Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 11331 ggr
Julialex
0

Okej att dricka mycket te?

Hej! Jag har kört LCHF en och en halv vecka nu. Älskar te och dricker upp till 10 koppar om dagen! Kan det vara skadligt eller påverka viktnedgång? Tillsätter ingen mjölk eller grädde utan dricker det som det är (vatten + tepåse).

Just nu är jag väldigt förtjust i Twinings Indian Chai och Russian Taïga, alltså svart te, men dricker gärna rooibos, grönt och rött!

http://julialex.blogg.se

Wtn3
0

Färdigt té innehåller i princip inga kolhydrater alls eftersom påsarna väger så lite, så tillsätter du varken mjölk eller grädde blir det knappast något problem.

rylandes
1

Mycket koffein kan hämma viktnedgång hos många. Vilket betyder att svart och grönt té kan ge de effekterna eftersom det finns samma substans i té. Men då heter det téin. Roibos är en ört så där har du inget koffein.

Annars så finns det ju mycket positivt med att dricka i synnerhet grönt té.

Fastnar du i din viktnedgång så kan du ju prova att hoppa över té ett tag.

[vaargen]
0

Har hört att koffein ökar kroppens förbränning, vart kan man läsa att det hämmar viktnedgång?

Wtn3
0

En del säger att kaffe höjer förbränningen, andra att det frisätter insulin, vad som är rätt är svårt att veta, men jag har inte hört om någon vars viktminskning tagit fart i samband med att de slutat med kaffe eller te, någon annan kanske har?

rylandes
1

Ett litet koffein intag har vissa positiva effekter.

Ett stort intag belastar leverns kapacitet i onödan när den behövs till andra saker. Speciellt när man börjar med LCHF. Det är mycket Fett som ska bort, i synnerhet på en person som kommit upp i medelåldern och därmed fått nedsatt leverfunktion.

Detta är väl inte speciellt kontroversiellt. Kan läsas lite överallt. Bl.a hos Doktorerna Eades samt i nya Atkins.

rylandes
0

Glömde naturligtvis att koffein minskar insulinkänsligheten upp till ett par timmar efter intag.

Det är ju inte bra för oss med övervikt och metabolt syndrom.