Hur mycket ska jag äta???
Jag har bestämt mig för att börja med HFLC imorgon och håller nu på att göra matlåda till jobbet imorgon! Men hur mycket ska jag äta? Har stekt nötkött i smör och tänkte äta bea-sås och några gurkbitar!
Det var 400g grytbitar och jag delade upp det i 2 portioner men 200g kanske är för mycket. Det låter så men det ser ju inte så mycket ut!?
Jag är helt ny på det här fram till idag. Är gammal viktväktare sedan några år tillbaka och det har fungerat jättebra men kommer inte ur "points" räknandet…
Nu efter sommaren måste jag gå ner en del men orkar inte räkna points mer… Detta är så långt från Viktväktarna man kan komma och det var en helt ny upplevelse i mataffären idag :)
Jag behöver all hjälp jag kan få om hur jag ska tänka. Tips på en dags matintag??
Ta du 200 gram nötkött. Det enda som händer är att du är mätt längre om det är "för mycket".
Men så länge du är ny och i omställningsfasen kan du uppleva att du blir både hungrig jämt och inte hungrig alls. Fundera inte så mycket på att bestämma portioner, utan låt kroppen signalera hunger som den vill.
Läs gärna tråden Vanliga frågor & svar som finns bland de översta trådarna här till vänster.
Läs alla möjliga trådar under avdelningen "Mat - Jag behöver måltidstips" för att se vad folk äter under sina dagar. Annars är det enkelt: En proteinkälla, är den fet behövs inte mycket kompletterande fett, och addera grönsaker efter behov.
Tack för snabbt svar :)
Detta är ett helt annat tänk än jag är van vid… Försöker läsa massa och många skriver att dem äter ägg, grädde, majonnäs m.m men inte hur mycket.
Jag kan ju knappast äta en hel burk bea-sås till köttet. Vad är lagom 1 msk eller 1 dl??
Jag är van att äta MYCKET grönsaker men det ska man inte göra vad jag har förstått?

#2 Jodå, ät du "ovanjord"-grönsaker, som kål i alla former, grönsallader, lite gurka och tomat, mogen paprika (mycket c-vitaminer), spenat etc. (ej majs). Själv äter jag ca. 200 gram kött/fisk till lunchen med minst en dl beasås, hollandie, gräddsås eller aioli till. Blir du sugen/hungrig i början, ät mer, det där reglerar sej efterhand, men var inte rädd för fettet! Det kan ta en tid att komma in i tänket och även kroppen tar sin tid att uppdatera sin fettdrift, men sen blir det så bra. Lycka till!
(OBS! skriker inte åt dej, jag har bara tryckt på nån knapp igen…)

Har man svårt för att hitta portionstorlekar kan man i början använda handflatetricket, dvs en handflatestor proteinbit tre gånger om dagen på ett ungefär, till det någonn fet sås, allt efter vad som behövs för att få i sig köttbiten.. ju fettfattigare kött ju mer sås går det åt utan att köttbiten sväller i munnen.
Avnut med valfria grönsaker i proportion till proteinkällan.
Har man testat detta några dagar får man ett bättre ögonmått, våra händer brukar vara propotionerliga till vår kroppsstorlek.
Såsmåningom kommer du underfund med om det skall vara en stor eller en liten hand.
Det man skall fundera mest på är hur länge du står dig på sagda måltid, räcker det till nästa mål och hinner du bli hungrig strax före.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
tack!
tycker det är lite knepigt.. kanske borde köpa en bok om detta eller läst på mer innan jag började :)
idag tex har jag ätit:
Frukost: 2 kokta ägg blandat med ganska mycket majonnäs och lite gräslök
Lunch: 200g stekt nötkött med ca en halv dl bea-sås lite gurka och färsk spenat
Mellanmål: 2 ostskivor med lite smör
Middag: äggröra på 2 ägg och ca en halv dl grädde. Lite stekt bacon. Lite gurka och 2 färska champinjoner.
Är detta alldeles för mycket??
Är tanken att man bara ska äta 3 små portioner/dag?
Känns svårt att kunna funka ute i verkligheten då utan för mycket planering.. Är så trött på att planera så mycket som jag gjort på Viktväktarna i flera år men detta kanske inte är lättare??

Det tar ett tag att vänja sig på alla sätt, men låt det ta tid. Ät när du är hungrig och ät dig ohungrig. I början var jag ständigt hungrig (kändes det som). Ett kokt ägg eller några ostskivor är inget farligt för vare sig kroppen eller viktnedgången. Idag har jag ätit konstant känns det som :)
Tanken är att du skall låta din kropp tala om för dig hur mycket den vill ha. Inte diktera vad som är en portion och inte.
Fråga dig själv hur det känns. Äter du när du är hungrig eller äter du för att det är måltidsdags?
Det är inte lätt att bryta från Viktväktarna till detta:)
Tacka alla ni som svarar så fort!
Jag är JÄTTEhungrig.. har precis ätit äggröra på 2 ägg och en halv dl grädde till…
Är jag helt ute och cyklar??
Vad äter jag när jag är hungrig? Fett? Protein? Grönsaker?
Läste nåt om calorier i nån spalt.. ska man räkna på nåt sett, i så fall har jag missat det?
Låter som väldigt lite mat? Nu vet jag att folk här inte gillar att räkna kalorier men i kalorier mätt så är det där inte mer än 3-350 kcal, skulle max varit mätt i 2-3 timmar på det. Prova att steka lite bacon eller nåt till det så är du nog mätt längre.
Erik
#8 Ät mer då. Och du äter alltid det som är essentiellt, protein och fett. Grönsaker kan aldrig utgöra en vettig måltid. Det äter du som pynt, tillbehör, krisp, färg, whatever.
Glöm kalorier. Du behöver acceptera att du skall ställa om din kropp efter att ha ätit dåligt/felaktigt i åratal. Den här omställningen går inte på en dag. Ät när du är hungrig. Det är det enda du behöver ha koll på, efter ett tag kommer signalerna att lugna ner sig.
Erik såg du mitt tidigare inlägg om vad jag ätit under hela dagen??
@ #5 Ser gott och fullvärdigt ut!! Som MimLan säger så måste du lita på kroppen. Din hunger och mättnad är faktiskt resultatet av en sinnrik process i kroppen.
Om du känner dig hungrig så ät mer. Är du mätt så behöver inte kroppen någon mer energi för tillfället.
Folk är olika. En del äter bara en gång om dagen med LCHF medan andra äter tre fyra gånger eller mer. Som sagt, fundera inte över kalorier eller hur mkt/lite du äter. Det sköter kroppen mycket bättre.
Rätt snabbt kommer du få rutin på balansen mellan fett och protein så det passar dig.

Se upp så du inte ökar ditt intag av omega-6 onödigt mycket genom för mycket vegetabiliskt fett i form av färdigköpt bearnaise och majonnäs eller industriellt grisfett (bacon).
ehhh, vad är industriellt grisfett(bacon)? Jag äter bacon varje dag. 

Jag äter inte bacon varje dag, men jag äter fläsk ofta. Är inte orolig för att få för mycket omega 6, då jag äter makrill nästan varje dag. Visserligen bör man sträva efter att ha en så bra fördelning som möjligt mellan omega 3 och omega 6, men den som äter enligt LCHF och äter fet fisk regelbundet kommer inte upp i några farliga omega 6-nivåer även om man äter säg ett halvt till ett paket bacon om dagen. Det är mer den som använder växtoljor och sällan äter fet fisk som kan ligga i farozonen.
ok tack Lars! Jobbiga är att jag vill inte bli vågberoende igen så har inte vägt mig än.. funderar på att mäta mig idag! Vill gå på känsla istället för vågen men jag vill ju samtidigt ner i vikt..
Ok Anders men vad äter man då istället till köttet?
Någon som kan svara på om jag fortfarande kan dricka berocca på morgonen med massa vitaminer?

Gräddsås äter många, men för en del kan mjölkproteinet i grädden bli en bromskloss för viktnormalisering. Själv gör jag egen bearnaise på smör eller ghee istället.
Berocca skulle jag inte använda, inte brustabletten iaf, då den innehåller sötningsmedlet aspartam. Jag skulle använda någon annan multivitamin. Denna t ex.
Jag läste böcker innan jag började med LCHF och det var guld värt annars hade jag nog gett upp efter någon vecka för det gick riktigt trögt med viktminskningen. Jag började med Lars-Erik Litsfeldts "Fettskrämd" och sedan har jag allteftersom läst Skaldemans och Dr. Dahlqvists böcker. Det hjälper till att förstå vad det handlar om och att ändra "tänket" vilket är bland det svåraste. Många av böckerna finns att låna på biblioteket det gjorde jag men senare har jag ändå köpt några av dem för jag vill kunna gå tillbaka och läsa dem igen.
Har också haft mycket hjälp av den här sidan.
LYCKA TILL!