Ni som tränar, kosttilsskott??
Jag har aldrig fattat grejen med kosttillskott. Bör man äta det om man tränar? Kan man äta det om man äter eftre lchf?
Vad ska man äta om man ska äta?
Vassleprotein/BCAA/EAA funkar alltid efter träningen.
Erik
Okej. Vad innebär det? Alltså.. vad är det?
Det är ett protein som tas upp snabbare än annat protein. Effekten är inte att få i sig energi utan att stimulera muskeluppbyggnad.
Annars är det sak samma. Träningen är det viktigaste. Är det styrketräning du ägnar dig åt och vill få muskler (och fett, kommer alltid på köpet) är det viktigaste att äta mycket mat och träna hårt.
Många vet inte riktigt varför de tränar. Saknar mål och syfte. Börja med att definiera det, så kan vi hjälpa dig mer.
Håller med Mikael. Kör själv proteindrink för att det är smidigt efter gymmet, annars fungerar mat lika bra.
Erik

Enligt Frank Nilsson ger ju snabbt proteintillskott föga resultat. Bättre med långsammare protein som ägg. Jag gör alltid äggmjölk med smör och kokosfett som jag dricker efter träning.
#3 vad menar du med att fett kommer på köpet? Jag styrketränar ju mest för att öka fettförbränningen för att bli av med fettet på kroppen. Borde jag sluta bygga muskler om jag vill få bort de sista kilona fett? Låter ju helt bakvänt?
En del muskelbyggare har ju grova armar men muskler som knappt syns pga fett. Jag vill ha synliga muskler hellre än stora muskler. Helst hyfsat stora och tydliga ;-)
#3 vad menar du med att fett kommer på köpet? Jag styrketränar ju mest för att öka fettförbränningen för att bli av med fettet på kroppen. Borde jag sluta bygga muskler om jag vill få bort de sista kilona fett? Låter ju helt bakvänt?
Vid viktnedgång måste du styrketräna för att behålla muskelmassa. För att öka i muskelmassa måste du äta mer mat (det kostar att bygga muskler!), och då får du som regel fett på köpet. Det är genetiskt och varierar från person till person med 30-60% fett när du ökar i vikt och styrketränar samtidigt, men aldrig 100% muskler.
Styrketräning i sig gör nästan ingenting för fettförbränning, eftersom det kräver så oerhört lite energi… Enklare att ändra sina matvanor.
En del muskelbyggare har ju grova armar men muskler som knappt syns pga fett. Jag vill ha synliga muskler hellre än stora muskler. Helst hyfsat stora och tydliga ;-)
Muskler kan bara bli större eller mindre, inget annat. Utöver det justerar du hur "synliga" de är med hur mycket kroppsfett du har.
Mikaelj: Men om man vill brænna fett på vilken måte skal man de? ær de bæst att jogga eller ta powerwalks i kombo med styrketræning???
idag trænar jag:
måndag: powerwalk 80 minuter
Tirsdag: vila
Onsdag: jogga 45 minuter och magtræning
torsdag: jogga 10 minuter styrketræning armar, rygg mage
fredag vila
Lørdag intervall och styrka
Søndag vila/poowerwalk
Vad før øvningar ær bra nær ma kør styrketræning och vil liksom få snygga muskler och ændå tappa i vikt.
Ær en tjej på 26 år 157 cm och væger væl uppskattningsvis 70 och behøver gå ner til 59
ær de bæst att jogga eller ta powerwalks i kombo med styrketræning???
Bättre att gå än att springa om du är ute efter maximal styrkeutveckling. Poängen är att det är enklare att justera energiintag via mat än att försöka göra av med det genom att röra på dig. Särskilt dåligt är det för muskeluppbyggnad att springa och styrketräna på samma dag.
Vad før øvningar ær bra nær ma kør styrketræning och vil liksom få snygga muskler och ændå tappa i vikt.
Snygga muskler finns inte, bara stora eller mindre. Glöm det där om slanka muskler…
Kolla upp Stronglifts 5x5
Ett nybörjarprogram baserat på basövningar som marklyft, knäböj, bänk, rodd m.m. Det kommer ge resultat.
Mikaelj: Den sidan var lite kaotiskt och på måte skjønna hva de hva som skulle fram dær finns de någon enklare førklaring eller har du någon annan slags upplægg.
Før som sagt hade gjærna velat ha lite øvningar som både ger styrka och bygger upp muskler och samtidigt brænner fett???
Ett slags nybørjarprogram som du sa
Nybörjarprogrammet ligger på samma sida. Välj Download på http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-ebook-download/
Styrketräning i sig bränner inte särskilt mycket fett. Då blir det konditionsträning, men inga direkta styrke/muskelökningar. Tyvärr. :-)
ok men nær du sæger konditionstræning vad exakt ræknar du det som?? spinning, løpning?
Och hur skulle du lægga upp ett pass før mig? før att upp nå de målet jag ær strævar etter :)
Det bästa vore om du bestämde dig för att köra antingen fettförbränning eller muskelbygge. Att försöka göra båda samtidigt är väldigt svårt (för att bygga krävs det att du äter en hel del och för att gå ner i vikt måste du äta mindre än vad kroppen behöver..)
Allt där du kommer upp i en 140+ i puls skulle jag kalla för konditionsträning. Sen har du ju olika typer av konditionsträning, t.ex. intervaller, långdistans m.m.
Erik
Spinning/löpning är konditionsträning.
Och hur skulle du lægga upp ett pass før mig? før att upp nå de målet jag ær strævar etter :)
Börja med Stronglifts 5x5. Det är ett beprövat nybörjarprogram som funkar för alla.
#12 det är fettförbränning som skall fokuseras på och då lurer jeg på hva som er mest effektivas powerwalk eller jogga???Hur länge och vad bör pulsen ligga på?
Promenader för att spara på muskelmassan. Sedan ser du till att få i dig mindre energi helt enkelt.
hur får man i sig mindre energier? eller hur vet man att man äter för mycket än det man gjör av med???
Ska man använda sig av nått slags räkneverk eller går de att uppskatta?
tänkte kanske testa matdagboken.se isåfall tycker minmat.net verkar så svår
Ät mindre.
Dock så ska du ska fortfarande vara mätt, du ska aldrig uppleva frusenhet, hunger eller andra 'äta för lite'-syndrom. Kalorirestriktion är tyvärr det enda som hjälper om jag vill gå ner. Jag vet att många som förespråkar LCHF inte tycker att man ska räkna kalorier, men jag tycker det är lättare att uppnå målen på det sättet.
Träning är alltid bra men ofta tror man att träningen bränner mer än vad den faktiskt gör. En promenad på någon timma kommer på sin höjd att bränna 2-300 kalorier mer än om du sitter stilla. Däremot är en kombination av träning och mat det viktigaste för att uppnå det resultat du vill ha, att bara göra det ena brukar sällan gå särskilt fort.
Erik

Mikaelj, du gör mig förvirrad… Du kanske har helt rätt men jag tycker en del av det du skriver motsäger det vissa i dessa och andra kretsar påstår.
T.ex. muskler. Du säger att de bara kan bli större eller mindre. Men det finns ju 3 typer av muskelfibrer. En typ har jag läst gör dig starkare, de andra ökar volymen. Så i princip borde man väl kunna bygga starka och fasta muskler som inte har stor volym?
Någon har skrivit att man genom att äta LCHF i princip kan öka i muskelmassa och tappa fett utan att träna ens. Det kanske är nys. Men jag tycker det låter underligt att man inte skulle kunna bränna fett och bygga muskler samtidigt. Jag har iaf upplevt att mina muskler växt och jag fått mindre kroppsfett. De mått jag tagit pekar åtminstone på detta. Kan det vara en växelvis effekt? Att jag vissa dagar när jag inte tränar och äter mindre bränner fett och andra dagar när jag tränar och äter mera bygger muskler?
Har hört och läst på många håll att styrketräning ökar förbränningen dygnet runt eftersom musklerna byggs upp när man inte tränar och då behöver energi. Menar du att de då inte kan ta av depåfett utan enbart dietfett?
Finns det någon med goda kunskaper som kan kontra eller styrka MikaelJ?
www.kolozzeum.com/kolozzeum kan du surfa in och kika på. Det finns mycket kunnigt folk där som säkert kan svara på din fråga.
Erik
T.ex. muskler. Du säger att de bara kan bli större eller mindre. Men det finns ju 3 typer av muskelfibrer. En typ har jag läst gör dig starkare, de andra ökar volymen. Så i princip borde man väl kunna bygga starka och fasta muskler som inte har stor volym?
Det finns typ 1, typ 2a, typ 2b. Typ 1 bränner fett och har inte lika stor kraft, men är uthålliga. Typ 2a har större kraft, bränner fett och glukos, medans typ 2b är störst kraft, ingen uthållighet och mumsar ATP.
Typ 2-muskelfibrer har störst tillväxtpotential. Du får då större muskelfibrer. Sedan handlar maxstyrka om att lära kroppens nervsystem att rekrytera fibrerna -- så att du faktiskt använder musklerna när du tar i. Nybörjarökningar sker oftast utan muskelmasseökningar, utan enbart neurologiska anpassningar. På samma sätt kan man utan att få större muskler öka sina 1RM-lyft genom att träna nervsystemet, dvs lyfta tungt, få reps, lång vila. Bygger inte så mycket muskler dock.
Men jag tycker det låter underligt att man inte skulle kunna bränna fett och bygga muskler samtidigt. Jag har iaf upplevt att mina muskler växt och jag fått mindre kroppsfett. De mått jag tagit pekar åtminstone på detta. Kan det vara en växelvis effekt? Att jag vissa dagar när jag inte tränar och äter mindre bränner fett och andra dagar när jag tränar och äter mera bygger muskler?
Som överviktig(?) nybörjare med långt till genetiskt muskelmax, särskilt med utgång från dåliga matvanor, kommer du att öka i styrka och muskelmassa samtidigt som du går ned i fettprocent…. men muskler kräver energi för att byggas. Det går inte att talla av fettreserverna hela tiden. Vid en viss nivå går det väldigt långsamt att öka muskelmängden samtidigt som du blir smalare.
Det är inte så att musklerna bara byggs när du tränar och sedan inte. Jag tränar 1-2 dagar i veckan. Mina muskler byggs varje dag, givet tillräckligt stimuli i form av styrketräning och återhämtning i form av sömn och mat.
Har hört och läst på många håll att styrketräning ökar förbränningen dygnet runt eftersom musklerna byggs upp när man inte tränar och då behöver energi. Menar du att de då inte kan ta av depåfett utan enbart dietfett?
Nej, det har jag aldrig sagt. Och ja, muskler kräver mer energi än motsvarande mängd fett. Det är fortfarande en långsam och kostsam process att bygga in mer muskelprotein i musklerna.

#19 har varit inne där men haft svårt att hitta bra info, mest: jag var där och träffade den och sen gick vi på bio och jag såg den koloiten… typ
#21 & #22 tack, tror det minskade förvirringen lite :-) det sista du skrev härledde jag från påståendet att muskler inte kan byggas utan att man lägger på sig fett, det tolkade jag som att man inte tar från depåerna utan lägger till… dessutom skrev du: Styrketräning i sig bränner inte särskilt mycket fett.
Det är sant, styrketräning förbrukar inte särskilt mycket energi. Några hundra kcal på sin höjd om du tränar väldigt intensivt. Mina pass förbrukar kanske 100-200 kcal.
Börja läsa/ställ frågor här: Kolozzeum: Träning: Vikter & kondition

Ok, om man syftar till själva utförandet så tror jag dig. Men följderna med uppbyggnad av musklerna påstås ju kräva en hel del energi. Jag har läst att t.ex. löpning / promenad / cykling under en viss tid, säg 40 min endast bränner energi under utförandet medan styrketräning under samma tid fortsätter bränna flera dygn efteråt och alltså bränner mer fett totalt sett och därför är att föredra.
Tror du håller med mig men att vi uttrycker oss olika?

#24 Om du bränner några kalorier mer eller mindre spelar ingen roll egentligen - energibalansen styrs ju via hunger.

#25 nja, om jag tränar riktigt mycket och har riktigt mycket muskler borde ju kroppen dra mer energi och då behöver jag ju äta mer och äta är ju gott, eller hur? ;-)

…och enligt MikaelJ måste man ju äta MYCKET för att bygga muskler, och det borde ju betyda att man äter mer än man är hungrig, eller? Han menar ju även att för att gå ned i vikt så styrketränar man för att behålla muskelmassan men äter mindre, alltså borde man då gå hungrig emellanåt…
…eller har du Pasi en annan åsikt? om man ska följa sin hunger, och träning ger föga resultat, hur ska man då gå ner eller upp i vikt (bränna fett / bygga muskler)?
…min tro och förhoppning var att jag äter nyttigt så jag är mätt och styrketräningen bränner fett och bygger muskler… men jag måste ju ha fått något rejält om bakfoten :-/
Nej, EPOC är ganska liten. Kolla traningslara.se. Rör sig om max 50 kcal efterföljande dygn.
…och enligt MikaelJ måste man ju äta MYCKET för att bygga muskler, och det borde ju betyda att man äter mer än man är hungrig, eller?
Japp, för mig och många andra är det så. Helt värdelöst. Har du tips på något lättätet som ger tillräckligt med protein? Jag har funderat på att dricka 1 liter grädde och låta det vara mitt energiintag, ihopblandat med 1-2 dl extra protein.
Han menar ju även att för att gå ned i vikt så styrketränar man för att behålla muskelmassan men äter mindre, alltså borde man då gå hungrig emellanåt…
Ja, det är så jag ser på det. Få i dig lite mindre energi och styrketräna för att minimera muskelförlust. Energiunderskott utan träning = stor andel muskler som försvinner på vågen.
Däremot har jag märkt att om jag äter en "gång" (18-21 t ex) per dag, och lågkolhydratkost och inte aktivt överäter verkar min kropp per automatik gå ned med 100g/vecka.
Energiunderskott är onödigt enligt min erfarenhet. Det som fungerar bäst för mig är att dra ner proteinet (inte fettmängden) till ett minimum (30g om dagen) i fem dagar i sträck (står inte ut längre) och dra ner på träningen för att sedan äta rejält med protein och träna stenhårt i lika många dagar.
Under fettfastan stiger hormonnivåerna och kroppens proteininlagring blir betydligt effektivare tack vare den överkompensation som kroppen gör. När proteinintaget minskar så tar kroppen protein först från lagret i levern och inte från musklerna så man förlorar inte särskilt mycket muskelmassa trots fettfastan och när proteinintaget ökar passar kroppen på att lagra in så mycket protein den bara förmår.
Det är lite av samma effekt som med jojobantning fast för protein istället för fett.
Ja men du är ett undantag.
Vi andra behöver ett underskott för att gå ner. Att dra ner på proteinet till 30 gram skulle jag aldrig rekommendera någon, du vet att vi behöver protein för att kunna reparera och återhämta kroppen va?
Erik

Andelen fett i fettlagrena bestäms av den hormonella balansen, samt balansen mellan hur fulla cellerna är (vilket i sin tur påverkar hormoner). Ändrar man nån faktor i hormonella balansen så ändras fettlagrena sakteliga till ny jämnvikt/balans uppnås.
Visst kan man tvinga ut fett ur lagrena genom att svälta sig, men detta är aldrig hållbart i längden - så varför ens ägna sig åt sånt? Kroppen vill ändå återställa balansen, och tom överkompensera så fort tillfälle ges.
Vill man bygga muskler så är överätning det effektivaste som finns - speciellt i kombination med tung styrketräning.
Vill man bli stark eller uthållig så är det träning som gäller.
Vill man minska fettlager så gäller det att hålla insulinet och kortisolet lågt - dvs de hormonerna som man lättast kan påverka enkelt utifrån.
#29 Om man tillför väldigt lite vatten, D-vitamin, fett, kolhydrater, kalcium eller energi osv så tvingar man kroppen att hushålla med det den får - dvs den lär sig lagra, och användningen går ner på ett minimum (gäller alla studierade substanser jag över huvudtaget kan komma på). Detsamma gäller troligen proteinet.
Själv äter jag mycket protein för jämnan för att lära min kropp att den kan använda så mycket den vill.

#24 SOm typ1-diabetiker har jag märkt följande: Ju mer intensivt jag tränar - och med intensivt menas hård styrketräning/snabba löpturer osv - desto längre håller effekten av träningen. Dvs att jag kan minska på insulinet en längre tid.
Och det är ju ändå insulin man blir fet av? Så med tanke på det minskade insulinbehovet vid hård träning borde det bränna mest fett.
Om jag tex bara promenerar eller joggar lätt händer inte särskillt mkt med mina insulindoser.
Jag tror att insulinbehovet/insulinutsöndringen spelar störst roll för vikten/fettförbränningen. Men det är ju bara min teori..
Yes, insulinkänsligheten spelar stor roll.

Ok, jag är fortfarande vimmelkantig… Men Pasi & MJ, jag är beredd att tro er, ni har betydligt mer erfarenhet än jag inom detta. Men om man nu inte förbänner så mycket energi under eller efter styrketräning, varför är det då så viktigt att äta så mycket för att bygga muskler?
Gissar att det handlar om protein?
Men om jag då äter protein + fett så borde jag ju inte lagra depåfett, det är ju insulinet som styr detta. Ok, protein kan oxo orsaka insulinutsöndring, men nu borde väl proteinet ha fullt upp med proteinsyntesen? Eller är det så att kroppen alltid fördelar proteinet till både proteinsyntes och insulinproduktion oavsett träningsnivå?
Tacksam för att ni tar er tid att förklara för en vimmelkantig gröngöling :-)
#30 Jag är unik? Var det den bästa ad hoc du kunde komma på?
Självklart behöver vi protein, men det finns ett litet lager protein i levern som kroppen tar av i nödfall, det handlar om att på naturlig väg optimera hormonnivårna. Du verkar inte fatta själva poängen, nämligen att efter en period med proteinunderskott så effektiviserar kroppen proteininlagringen och överkompenserar muskelbyggnaden förutsatt att man tränar.
#31 Till skillnad från dig har jag faktiskt provat i verkligheten, Pasi. Att jag blev starkare menar du bara var placebo med andra ord? Utmärkt placebo i sådant fall. Min verklighet slår högre än dina gissningar.
Det enda ni behöver göra för att överbevisa mig är att prova själva och visa att det inte fungerar.

#34 Protein aktiverar både insulin- och glukagonutsöndring - i stort kan man säga att de tar ut varandra.
Men det som gör att man bygger fettdepåer är att fettet (som kan lagras med ASP) inte kan ta sig ut ur fettcellerna om insulinet är högt, vilket det är även vid fasta om man är insulinresistent och äter kolhydrater.
Äter man överskott av protein och fett så är det betydligt svårare att bli fet.
Utan överskottsenergi kan inte kroppen undvara energi för muskeluppbyggnad - den måste tänka på sin värds överlevnad i första hand (regleras givetvis på hormonell väg liksom fettuppbyggnad).
#35 Så du menar att du inte hade blivit starkare om du ätit den högre dosen protein hela tiden?
Måste isåfall innebära att folkslag som inte får protein kontinuerligt är mer muskulösa än sådana som har god tillgång till protein ständigt?
Jag är tveksam - kroppen har inom alla områden jag studerat fungerat logiskt, det är därför lite knepigt om just protein skulle vara undantag.
Men om man nu inte förbänner så mycket energi under eller efter styrketräning, varför är det då så viktigt att äta så mycket för att bygga muskler?
Det kostar energi att bygga muskler. Dessutom strävar kroppen efter homeostas och vill inte bli tyngre i onödan.
Men om jag då äter protein + fett så borde jag ju inte lagra depåfett, det är ju insulinet som styr detta.
Räcker utmärkt med basalnivåer insulin. Som dessutom ökar när du äter protein, t ex vassle är väldigt insulinogent.
Ok, protein kan oxo orsaka insulinutsöndring, men nu borde väl proteinet ha fullt upp med proteinsyntesen?
Proteinsyntesen är just att insulin skyfflar in protein i musklerna. ;-)
Krångla inte till det så. Träna tungt på ett välbeprövat styrketräningsprogram t ex Stronglifts 5x5 (googla). Om styrkeökningarna börjar stagnera, ät mer mat.

#36 Utan överskottsenergi kan inte kroppen undvara energi för muskeluppbyggnad - den måste tänka på sin värds överlevnad i första hand (regleras givetvis på hormonell väg liksom fettuppbyggnad).
#34 Det kostar energi att bygga muskler. Dessutom strävar kroppen efter homeostas och vill inte bli tyngre i onödan.
Ok, jag är med, det kostar energi. Såklart. Men 1) kroppen borde ju signalera via mer hunger efter mer energi 2) kroppen borde ju extra gärna hämta energi från fettdepåerna. Detta låter i mina öron lite motsägelsefullt mot tidigare påståenden om att man måste överäta respektive inte bränner så mycket fett utan istället lagrar fett vid muskeluppbyggnad.
Jaja, men du fattade nog att jag menade att kroppen/insulinet borde ha fullt upp med detta istället för att lagra fett.
Krångla inte till det så. Träna tungt på ett välbeprövat styrketräningsprogram t ex Stronglifts 5x5 (googla). Om styrkeökningarna börjar stagnera, ät mer mat.
Det var nog det klokaste som skrivits hittills. Den som lever får se. Men mitt huvud vill gärna veta vad kroppen gör och hur det funkar. Har kollat lite på detta program tidigare men mest blivit förvirrad. Tror jag behöver lära mig de olika övningarna innan jag kan börja följa programmet ordentligt. Har du någon bra åsikt om varför detta program är bättre än TNT Diet eller BBS t.ex?
Tack så grymt mycket för era svar!

Du måste inte nödvändigtvis lagra fett för att du bygger muskler, men för att bygga stor muskelmassa snabbt måste man äta extra mycket vilket hindrar kroppen att ta från reserverna.
Tvingar man kroppen att ta från reserverna så betyder det att det är matbrist - inte är det läge att bygga muskelmassa då (muskelmassa kostar!).
Jaja, men du fattade nog att jag menade att kroppen/insulinet borde ha fullt upp med detta istället för att lagra fett.
Fett måste alltid lagras efter man ätit - allt kan inte flyta runt i ådrorna - blodet ska ju få plats också.
(sker främst med ASP när man äter LCHF)

Mmm, börjar inse att vi ibland kanske skriver förbi varandra. Mitt huvudmål är inte att bygga stora muskler snabbt som en steroidstinn alfahanne, utan att komma i form, dvs bränna depåfett och få bättre hållning och snygga / tydliga muskler. Så mina mål kanske kan uppnås ändå, musklerna kanske kan växa lite i taget samtidigt som jag blir starkare och får bättre hållning och blir av med kroppsfettet. Det har ju faktiskt funkat hyfsat hittills. Längre fram kanske jag vill fokusera mer på större msukeltillväxt och då får jag se till att äta mer och acceptera att lägga på mig lite fett dessutom. Med stora muskler går det kanske fortare att deffa bort överflödsfettet vid senare tillfälle.
Ok, jag är med, det kostar energi. Såklart. Men 1) kroppen borde ju signalera via mer hunger efter mer energi 2) kroppen borde ju extra gärna hämta energi från fettdepåerna.
Träna tungt ett tag. Titta på din utveckling. Sedan börjar du överäta… Jämför styrkeutvecklingarna.
(och ang. 1, nej, äta efter hunger ger inte i närheten så bra resultat)
Detta låter i mina öron lite motsägelsefullt mot tidigare påståenden om att man måste överäta respektive inte bränner så mycket fett utan istället lagrar fett vid muskeluppbyggnad.
Nej, varför? Överätning ger muskelmassa och fettmassa, oavsett styrketräning. Styrketräning gör att en större andel av ökninger består av muskler och en mindre andel av fett. Styrketräning utan överätning ger långsammare muskel/styrkeökningar än med.
Mitt huvudmål är inte att bygga stora muskler snabbt som en steroidstinn alfahanne, utan att komma i form, dvs bränna depåfett och få bättre hållning och snygga / tydliga muskler
Träna tungt 1-3 gånger per vecka, fokuserat på basövningar (mark, böj, bänk, dips/barrsänkningar, chins/räckhävningar, rodd), få i dig mindre energi. Lätt som en plätt.
Det var nog det klokaste som skrivits hittills. Den som lever får se. Men mitt huvud vill gärna veta vad kroppen gör och hur det funkar. Har kollat lite på detta program tidigare men mest blivit förvirrad. Tror jag behöver lära mig de olika övningarna innan jag kan börja följa programmet ordentligt.
Vad är det som är förvirrande? Det står klart och tydligt hur många set, rep och dagar du skall träna samt vilka övningar? Sök på nätet efter hur övningarna skall utföras.
Har du någon bra åsikt om varför detta program är bättre än TNT Diet eller BBS t.ex?
Jag ogillar maskiner. Utöver det ger Stronglifts inga råd förutom "ät mycket mat" och så är det gratis.
Mitt träningsschema är egenkonstruerat. Något i stil med (saxat från http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4384533&postcount=1279)
* bänkpress
* viktade barrsänkningar (dips)
Tisdag eller onsdag:
* marklyft
* militärpress
* viktade räckhävningar (pronerat grepp, d v s "chins" som egentligen är pullups…) (tyvärr, inget m)
Alla övningar i minimum 5x5. Beroende på tid, energinivå och hur det kändes lägger jag till något/några av 1x3, 1x2 och 1x1, för att kunna följa upp styrkeutvecklingen i fler belastningar än 5-7RM.
Fick ont i axlarna efter ett pass viktade RH (3x5 +20 följt av 2x5 +15) och har sedan dess valt bort en av militärpress och RH. Liknande med BS som ändå tar på liknande sätt som bänk. De borde snart vara återställda, alltså tillbaka till ursprungsplanen.

#41 Vad är det som är förvirrande? Det står klart och tydligt hur många set, rep och dagar du skall träna samt vilka övningar? Sök på nätet efter hur övningarna skall utföras.
Kanske är det som så att när jag var inne på den där sidan så var det ännu tidigare i min nya träningskarriär och jag använde maskiner och visste inte vad 1RM eller 3x7 betydde. Namnen på de olika övningarna fick mig mest att känna mig okunnig och avskräckt. Och kanske var det lite lathet vid tanken på att lägga ner tid och kraft på att sätta sig in i allt det där..
Nu har jag gått över allt mer till fria vikter och fått instruktioner för de flesta övningarna. Så jag kanske kollar in Stronglifts igen. Eller så kapar jag bara ditt program rakt av ;-)
Tycker du att du får med alla muskler med basövningarna? Det finns ju trots allt en hel del andra övningar. Kan det vara värt att utöka programmet om man tycker man har mer tid? Eller är det bara waste of time?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ptja, om du vill. Jag råkar tycka att basövningarna är roligast och min träning drivs av att lyfta tyngre och tyngre. Är helt ointresserad av muskelvolym, exempelvis.
Konkret exempel: i november 2009 klarade jag nästan 160 kg i marklyft och precis 120 kg i knäböj. Uppehåll till jan-feb 2010 när jag började igen.
I maj satte jag 135 kg i knäböj (+15 kg) och förra helgen drog jag 190 kg i marklyft (+30 kg). (ok, formen behöver bättras på lite. men i alla fall)
Hur? Blev sjuk och av en slump skar jag ned träningen till 2 pass/vecka från 3-4 från ungefär i mars. Pressade mig själv så hårt jag kunde, varenda pass, och åt väldigt mycket mat.

Käns lite snuttifierad diskution och antagligen därför man missupfattar varandra?
Som icke träningskunnig så slår det mig iallafall att man missar det vesäntliga.
Viktnedgång och muskeltillväxt är till stora delar två olika koncept.
Viktnedgång, speciellt fettvikt kräver någon form av energiunderskott, antingen via hormoniell inverkan eller svält.
Muskeltilväxt kräver förutom tillräcklig träning, proteinintag även energiöverskott, antingen genom ökad aptit eller helt enkelt att äta mer.
Sen så, kommer en otränad alltid att öka i muskelvikt eller iallafal styrka, när denne börjar träna på ett vettigt sätt, äter man dessutom vettig mat kan man öka lite till i styrka ocj kanske lite i muskelmassa.
Vill man däremot öka radikalt i muskelmassa/styrka, krävs inte bara en väl genomförd träning utan att man anpassar kosten till behovet.
Det är väl inte så konstigt att bodybuilders tränar i perioder och deffar strax före tävling.
Rena styrkelyftare kan många vara rätt feta utan att det påverkar deras prestationer på något sätt.
Tränar man rätt och äter rätt i många år kommer kroppen att omformas tillslut och man får en muskligare kropp som är bättre deinierad.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Det är väl inte så konstigt att bodybuilders tränar i perioder och deffar strax före tävling.
Hur långa brukar deffperioderna vara? Jag kan lägga på mig lite fett för att bygga muskler om det går att deffa dem inom rimlig tid.
Rena styrkelyftare kan många vara rätt feta utan att det påverkar deras prestationer på något sätt.
Precis vad jag inte strävar efter… Vill gärna bli stark men inte fet.
Tränar man rätt och äter rätt i många år kommer kroppen att omformas tillslut och man får en muskligare kropp som är bättre deinierad.
Det är väl det här jag hoppas på och strävar efter, men många år känns ju deprimerande…
Vad säger ni om Frank Nilssons åsikter? Har läst hans bok Istället för doping men även en hel del kritik mot det han skriver. Han anser ju att om man äter LCHF / jägarkost så ska man inte behöva bulka / deffa. Trodde ett tag lite naivt på detta, men det verkar ju som de flesta anser motsatsen.
Hur långa brukar deffperioderna vara? Jag kan lägga på mig lite fett för att bygga muskler om det går att deffa dem inom rimlig tid.
Så långa som det behövs? Tills du är nöjd med hur du ser ut i spegeln?
Precis vad jag inte strävar efter… Vill gärna bli stark men inte fet.
Tung träning, miinmal överätning. Tar mycket längre tid att bli stark dock…
Det är väl det här jag hoppas på och strävar efter, men många år känns ju deprimerande…
Det tar flera år att få muskler. Kommer inte över en natt. Om du bara vill bli snygg naken är det bara att lägga dig i källaren och svälta. Försvinner massa underhudsfett.
Han anser ju att om man äter LCHF / jägarkost så ska man inte behöva bulka / deffa. Trodde ett tag lite naivt på detta, men det verkar ju som de flesta anser motsatsen.
På lågkolhydratkost verkar fettfördelningen vara mer fördelaktig, men överätning innebär alltid extra fett ihop med musklerna. Såvida du inte vill bli starkare/få mer muskler extremt långsamt.

Han anser ju att om man äter LCHF / jägarkost så ska man inte behöva bulka / deffa. Trodde ett tag lite naivt på detta, men det verkar ju som de flesta anser motsatsen.
På lågkolhydratkost verkar fettfördelningen vara mer fördelaktig, men överätning innebär alltid extra fett ihop med musklerna. Såvida du inte vill bli starkare/få mer muskler extremt långsamt.
En viktig skillnad är att överätning på LCHF inte spärrar fettreserverna som kolhydratöverätning gör - de kommer därför inte alls byggas upp i samma utsträckning. Sedan är ev inte ens deffning nödvändigt, utan troligen räcker det att dra ner matintaget på normala nivåer, och fettdepåerna kommer tömmas snabbt och lätt utan en massa muskelförtvining.
Men fettdepåerna kommer bara tömmas ner till den nivå som din kropp tycker är hälsosam - vill du ner på ohäsosamma nivåer så är det svält som gäller, med de konsekvenser som det medför inför framtiden (i vikthänseende).
Sedan är ev inte ens deffning nödvändigt, utan troligen räcker det att dra ner matintaget på normala nivåer, och fettdepåerna kommer tömmas snabbt och lätt utan en massa muskelförtvining.
Mm, det är min erfarenhet. Jag har mer kroppsfett än innan överätningen, inte mycket dock. Var lite plufsig när jag överåt vilket försvann när jag började äta som vanligt och inte forcera mat.
Kommer eventuellt överäta en period i höst/vinter i kombination med en volymfas för att se om det kan hjälpa mig med muskeluppbyggnad. Om jag håller proteinintaget någorlunda lågt kanske jag får mer fördelaktig fettfördelning (för sist var det med lågvolym-träning), vore intressant att se.

Har snart läst hela stronglifts.com =) good shit! ska nog ge det ett försök… Körde marklyft 87.5kg 5x5 igår och har gott om träningsvärk i ryggen idag :-)