Gräddpulver vs. Mjölkpulver
Mjölkpulver (torrmjölk/skummjölkspulver) innehåller 52 % kolhydrater och gräddpulver 54,9 % kolhydrater. Hur kan det komma sig? Vad innebär det att göra mjölk respektive grädde till pulver?
Vanlig färsk mjölk och grädde innehåller ju inte alls så mycket kolhydrater. Någon som vill ge en bra förklaring till att det skiljer på färsk och torr?
Någon som har procenten på yoghurtpulver?
Vad har ni för förslag på ersättning av mjölkpulver/gräddpulver/yoghurtpulver? Det behöver inte vara en mjölkprodukt. Sojapulver? Någon som vet om det är skillnad på sojapulver och tofupulver?
Det är gram, inte %. Och det är med stor sannolikhet inte pulver av mjölk/grädde, utan ett hopkok av skräp.
http://www.kostdoktorn.se/tvattmedel-i-mjolken
Soja-produkter är inget alternativ om man ser till hälsan. Det innehåller lektiner, fytinsyra och fytoöstrogener.
Den höga kolhydrathalten beror väl på att vattnet är borttaget?
När det gäller gram eller procent är den väl samma om man har 100 gram som grundmått. 52 gram av 100 är väl 52 %.
#1 Precis som Columba skriver är 52 g kolhydrater per 100 g = 52 %. ;)
Ihopkok av skräp? Gräddpulvret och mjölkpulvret är precis vad det låter som, pulverform av grädde och mjölk. Vad det skulle vara för skräp utöver högre andel kolhydrater förstår jag inte?
Den där länken har ju inget med vanligt gräddpulver eller mjölkpulver att göra. :/
Är soja detsamma som tofu? (Sojabönor).
#2 Är det bara vatten som tagits bort? Har lite svårt att se hur 5 % kolhydrater i vanlig (färsk) mjölk kan bli 52 % kolhydrater i pulverform. Känns som jag missat något.
Någon som kan förklara processen så jag förstår? :$
Se gammalt inlägg: Pulvergrädde
Jag vet inte vad det innehåller, men det är inte bara mjök/grädde som är "torkad"… till pulver.
En liter standardmjölk innehåller 50g kolhydrater så det är väl inte så konstiga siffor på pulvermjölken? Att det står 5g kolhydrater på mjölkpaketet är ju för att det bara rör sig om 100g mjölk = 1 dl. Hela paketet väger ju 1000 g.
Du kan säkert blanda till 1 liter mjölk/grädde på 100g av pulvret och då har du ungefär samma kolhydratsinnehåll som för "vanlig" mjölk/grädde.
Kom bara att tänka på…kaffeautomaten på jobbet fick nya texter i våras. De kom på att det inte fick stå mjölk/grädde (eftersom det pulvret de använder är gjort på en massa skräp; vegetabiliskt fett och en massa annat) utan nu står det "kaffe med vitt". 
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Om gräddpulver bestod av torkad helfet grädde så skulle vikten vara reducerad till hälften, vilket innebär att fetthalt, proteinhalt och kolhydrathalt fördubblas. -borde alltså innehålla ca 5-6g kolhydrater och 80g fett per hg.
Slutsats - gräddpulver är inte torkad grädde och har troligen väldigt lite med hälsosam mejerivara att göra (troligare pulvermjölk med tillsats an delvis härdat fett och socker).
#2,3 Som Pasi redan nämnt, är det en ganska enkel matematik att se att det inte handlar om rent mjölk/gräddpulver.
Men det är även enkelt att kolla på innehållsförteckningen på respektive produkt. Eller begär ut en från tillverkarna.
Läser Nina Plancks "Real food för mother änd baby" just nu. I går kväll läste jag om just pulvermjölk.
"Don´t by industrial dairy foods. One is powdered milk, which is made by spray-drying skim milk. This creates oxidized cholesterol, the only kind of cholesterol that´s bad for you."
Om sen oxiderat kolesterol är farligt på riktigt vågar inte jag säga, men det låter inte så kul.

#9 Oxiderat kolesterol är knappast farligt att få i magsäcken bara för att det är farligt att ha i blodådrorna… jag är lite tveksam till såna väldigt långt dragna slutsatser.
#10 Tack! Låg och svettades i ångest i natt av allt hemskt man kan råka äta och var sjutton man får tag på opastöriserad mjölk (nej.. jag tänker inte ens försöka) 
#4 Har kikat i den tråden.
Undrar vad det innehåller och hur hög andel kolhydrater ren mjölk och grädde skulle ha i pulverform.
#5 Eh, nej? Mjölkpulver innehåller 52 g kolhydrater per 100 g = 52 %. Gräddpulver 54,9 g kolhydrater per 100 g = 54,9 %. Färsk mjölk innehåller 5 g kolhydrater per 100 g (5 %) och färsk grädde 3 g kolhydrater per 100 g (3 %). Vad är det som är så svårt att förstå?
#7 Ja, något verkar ju knas. Fast låt se här, hur mycket vatten består grädde respektive mjölk av? Först då kan vi ta reda på den "riktiga" kolhydrathalten. Jag tror inte man kan tänka pulverform = det dubbla kolhydratinnehållet. För det beror ju hur mycket vatten grädde och mjölk faktiskt består av i färsk form.
På Wikipedia står det på mjölkpulver att skillnaden mellan mjölkpulver och kondenserad mjölk är att mjölkpulver får innehålla max 5 % vatten och kondenserad mjölk upp till 60 % vatten. Något verkar snurrigt dock, för läser du sen på kondenserad mjölk så står det att kondenserad mjölk innebär att vatten tagits bort så att bara 25 % kvarstår. Först står det upp till 60 % vatten och sen står det att det kvarstår endast 25 % vatten?
I SLVs livsmedelsdatabas har dock osockrad kondenserad mjölk 10 % kolhydrater (10 g kolhydrater per 100 g) varav 74 % är vatten (74 g kolhydrater per 100 g). Så där är det mer än 60 % till och med.
Jag blir inte klokare…
Notera att kondenserad mjölk inte är detsamma som färsk/hel mjölk heller om någon nu trodde det.
#12 Ok! Det skrivs lite överallt här i forumet att sojamjölk är dåligt. Innebär det soja och tofu då med?
Torrsubstansen i grädde och mjölk fås rimligen genom att summera halterna av fett, kolhydrat och protein per 100 gram. Det tillkommer en aning utöver det som mineraler och salt. För grädde blir det ungefär hälften torrsubstans. Äkta gräddpulver skulle därmed innehålla 80% fett och bara lite kolhydrater och protein.
Fettfritt mjölkpulver gjort på skummjölk har lång hållbarhet. Om man gör pulver på helmjölk eller grädde blir det kort hållbarhet på pulvret. Pulvret tillverkas genom frystorkning, samma som snabbkaffe.
#13 Ja produkter gjorda av soja är inte bra har jag förstått. Sojabönor innehåller fytoöstrogener som kan ställa till det i kroppen. Soja är väl ett samlingsnamn för olika produkter gjorda av sojabönan. Sojasås är fermenterad (dock inte alla märken - kolla!) vilket tydligen ska göra att den är rätt ok. Och sojasås använder man väl mest till smaksättning, alltså inga mängder ändå.