LCHF + Styrketräning, funkar det ?
Hej !
Är ny på det här forumet så tänkte kort presentera mig innan jag kommer till saken.
Jag heter Magnus och har varit sockerberoende i över 10 år, min främsta drog har varit cola 1-2 st 1,5 liters om dagen, samt diverse kakor, chips och ostbågar. Alltid haft något hemma att äta, försökt sluta tidigare utan att ha lyckats.
Nu har jag inte ätit nå socker på 6 dagar, och vid nästa tillfälle då jag handlar inom en vecka blir det LCHF fullt ut.
Då till min fråga, kan jag styrketräna samtidigt som jag äter LCHF, kan seriöst inte äta socker/kolhydrater alls för då fastnar jag igen, och jag har hört att det är "viktigt" med kolhydrater då jag tränar, men det funkar inte för mig.
Vill också tillägga att jag inte är överviktig alls, och jag är inte heller ute efter att gå ner i vikt, bara skippa sockret och träna.
Sen har jag en till fråga som jag inte riktigt fick svar på då ja läste reglerna, får man posta sin hemside adress på sin presentation, och får man länka till sin sida på detta forum ?
Tack för att ni orkat läsa det jag skrivit
Vänliga Hälsningar
Magnus

Det funkar utmärkt. Jag har ätit LCHF i 6 månader och styrketränat i 5 och tycker mig ha fått bra resultat. Har iofs inget att jämföra med eftersom jag typ aldrig tränat. Men jag har haft grym ork och återhämtat mig fort så i mina ögon är det en klockren kombination.
Du kan dock märka av lite omställningsbesvär i början, kanske upp till några månader i värsta fall. Jag tyckte jag fick mer ork än normalt efter ca 1 månad.
Okej det låter ju bra :) Vet du om man kan hålla sin vikt med LCHF och inte bara gå ner som alla pratar om ?
Jag är inte överviktig och har aldrig varit det, känns ju inte som om man vill gå ner i vikt då jag har extremt svårt för att gå upp :)

Får du i dig all energi och näring som kroppen behöver har jag svårt att se att du skulle gå ner i vikt.
Om du dessutom tränar och får i dig adekvat mängd protein så blir det ännu mindre sanolikt.
En del tarvar lite mer kolhydrater medans andra klarar sig på de som kroppen gör själv.. och så ersätter ketonkropparna en hel del av glukosen.
Finns ju då heller ingen anledning för dig att ligga så lågt på kolhydraterna som överviktiga bantare måste göra.. och det blir väl inget sockersug på grönsaker och några rotfrukter till maten?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Omställningsbesvären gör att det kan ta tid innan musklerna fungerar som de ska igen. I mitt fall var det mesta borta efter två månader, men det tog nästan ett halvår innan jag var helt hundra. I början kändes det som att armar och ben blivit utbytta mot trästammar. Sega och trötta (men inte egentligen för uthålligheten fanns där bara att det tog emot lite). Mot slutert var det mest muskelvärk som kom om jag inte ätit på länge. Brukade skämta om att det var dags att äta när jag blev "trött" i armarna utan att ha gjort något speciellt ;) Jag tror dock det går snabbare om man tränar eftersom man då "tvingar" kroppen att vänja sig.
Personligen fungerar styrketräning *mycket* bättre för mig på lchf nu när kroppen är omställd (ätit så här 1 år nu utan större snedsteg). Jag tycker egentligen inte om att träna men numera är det faktiskt lite kul eftersom resultaten är så pass stora. Jag har aldrig byggt muskler så lätt som med den här kosten. Antagligen för att jag åt på tok för lite protein förrut. Uthålligheten är en helt annan också. På vanlig kost blev jag oftast helt slutkörd i musklerna men numera känns det som att man har en reserv att köra på. Man orkar ett set till när man egentligen är klar om du förstår vad jag menar.
Efter detta när jag började träna så kunde jag (utan att ha tränat på ett halvår) genast lyfta betydligt tyngre vikter osv än innan. Uppenbarligen hade jag (utan att ha tränat) byggt en hel del muskler som jag tappat av den tidiga fettfria lågkalorikosten som jag levt på i många år innan…
Att tänka på vid träning är att dricka ordentligt och ta extra magnesium och ev. kalium eftersom man lätt blir uttorkad som ett omställningsbesvär.
#2 Jag började med lchf inte för att gå ner i vikt utan bara för att slippa sötsug och blodsockersvängningar. Jag styrketränar, och var alltså inte det minsta intresserad av att TAPPA i vikt. Det gör jag nog nu ändå, lite grann. Omställningspryl? Jag tänker att min kropp är helt förvirrad över att inte få några kolhydrater så den börjar plocka lite från fettreserverna istället, eller så har jag bara inte fattat hur mycket jag bör äta än. Men det lär jämna ut sig. Det sägs ju att man går ner väldigt lätt i början, och så saktar det ner sen.
#4 Jag känner igen det där med uthållighet. Man känner sig toktrött men inser efter en stund att det finns mycket mer att ta av än man trodde. Mycket trevlig känsla.
till #3
Nej det är sant, dock efter ett så långt beroende så tänkte ja ta bort allt socker/kolhydrater för att inte "trigga" igång beroendet så att säga.
Men självklart kan jag äta grönsaker så det ska jag göra.
Vill passa på att tacka alla som har tagit sig tid att skriva och svara på mina frågor och fundernderingar :)
Jag tycker det fungerar utmärkt att träna på LCHF.
För delar :
-Kortare återhämtnings tid.
-Orkar längre.
-Ser resultat snabbare.
Det kanske inte bara beror på LCHF då jag la om min träning rätt rejät efter ca 3 månader på LCHF, från en 3 split till att träna hårt en gång i veckan på gymmet och resterande dagar på ca 40-60% nivå hemma.
There is no failure, only feedback. - Art De Vany