Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3922 ggr
Lilli-Anne
0

Från VV till LCHF...

Hej, min väninna har gått ner 10 kilo med viktväktarna. Nu har hon läst mkt om LCHF och vill börja men hon är rädd att gå upp i vikt.

Vad kommer att hända?

karinafp
0

Hon kommer inte att gå upp i vikt om hon utesluter kolhydrater, tvärtom. Den första veckan kommer hon att minska flera kilo. Cool Däremot kommer hon att må ganska dåligt under de första dagarna eller rent av veckorna, beroende på hur lång tid det tar för hennes kropp att ställa om från kolhydratförbränning till fettförbränning. I början känner man sig svag, nästan orkeslös. Många får huvudvärk och illamående. Men det går över och det är värt det, för hela hon kommer att må SÅ mycket bättre!

PatrikHagglund
0

De flesta överviktiga går ned i vikt, åtminstone i början. Vissa, inklusive mig själv, kan sedan stå still eller börja gå upp i vikt igen efter några månader.

Mitt råd är att då dra ned ytterligare på andelen kolhydrater. Om resultatet uteblir så kan man till slut dra ned så lågt som till 1-2g om dagen, dvs i princip bara kött/fisk/ägg, smör/kokosfett och lite ost. Då brukar man helt enkelt inte orka äta lika mycket. Jag gissar att de flesta som äter LCHF kanske ligger på 10-50g kolhydrater per dag.

Man kan också prova att äta mer sällan, tex högst två gånger per dag.

Lilli-Anne
0

Tack, det låter bra ?

matsmurfen
0

Om hon har läst om LCHF men inte har läst att hon bör gå ner i vikt - så har hon inte läst tillräckligt…  Flört För att inte tala om alla hälsovinster som autmatiskt följer med när man börjar.

Zepp
0

Om man är inkörd på VV så kan en del behöva möblera om lite i skallen till o börja med, för att förstå hur detta skiljer sig från kalorireduktion.

Därför vore det lämpligt om hon läste en bok som ger en mer samlad kunskap om hormoniell viktnormalisering, föreslår "Ät dig ner i vikt", eller "GI-noll" av Skaldeman!

Sen så.. kan man inte säga om hon går upp eller ner, men hur vore det med en kost som ger all näring man behöver och man får äta sig mätt på god mat?

Iallafall så är kontentan att det är samma ebnergiinnehåll i en kalori fett som i en kalori kolhydrater, skillnaden är hur dessa påverkar kroppen på hormoniell väg.

GI-Noll! :

för kvinnor som vill äta sig smala

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9151848120

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.