Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7889 ggr
SnorLars
0

Jag blir så förbannad

Min mor fick diagnosen Diabetes typ 2 för några år sedan.
Läkaren sa att det var kroniskt och att hon aldrig skulle bli frisk från sin diabetes.
Hon hade en överproduktion av insulin och på grund av det fick hon…insulin och metformin. :-O

För ett drygt år sedan började hon med LCHF. Nästan omgående började hon trappa ut metforminet till i vintras då hon tog sista tabletten. Blodsockret stabilt! I våras var det dags för insulinet. Stegvis gick hon ner.
I lördags var jag över hos henne och kollade hennes värden som hon skrivit upp under månaderna. Med eller utan metforminet och oberoende av nedtrappningen av insulinet så var hennes värden stabila mellan 4 - 9.
Jag hade med en våg till henne och bad henne dra ner på kolhydraterna ytterligare (hon dricker(drack) mkt kaffe med mjölk och grädde) samt att jag ville att hon skulle sätta ut de sista 6 enheterna insulin rätt snart.
Hon tog sin sista spruta i lördags. Skippade den igår. Det enda tillskottet/medicin hon tar nu är Omega-3.

Så hur har det gått? För tidigt att säga kanske men hon hade 5,7 igår kväll, 4,2 inatt, 5,1 innan frukost idag  och 6,1 efter frukost.
Hon fortsätter att kolla värdena idag, imorgon och onsdag.

Jag blir så förbannad.Skrikandes "Diabetes är kroniskt", kyss mig i arslet. Vi är uppväxta med "8 mackor om dagen", "ett äpple om dagen håller doktorn borta från magen", "gröt är gott".
Vad är det som händer? Våra institutioner som vi lärt oss att lita blint på har systematiskt gjort oss sjuka.
Mitt förtroende är noll.
Kan nämna att jag hade problem att få barn (gick bra till slut) och mailade Apoteket (innan privatiseringen) och frågade varför de hade Paraben i sina salvor. Svaret var att det inte finns forskning som visar att Paraben har skadlig inverkan på fortplantningen. Nu för tiden säljer de salvor med en etikett "Fri från Paraben"(?).

Jag är överlycklig för min mors skull som aldrig mått bättre fastän hon närmar sig 70 men urförbannad på den prestigfyllda och stängda läkar- och forskarkåren.

Muskrat
0

Mja Diabetes ÄR kronisk, när du väl fått det kommer du ALLTID att ha det.

Skillnaden är att med rätt kost så förblir man symptom fri och man påfrestar inte kroppen i onödan, medans vad läkemedels industrin gör är motsvarigheten till att ge ett gäng motgiftsprutor till en som är överkänslig mot getingsting och säga åt han att gå ut och slå ner getingbon med handen.

Läkare botar i regel inte sjukdomar, de behandlar symptomen.

Bryter jag ett ben, så HEJ, en läkare är min nya bästa vän, utöver det har jag väldigt lite förtroende för den kår väl läkemedels peddlare som existerar i dag.

LatMask
0

Fantastiskt! Underbart att höra! Vilken tur din mamma har som har dig!

Jag kan inte låta bli att citera Doc, apropå läkarna. Det här är den text Andreas skrev i Höstens böcker (alla debutanter får skriva en presentation av sig själva och vad de skriver om).

(min fetstil)

"Man kan inte förändra världen själv. Men man kan underlätta för andra att göra det, och det är mitt mål. Det är nödvändigt, som du kommer att förstå.

Problemet med min läkarutbildning under 1990-talet var enkelt. Jag lärde mig inget om hälsa. Jag lärde mig om sjukdomar, och de mediciner som botar eller, oftare, minskar symtom på sjukdom. Modern medicin är spännande, men jag var mer fascinerad av en annan fråga. Hur lever och äter du för ett långt och friskt liv?

När jag började arbeta som läkare år 2000 blev problemet snart uppenbart. Få patienter blev friskare med åren. De flesta behövde fler och fler mediciner. Jag medverkade inte till hälsa. Jag administrerade förfallet, in i de västerländska sjukdomarna, som fetma, diabetes, hjärtsjukdom, cancer och demens.

Under de kommande åren nystade jag i problemet. Jag kan lätt bli besatt av något sådant. Jag läste böcker, bloggar, vetenskapliga studier. Något var katastrofalt fel, och orsaken blev allt klarare. Många hade insett det länge, i decennier, och skrivit om det.

Våra förfäder fram till modern tid fick inte våra folksjukdomar. Ett oerhört faktum som länge bortförklarats med att vi plötsligt blivit glupska och lata, att vi äter för mycket och springer för lite. Det var långt ifrån hela förklaringen. Den världsbilden är nu på väg att falla. Vi har gjort ett stort misstag. Det finns en bättre förklaring.

Modern vetenskap övertygade mig. Allt friskare patienter bekräftar att det fungerar. Allt fler läkare, professorer och lekmän kommer i dag till samma slutsats. Jag var tvungen att sprida kunskapen, att driva på förändringen.

Jag startade för ett par år sen bloggen Kostdoktorn, som snabbt blev Sveriges största hälsoblogg, med nu 10 000 besök per dag. I år reser jag jorden runt på läkarkonferenser. Det räcker inte. Kunskapen behöver nå fler. Därför har jag skrivit boken Matrevolutionen.

jag vill påverka dig som kan ta till dig nyheter. Du som kan frigöra dig från föråldrade idéer. Du som kan se skillnaden mellan trovärdig vetenskap och livsmedelsindustrins reklam. Förstå, prova, och ät dig till en bättre hälsa och vikt du också. Hjälp din familj och dina vänner att göra detsamma. Det kan låta fånigt, men det är sant: du kan förändra världen."

Ballo
0

1#

Jag känner i gen mig. Blev diabetiker 1992 och började med tabletter för att sedan börja med insulin.

Jag fick åxå veta att detta skulle vara livet ut och jag skulle ta insulin alltid. Insulinet ökade undan för undan och för ett år sedan var jag uppe i 76 enheter om dagen.

Då gick jag över till LCHF och i dag tar jag inget insulin. Min läkare och diabetes-sköterska är intresserade av min utväckling.

Mvh Kennet

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

SnorLars
0

@ #3 Häftigt. Har du gjort någon glukosbelastning efter det och isf vad var resultatet?

@ #1 Är inte medicinskt kunnig men har fått för mig att Typ 2 diabetes beror på att kroppens celler har minskad känslighet för insulin.
Hur uppstår denna minskade känslighet? Medfödd? Någon som vet?

Explositionen av diabetes beror ju sannolikt på kosten. Den genetiska betinget låter inte rimligt enligt mig. Kan inte tänka mig att helt plötsligt så föds en massa människor med latent diabetes. Det tyder på att man utvecklar diabetes. Därmed borde den ju gå att reversera.
Som jag ser det så är Diabetes typ 2 inte kronisk utan man kan bli botad fast man får leva med en ökad disposition för diabetes om man en gång haft det.
Men det är kanske mer en filosofisk inställning.

dufva
0

"Hur uppstår denna minskade känslighet? Medfödd? Någon som vet?"

Systemet överbelastas helt enkelt och det behövs mer och mer insulin för att cellerna ska släppa in socker.

Till slut tröttnar tom själva pumpen (bukspottskörteln) och sockervärdena rusar i höjden

Det är knappast nån av oss som går genom livet utan att drabbas av komplikationer av höga socker/insulinvärden.

Historiskt sett så har problemet varit det omvända för våra kroppar.

Det är därför vi har fyra system designade för att höja blodsockernivån i kroppen, men bara ett (numera ständigt överbelastat) som är gjort för att sänka blodsockret.

MatsL
0

Sannolikt samverkar genetiska faktorer, miljöfaktorer och kosten till den ökade diabetesfrekvensen. Att enbart skylla på kosten är att förenklar. Blood sugar 101 listar en del tänkbara faktorer.

Lisabet
0

Min mor fick vid en hälsokontroll när hon var 65 veta att hon var glukosintolerant, dvs förstadiet till diabetes. Hon fick gå till en dietist. Vad dietisten sade vet jag inte, men detta var i första halvan av 80-talet.

Min mor lade om sin kost, hon åt aldrig mer något med socker. Hon fick aldrig diabetes, som sin bror. Hade hon fortsatt utan förändring hade hon säkert också fått det.

Jag har heller inte tänkt att få diabetes.