Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 8598 ggr
kesoboll
0

Att inte äta äggula.

Hejsan! Hade en liten fundering angående ägg. Jag kan inte äta äggula (gillar inte smaken) så den plockar jag alltid bort. Spelar det stor roll för näringsinnehållet??

Zepp
0

Ja det gör det.. att slopa äggvitan däremot är mycket bättre.

Äggvita är i princip bara protein, ägggulan innehåller sen allt som krävs för att starta ett helt nytt liv.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kesoboll
0

Ajdå… :/ Kanske ska börja lära mig äta gulan då…

MimLan
0

Det finns ingen speciell poäng med att äta bara äggvita. Skall du slänga det som är poängen och supernyttigt med ägg kan du lika gärna äta annat protein.

kesoboll
0

Då vet jag. Tur att man kan fråga när man inte vet!

MimLan
0

Du kan kolla upp sådana här uppgifter på egen hand genom att titta i t.ex. livsmedelsverkets databas över näringsinnehåll. Under LÄNKAR här ovanför kan du se flera länkar till olika sådana databaser.

Muskrat
0

Märkligt, exakt samma inlägg, det andra postat en halvtimme efter detta? undra på att jag var den enda som skrivit något.. men gillar inte att vara ensammen där inne så klistrar in mitt svar här också, vilket är typ samma som de andras ;)

"för att svara med ett ord: JA

Äggvita är: Protein, vatten och lite lite av diverse B vitaminer, lite selen, kalium och natrium. 90% av det nyttiga finner du i ägg gulan, plockar du bort gulan är det nog lika bra att hoppa över ägget helt och hållet, om du inte behöver proteinet."

Mervi
0

Jag har plockat bort den dubbla tråden.

matsmurfen
0

Se näringsinnehållet här:

Helt ägg utan skal (undrar hur det går till Tungan ute)

Äggvita

Äggula

Braille
0

"Helt ägg utan skal (undrar hur det går till)"

Koka ägget sen skala det?

JAUS
0

Du kan göra bearnäs av äggulorna, det går fort i mikron, och servera såsen till de stekta vitorna.

Bearnäs i mikron

3 gulor

3 msk vinäger

150 g smör

(ost)

salt

Valfria kryddor (t.ex. gräslök)

Ta fram två skålar smält smöret i den ena skålen (1-2 min i mikron medeleffekt) och blanda vinägern och kryddorna i den andra. Värm vinägerblandningen 20-30 sek på medel effekt. Vispa ner äggulorna i vinäger och droppa sedan långsamt ner det smälta smöret så att såsen inte skär sig. Värm sedan blandningen 30 sek på medelvärme och vispa. Bearnäsen är färdig.

Wildrat
0

Jag gillar inte heller äggula men har kommit på att om jag hårdkokar äggen så kan jag äta det i bitar tillsammans med bacon. Baconsmaken döljer äggulan ganska effektivt.

Andra sätt att få i sig äggula utan att det märks särskilt mycket är majonäs, bearnaisesås, blanda i köttfärs när man gör biffar…

Mervi
0

Jag mosar varma kokta ägg med smör och då märks inte gulan så särkild mycket.

kaisakavat
0

Jag gillar inte heller äggulan - när den är genomkokt/stekt. Smaken är ju inte så kul, men det är konsistensen jag har mest svårt för.

Mycket mumsigare om man låter den vara hel- eller halvrinnande.. och med t ex smält smör göms smaken.

MimLan
0

#13 Brr. Det finns faktiskt bara ett sätt att få mig att äta äggula rå, och det är om den kommer som tillbehör till en råbiff.

kaisakavat
0

Ojdå, stackare.. Tungan ute Äggula är bra - nyttigt!!

MimLan
0

#15 Med tanke på att jag just nu har en äggperiod och snittar tre-fyra ägg om dagen, men i icke-råa former, så känner jag mig inte så begränsad av det. :)

Men nu har jag blivit sugen på råbiff och skall leta upp bästa stället i stan för sånt!

vinteralvan
0

Äggröra då? Då känns väl inte äggulesmaken.