Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 7174 ggr
Mayann
0

Passar LCHF hela familjen?

Jag har nyligen introducerat LCHF i familjen och familjen består av min man 58 som konstaterats lida av metaboliska syndromet och vara i riskzonen för diabetes. Hans läkare gav honom rådet att prova på LCHF. Jag, som har ca 7 kg övervikt och våra två normalviktiga barn, 19-åring som motionerar flitigt och 17 åring som mest sitter framför datorn.

Jag följer kostråden något så när men kokar potatis eller ris till kött o fisk o dylikt och vill att mina barn ska även äta dessa kolhydrater. Min man och jag försöker låta bli kolhydrater så mycket som möjligt.

Det jag undrar över är att min far dog i hjärtinfarkt (blodpropp i hjärtat kallades det då) när han var 55 år. Vi bor i Finland och han hade varit med om krigen i sina unga år och aldrig ätit margarin e.d. Jag minns att han var mycket förtjust i smör och bredde ett tjockt lager på brödet. Jag antar ju att kosten i hans barn- ochungdom var mager och fattig, men margarin eller konstgjorda tillsatsämnen i maten hann han inte uppleva. Vi hade kor på den tiden och fick mjölk och smör därifrån.

Dessutom tycker jag att det är svårt att veta hur kosten passar oss alla, troligen ypperligt för mej och min man, men mina barn vet jag inte om de borde äta samma kost.

Skulle vara mycket tacksam för svar.

DesK
0

Först och främst vill jag säga att ingen diet passar alla. När det gäller att utfodra tonårsbarn tror jag generellt att LCHF-kost inte är så tokigt. Det kan däremot vara svårt att få ungdomarna att acceptera en ny diet, särskilt som LCHF är ifrågasatt på en del håll. Kort sagt äter alla i familjen den mat du serverar och mår bra av den så är det bara att fortsätta på inslagen linje.

Det här med din fars hjärtproblem bör du kanske diskutera med någon LCHF-läkare.

/Désirée

Margareta
0

Hej Mayann och välkommen hit.

I min familj får ungdomarna göra som de vill.

Vill de ha ris, potatis eller pasta får de koka själva. Jag gör det inte. Min yngsta är snart 17 och sen har jag två övervintrande ungdomar som egentligen borde ha eget boende (över 20 år gamla).

Jag tror absolut att de mår bäst av samma kost som vi. De slipper acne, övervikt, stress och en massa annat.

Numer pensionär i Nynäshamn

Mayann
0

Tusen tack för ditt svar. För min egen del tror jag inte att jag ännu minskat så många kilon, men jag hade tidigare en väldigt bubblig mage om nätterna och det har upphört så gott som heltGlad

arlu
0

Jag tror inte tonåringar mår dåligt på LCHF, det är ju naturlig kost. Däremot behöver de nog inte äta så strikt som en del av oss kolhydratskadade, f.d. jojbantare, måste.

DesK
0

Mayann jag äter en kolhydratreducerad kost, men med lite högre andel grönsaker, just därför att min mage då inte är så förfärligt bullrig Glad

/Désirée

Margareta
0

DesK och jag gör tvärtom, äter så lite grönsaker som möjligt för att min mage skall hålla sig lugn.

Tur vi förstår att vi är olika och kan pröva oss fram till vad som är det bästa.

Numer pensionär i Nynäshamn

DesK
0

Margareta ja visst är det tur att vi är olika. Jag äter mest ovanjordgrönsaker till köttet eller fisken och alla former av lättprodukter är helt bannlysta här hemma. Surkål är en av mina favoriter som tidigare gav mig mycket bullerproblem, men i och med att jag skippat potatisen till och istället har exempelvis creme fraiche till så funkar också denna delikatess bra utan bullerproblem Flört
Vad jag ville säga ovan är att LCHF enligt min uppfattning är en vettig och bra kost för många, men att vi kanske kan tumma lite på vissa saker Glad

/Désirée

ikis24
0

Lite OT, men DesK, ditt inlägg fick mig att inse att jag nu kan börja frossa i mitt gamla favoritpålägg (fast utan bröd under) som jag slutade äta för att jag var så fettskrämd: rökt skinka/kalkon med en röra av surkål och majonnäs. Hurra, det som är så gott!

MatsL
0

Mycket tyder på att hjärt-/kärlsjukdom har lite eller inget med kosten att göra. Inflammatoriska processer skapade av någon form av stress är troligare. Det kan röra sig om trauman, miljö, arbetsbelastning, psykisk stress, infektioner mm. Där finns ett ganska välutforskat samband med inflammatoriska markörer (CRP till exempel), men också med solljus (D-vitaminbrist). Man har sett samband med socialt utanförskap som också pekar åt det hållet. Så finns det säkert också genetiska faktorer. Mycken forskning behöver fortfarande göras, men tyvärr har så många "experter" fastnat i den teori som för länge sedan kunnat förkastas; kost- och kolesterolhypotesen.

Jag tror att en vettig LCHF-kost kan verka anti-inflammatoriskt, men den lär inte eliminera all hjärt/kärlsjukdom.

dufva
0

Mayann!

Självklart är den nyttigaste kosten lchf även för dina barn.

Den kolhydrattäta kosten skadar alla, även den som är ung men mest oss som är lite äldre med en ofta redan skadad metabolism.

Finns alltså verkligen ingen rim och reson med att önska att dom ska äta stärkelserika kolhydrater

Jag har trots allt gjort som du och alltid låtit ungarna välja men till min stora glädje väljer dom idag nästan alltid att äta som jag.Glad

Mayann
0

Tack för alla svaren!

Jag blir varje dag mer och mer övertygad om att LCHF är rätt. För min egen del är jag ganska övertygad om att det var mycket fullkornsbröd o  liknande som gjorde min mage orolig och bullrig och det är så skönt att ha sluppit det problemet.

Mina ungdomar tycker att vi har godare mat nu Glad, men vi har alltid grönsaker till maten (försöker hålla mej ovan jord).

Min man klagar dock på att han inte alltid hålls mätt efter frukost och frukosten är svårast tycker jag, ägg är visst gott, men inte alltid och vi har inte kommit så långt att vi ännu kan börja med matrester på morgonen. Han äter helmjölkssurmjölk med lite musli (som han vaneätit så länge att han inte helt kunnat sluta med detta) och en knäckebrödsskiva med mycket pålägg samt te. Mottar tacksamt förslag på bätte frukost.

DesK
0

Jag varierar mellan
1. kokt ägg med majonnäs, lite skinka och grönsaker
2. äggröra med creme fraiche skinka och grönsaker
3. keso med creme fraiche, riven ost, kryddor och grönsaker
4. ostisar med mycket leverpastej och grönsaker
5. tunn skiva hembakat surdegsbröd med massor av pålägg 8leverpastej, ost, skinka)
Till dricker jag alltid en stor kopp te med lite honung i Glad

/Désirée

Mayann
0

Tack, det lät intressant med ditt hembakade surdegsbröd. Finns receptet nånstans eller skulle man kunna få? Eller är det möjligen detta som jag hittar på din sajt?

Salassos surdegsstart??

Men hur är det med mjölet? Jag är lite rädd för bröd efter att ha blivit besvärsfri från min bullriga oroliga mage och det tror jag är för att jag nästan helt uteslutit bröd. Tycker ändå om bröd så det skulle ju vara gott och bra frukost för min man, skulle jag tro.

MimLan
0

#11 Det är inte så att någon står med en pistol mot din mans panna och tvingar honom att äta mat som han dels inte är mätt på och som inte är bra mtp att han var på god väg att få diabetes.

Fråga honom var hans ansvar är för att äta så att det fungerar för honom. Att välja mat som inte fungerar är ett aktivt val.

Till frukost idag stekte jag gräsbetesfärs till platta biffar/hamburgare och åt med ajvar och majonnäs. Funkade fint. Och jag kommer att vara mätt i närmare 6-8 timmar.

Eller så äter jag rejäla måltider under dagen så pass att jag inte behöver äta frukost dagen därpå. Funkar också fint. Då kan man komma runt fixeringen vid att frukostar skall bestå av speciell eller dålig kost.

DesK
0

Japp och det finns ju fler surdegsbrödsrecept på min sajt. Sedan har jag även en grupp för lågkolhydratbröd och där hittar du en del brödliknande recept, de flesta av dessa recept kommer härifrån Glad jag äter som du ser i listan i #12 inte bröd varje dag, men då och då och för min mage funkar det. jag bakar även tunnt knäckebröd med surdeg som jag ibland äter till frukost. Men som sagt alltid med mycket pålägg Glad

Några länkar:
Lyxigt knäckebröd (detta gör jag numera alltid med surdeg)
Takturs ostisar
Storosts ostiesar
Missaz' pones av Andina

/Désirée

Mayann
0

tack igen för svaren, så kul att ni svarar fast jag bor i grannlandet Finland…

du har alldeles rätt MimLan, det är hans eget ansvar. Jag har sagt att han måste (som jag) läsa böcker och göra sitt eget val. Men trots allt så är det jag som av vana och för att det går enklare, snabbare och smidigare tagit ansvar för mathushållningen hos oss. lite nyfiket undrar jag vad gräsbetesfärs är??

Tack Desk för tipsen!

MimLan
0

#16 Äter han det du ställer fram så bör det gå bra. Avstår han från det du ställer fram har han väldigt aktivt valt bort hälsa och mättnad. Och får vara tyst om sin hunger. Om inte annat kan du äta så lockande mat om morgnarna att han själv blir lockad till slut.

Kossor som får leva på att äta gräs, och enbart gräs, ger ett bättre kött än vanliga kossor som får äta spannmål till foder. Gräs är deras artriktiga föda, därför är det bättre för dem, och för oss när vi äter deras kött. Spannmål är inte bra för dem, och ej heller för oss. Gräsbeteskött har en bättre fördelning mellan omega 3 och omega 6. Ett av standardproblemen med dagens kost är att den är inflammationsdrivande för fördelningen mellan fettsyrorna är dålig/felaktig. Samma sak med vegetabiliska oljor, de har en fördelning som överväger mot omega 6 och är då inflammationsdrivande.

Jag tror för övrigt att det finns många från Finland här, men så länge som det skrivs på svenska, märks det inte som något speciellt. Internet är litet!

[Columba]
0

Mayann

Jag började äta LCHF i januari 2009. I flera månader åt jag min vanliga frukost sen 60 år(så lång minns jag), 2 rågbrödsskivor med ost och skinka och t.ex gurka på. Sen övergick jag till LCHF bröd som är ganska proteinrika( olika recept finns i vänstra spalten). Efter det övergick jag till att äta ägg och bacon till frukost. Det knapriga baconet ersatte brödet på sätt och vis. Den frukosten har jag ätit i ett år nu och har inte blivit trött på den. Brödvanan gick att byta till en annan vana. Det är bara att experimentera. Din mans mysli är ju knaprig så det är att försöka ersätta den med något annat med tuggmotstånd. Mättare tror jag han också kunde bli med 10% joghurt i stället för surmjölk.

Lycka till!