarella, ädel.

Gott.

LarsCarlHansFson
0

Nja, det har inte gått vidare bra… blivit en del jordgubbar med grädde de senaste veckorna… I tisdags hade jag deppryck och satte i mig 2-3 skålar med vanlig glass. Sen fortsatte det för jag bestämde mig för en obegränsad kolhydratätardag. Så jag åt pasta, bröd och till slut lösgodis till bion på kvällen!

Men igår var det NCHF som gällde. Och jag fortsätter idag! Men av erfarenhet vet jag att ju längre tid det går från min frossardag så kommer det sakta öka i KH igen. Det blir helt enkelt för tråkigt i längden. Och om en vecka åker vi på ölandssemester och då blir det svårt med bantarbiffarna :-S

Har frågat mig om jag alls vill eller behöver leva enligt NCHF egentligen. Men jag tänker åtminstone sträva efter minimum närmaste veckan så får vi se sen.

savonit
0

Annars kan du ju köra NCHF mån - tis -ons -tor och sedan lyxa till det fredag - lördag men ändå ligga på LCHF.

Då kanske motivationen håller i sig och ioma det bara är två dagar du sätter i dig kolhydrater blir det inte mycket i veckan i alla fall.

NellieW
0

Hej!

För mig går det sådär… upptäckte att jag är gravid Cooloch äter NCHF när jag inte mår illa. Illamåendet lättar med lite mjölkprodukter (grädde, keso, ost) och macadamianötter.

Har faktiskt upptäckt att jordgubbar inte är så gott som jag brukade tycka att det var.

LarsCarlHansFson
0

#58 GRATTIS!! Kan tänka mig att det kan bli svårt att följa NCHF eller LCHF med de olika "cravings" som graviditet kan innebära… Men alla är ju olika och stsar man på NCHF i grunden och sen gör avsteg så är man nog på rätt bana! Lycka till!

#57 jo, det blir nog nåt sånt… i TNT Diet rekommenderar de ju t.o.m. 2 kolyhdratdagar för snabbare muskeltillväxt… jag är lite skeptisk till det, men kan nog sikta på 5 dagar NCHF och 2 dagar LCHF och någon enstaka dag i månaden med större avsteg…

savonit
0

NellieW Grattis vad kul. Lycka till och hoppas allt går bra.

Tungan ute

chapp
0

Jag kör inte helhjärtat v-lchf nu, eftersom det är jordgubbstider, salladstider - med andra ord: grönsakstider!

Men snart har mördarsniglarna kalasat på alltihop och då blir det nollan igen.

En kommentar. Under den månad jag åt v-lchf åt jag väldigt mycket mat. Trots detta gick jag ned i vikt. Mina gamla försök att klippa de sista kilona med portionsbegränsning (och lätt hunger) funkade inte, jag gick inte ned då, men det gjorde jag med v-lchf. Mer mat, mindre "godis" = viktnedgång.

LarsCarlHansFson
0

#61 intressant! Ska försöka satsa helhjärtat på detta efter semestern för att se om det funkar… Har nämligen hållt igen lite på mat även de dagar då jag ätit helt noll, eftersom det ibland känns som att mängden kalorier trots allt har betydelse… Men fler än du har vittnat om detta så jag ska försöka ge det en seriös chans.

savonit
0

Jag sa ju 4 veckor och körde på gick ner till ca 81-82 kilon fortsatte sedan med vanlig lchf och gick ner lite till.

Nu kör jag helhjärtat så lite kolhydrater som möjligt.

Och ligger på 79 - 80 kg Min underbara Idealvikt är nådd och nu skall jag lägga ner och börja äta vanligt igen.

Nej det skall jag inte kommer inte röra dessa hmm kolhydrater igen, nu skall vi börja äta meda och träna mera.

Lycka till

LarsCarlHansFson
0

Grattis!!

Nu efter min stora kolhydratfrossa på semestern har jag blivit extra peppad att ligga nära noll igen. Så vi får se om jag kan köra 4 veckor nu. Kanske kan komma ner till 85kg iaf om jag har tur, det var mitt ursprungsmål till sommaren. Är nöjd om jag kan nå det innan sommaren (augusti) är slut iaf.

Gick upp 4 kg på 14 dagar men tappade 2.4kg första dygnet hemma med 0 kh och mycket träning.

[Pennylane1]
0

( lite förvirrande med dessa "egna" bokstavsbeteckningar, i en annan tråd betecknar NCHF normal carb high fat…  nocarb är ju bättre förstås  Flört )

savonit
0

MM men nchf borde bli nocarb.

Äter man normalt med mycket fett, kan man väll bara skriva normal kost men icke fettskrämd?

[Pennylane1]
0

ja fast det blir ju lite långt, tyckte väl vederbörande

nicesandra
1

Hej!
Är sugen på att haka på, inte för att gå ner i vikt, utan för att se om jag kan må bättre. Men, det finns en hake. Jag äter ute en del i jobbet, och det blir mycket sallader då. Kommer min kropp bli tokig om jag äter noll kolhydrater hemma, dsv så ofta som möjligt, och ibland äter sallader?

savonit
0

Trevligt med flera. din fråga sammanställer jag så här.

Iom att det är LCHF du äter även om du har lite kolhydrater eller inga så mår troligtvis magen likadant även om du skiftar ibland.

Jag lyckades äte (Skäms) hamburgare med riktigt bröd igår iofs gi men hu, men i alla fall, märktes knappt magen kändes lite gasig men inte mycket, men jag sket mycket idag, och det var ju mycket kolhydrater i det.

Så dina sallader kommer nog funka fint för dig.

Nej nu skall vi straff träna.

JAUS
0

ZCHF (Zero Carb High Fat) röstar jag för. ZC (Zero Carb) används redan på engelskspråkiga sidor så det är bara att lägga till HF.

Nästa vecka börjar jag äta endast ägg, ost och fett under en månad för att se hur det påverkar viktnedgång och välbefinnande.

#44 Jag går inte upp oavsett hur mycket jag äter, om du tror på det eller ej bryr jag mig inte om men så ser verkligheten ut. Om jag äter 1,5 kilo kött med massor av hemgjord beanäs, så väger jag inte mer när väger mig nästa gång efter toalettbesök.

nicesandra
0

Haha, då kör vi! :D Spännande. Jag kommer dock äta grönsaker "när det bjuds" dvs hemma på middagar och liknande. Folk tycker redan jag äter så extremt. så vi får la se hur det går.

använder en del kokosmjölk i matlagningen, det är slut på det nu va? Inser att det blir köttbiten/fisken och så fettet. jag kommer sakna löken. funderar på att unna mig den ändå.
precis börjat testa äta smör efter att ha undvikit mjölkprodukter i ett år. funkat fint än så länge, ätit mer eller mindre i två veckor nu. så nu blir det till att göra kryddsmör :)

Gulp! 6g kolh/100 g i lök. Kanske inte unnar mig denna läckerhet ändå…

Ikväll blir det sallad i alla fall, och de grönsaker jag redan köpt hem för planerad matlagning kommer att ätas upp. sen så! rapporterar :)

savonit
1

Tror att det blir lika gott om du häller bort vattnet ifrån kokosmjölken och bara navänder den krämiga grädden, har letat efter energiinnrhåll och fått fram att grädden troligtvis innrhåller 1,5g kh så det kan ju vara ok, om man tycker det.

LarsCarlHansFson
1

Kokosmjölk kan variera ganska mycket. Ekologisk från Santa Maria har 3% medan deras vanliga har ca 1% har jag för mig. Ekologisk från Kung Markatta (svår att hitta) har 1.5%.

Jag brukar unna mig att laga i det ibland men det blir ju inte riktigt ZC :-(

[tjenarehej]
0

Hej!

Idag hoppar jag på tåget, har stått på en platå i tre år så nu måste det tas i med hårdhandskarna, vill gå ner 6 kilo till innan jag är nöjd.

Igår kände jag mig så uppgiven så jag frossade i ren tröst….åtta finncrisp..men det räckte för att lägga på ett halvt kilo..

Men idag nya tag och jag tänkte leva på ägg och fett tills jag gått ner två kilo..måste ha mål för att peppa mig och hålla mig till dieten.

tänker oxå motionera lite mer…hoppas hoppas det går..

LarsCarlHansFson
0

Jag sitter och läser på om Candida, misstänker att jag har problem med det, och då ska strikt LCHF vara bra verkar det som… Ytterligare en anledning till att köra på här. Äter strikt för det mesta men det blir nästan någon synd varje dag, typ grädde eller mörk choklad. Funderar på om Candidan kan vara en bov utöver/istället för hjärnans beroende som jag trott tidigare?

[Sias]
0

Här fanns det många intressanta inlägg - och funderingar om kolhydrater. VC = Väldigt-lågt-kolhydratintag - istället för lågt som i LCHF  - för att i första hand uppnå viktminskning, om jag förstått rätt (har inte lusläst allt!).

Oavsett namn, så tror jag inte att man ska dra alla kolhydrater över en kam , inte stirra sig blind på antalet kolhydrater - utan i första hand verkligen känna efter hur man själv reagerar på olika födoämen, hur man mår på alla sätt (inkl vikt-mässigt) av allt det man äter.

Det förvånar mig lite att för de flesta här i tråden verkar mejeriprodukter självklart ingå i VCHF. Visserligen har mejeriprodukter väldigt få kolhydrater - ost t o m NOLL - men trots det kan just mejeriprodukter för VISSA vara ett stort hinder för viktminskning, och inte minst för välmående.

Superstrikt LCHF. fakir = bara äta kött/fisk/fågel, ägg och fett kan för VISSA vara det bästa, men för VISSA göra att viktminskning avstannar, vikten t o m ökar - välmåendet inte blir på topp (var så för mig - när jag flera omgånger provade fakir).

För VISSA kan det - istället för att dra in extremt på något - vara något som FATTAS - som t ex grönsaker, bladgrönt, råa grönsaker. (För mig var det så)

När det gäller LCHF-bröd så bakar jag en limpa, som har väldigt få kolhydrater - av många ägg, smält smör. Po-fiber, fibrex och lite bakpulver. Klarar inte av andra LCHF-bröd som är stinna av nötter, mandel, frön, kokos, ost.

LYCKA TILL alla!

Siggebus
0

Jag hänger absolut på - hade redan börjat själv när jag nu fick syn på denna tråden.

Började från början med en relativt strikt lchf och gick ner en del men sedan stod det still ett bra tag.

När jag började vägde jag 106 kilo och när jag till slut hamnade på en "seg" platå så fastnade jag på ca 88.6 kilo.

Började för ett litet tag sedan med "0" kolhydrater (så nära som möjligt i alla fall) och nu har det börjat röra sig nedåt igen - är nere på 85,5 kilo nu.

Att jag hamnade på en "platå" beror nog till största delen av att jag liksom blev mer och mer generös med kolhydraterna. Visserligen fortfarande inom lchf men det blev lite väl mycket grädde, lite väl mycket grönsaker och lite väl mycket mjölk etc.

Så nu är det stenhårt som gäller tills jag gått ner det jag vill, dvs ca 15-20 kg till.

Bra med denna tråden så man kan få pepp och tips från likasinnade! Skrattande

LarsCarlHansFson
0

#77 du beskriver ju mig nästan… började på 100.3 kg och rasade ner till ca 86 och har pendlat runt 86-87 ett par månader nu… jag lessnade oxo på den strikta kosten och åt mer grädde, nötter, mörk choklad m.m. - särskilt efter styrketräning, då borde man ju bränna mer tänkte jag…

men nu ska det stramas åt igen! ska nog t.o.m plocka bort ost och så långt som möjligt hålla mig till ägg, smör, kött, fisk, kokosolja, kaffe, te

jag är nöjd om jag kommer ner mot 80, men jag har inget absolut viktmål längre, jag vill helt enkelt inte se för mycket överflödigt kroppsfett för att känna mig nöjd…

savonit
0

76#

Trevligt inlägg, tror dock du missuppfattat oss, tror inte att vi i denna tråd äter mejeriprodukter. Inte alla i alla fall.

Mejeriprodukter som ost och smör är ju ok, men kokosfett är ju billigare och troligtvis lite bättre.

S för mig är mejeriprodukter runt noll kolhydrater ok.

kitabu
0

Protein kan till viss del omvandlas till kolhydrater.

Glukoneogenes

Vid kolhydratbrist bygger kroppen om mjölksyra, glycerol och vissa aminosyror till kolhydrater. Glukoneogenes kan översättas till nysockerbildning.

Jag har för mig att 1/3 av proteinerna kan ombildas på detta sätt.

Helena Hesselmark

savonit
0

Visst kan protein omvandlas till kolhydrater och tur är nog det.

Annars hadde ju vissa delar av vår hjärna slutat fungera och det hade ju varit tokigt. När vi äter 0 kh behöver vi ju inte tänka på det hela, kroppen sköter sig självt och tillverkar vad den behöver, och tillverkar rätt sort. Dvs vi behöver inte oroa oss för att äta fel sorters kh fel mängd osv.

Att kroppen behöver kh för att fungera fullt ut hoppas jag att de flesta känner till. Men att vi skulle behöva äta dom är långt ifrån sanningen.

Genom att inte stoppa i sig dessa kh känner kroppen själv av hur mycket mat vi behöver och när vi är mätta och skickar mättnadskänslor till dig som gör att vi slutar äta, när man äter noll kh är mänden kh som omvandlas ifrån protein försummbar, för kroppen kommer bara säga till när den behöver mat och bara göra kh när den behöver.

LarsCarlHansFson
0

#80 & #81 förväxlar ni inte kolhydrater och glukos?

Det är ju glukos som skapas i glukoneogenes. Glukos kan även skapas från kolhydrater. Så kolhydrater kan endast tas in utifrån. Men det är inte nödvändigt.

Eller räknas glukos som en kolhydrat?

[Pennylane1]
0

vad skulle glukos vara om inte kolhydrater?

LarsCarlHansFson
0

#83 jag är inte helt säker på detta så det kanske bara är svammel… men kolhydrater är väl sockerkedjor och glukos "enkelsocker" så att säga…?

Å andra sidan läste jag nyss att bröstmjölk innehåller 7,4% kolhydrater så då borde ju kroppen producera även kolhydrater (sockerkedjor) och inte enbart "enkelsocker"..

Så ta vad jag skriver med en nypa salt, klockan är ju läggdax för länge sen.

Godnatt!

hemul
0

Nej, kolhydrater är alla sockerarter, enkla och  sammansatta, och stärkelse, som består av långa kedjor av glukos.

http://en.wikipedia.org/wiki/Carbohydrates

[Sias]
0

#79 Tack!Glad Det blev en rejält stavfel i mitt inlägg. VLC ska det vara = väldigt lite kolhydrater, inte VC som jag skrev.  Jag menade inte VADÅ kolhydrater……

OST  - det jag reagerade för det var att ost, p g a det låga kh-innehållet,  av många anses vara något som är helt OK - godkänt -  för alla som valt LCHF, inte påverkar vikten negativt.

som t ex i #16 "En stor bit brie….. "godkända saker".

Godkänt av vem? Som jag ser det är det BARA vars och ens kropp som kan avgöra vad som är godkänt eller ej, VET vad som påverkar vikten i rätt eller fel riktning, vad som ger välmående.

När det gäller mejeriprodukter  klarar inte en del människor av att äta några sådana alls, klarar inte av att använda grädde, creme fraice, keso, ost i maten - - oavsett kh-innehåll - - p g a att detta påverkar vikten negativt (för en del också välmåendet).

Det är något med mejeriprodukter som gör att VISSA människor går upp i vikt av såna. (kanske någon kunnig i ämnet kan förklara?)

En liten viktig del av LCHF som ofta verkar glömmas bort - inte nämns så ofta, ges tips & råd om.

juzze
0

Här hänger jag på! Behöver en kick i rätt riktning. Trivs mycket bra med att äta lchf och har gjort så i ett par år (me kortare avbrott då och då), men vikten vill inte röra sig någonstans, trots att mitt bmi ligger runt 30. Så vi provar väl det här ett par veckor och ser om det händer något. :-)

juzze
0

Ingen som är kvar här i tråden längre?

LarsCarlHansFson
0

Jodå, men jag skäms nog lite för att jag inte lyckas ligga helt på noll…

Idag har det nästan funkat, men på kvällen cyklade jag förbi Willys och köpte knappt 100g paranötter (->ca5g kh) och tryckte i mig. Egentligen var jag sugen på Macadamia men det hade de inte :-( Berodde nog på att jag cyklade hemifrån något hungrig efter en 200g bantarbiff, det var nog för lite mat.

Känns som att varje gång jag skriver här så beklagar jag mig för att jag har syndat… Men stort sett har jag klarat kosten ganska bra senaste veckan, äter i stort sett NCHF men något liten synd då och då, framförallt kvällstid.

Dock gör strävandet efter NCHF att mina synder blir små och jag hamnar på VLCHF i slutänden tror jag…

Kämpa på juzze!

juzze
0

larscarl…: men du. Varför se det som att du syndar? Du äter en bra kost med ytterst lite kh. Om du känner att din kropp vill ha en näve nötter/grädde eller vad det nu kan vara då och då, så är det väl ingen katastrof? Försök att tänka om. Om du hela tiden tänker att du syndar så är du ju inne i ett trist ätbeteende, och det är ju det man (iaf jag) vill komma ifrån med lchf. Var inte så hård mot dig själv.

LarsCarlHansFson
0

Du har kanske rätt… men om jag inte gör på det sättet så drar det lätt iväg istället. Känns som att det är en strategi som funkar för mig, iaf under tiden som jag vill vara strikt och få lite resultat… Längre fram måste jag nog vara lite frikostigare med kosten för att stå ut med livet…

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.