Hjälp! Frosseri!
Hej hörrni!
Jag är en riktig frossare, innan när jag åt kolhydrater så kunde jag äta en jävla massa trots min storlek (ca 50kg) mycket mer än min pojkvän som väger 90kg och är hockeyspelare! Det fanns liksom inget stopp när jag varvade kolhydrater och fett, nu har jag gått över till LCHF och äter emellan varven så lite som 0-5g kolhydrater per dygn. Sockersuget är borta men FROSSERIET ÄR KVAR!!!
Är det någon annan som har frosseri-problem? Folk säger till mig att man inte behöver räkna kalorier när man äter LCHF för att man äter tills man är mätt, och det är lagom. Jag räknar inte kalorier, men en dag kan se ut ungefär såhär: 3dl vispad grädde, 3 omeletter med ost i, tonfiskröra med majonäs, 10mackor med ost (mackor gjorda på vispad äggvita + äggula och philadelphia som man sen har i ugnen så att det blir ett fluffigt bröd, totalt 2g kolhydrater i en hel sats) osv. Säga vad man vill om detta, jag går inte ens över 10g kolhydrater och verkligen inte över 25gkolhydrater (nu räknar jag väldigt högt) jag håller min vikt exakt MEN jag VILL INTE frossa, det känns osunt och jag får så jäkla ont i magen!!! Jag kan få gå och lägga mig för att jag blir som en uppspänd ballong och känner att jag håller på att sprängas 

Tips på hur man slutar med detta negativa beteende???
Allt handlar inte om kolhydrater. Om du äter mat din kropp reagerar negativt på kommer du att åka på käftsmällar ändå.
http://johannaskost.blogspot.com/2008/07/om-att-ha-matbegr.html
Spontant kan jag säga att all den där osten och grädden är klockrena triggers för att äta mer även för mig som inte har några problem med hetsätning, t.ex. Ät riktig mat som kött och kryddsmör/äggulebaserade såser ett par dagar och se hur du mår på det.
okej jag ska dra ned på ost och grädde, kanske ta bort de helt då. Jag äter inte kött och kyckling, men jag får väl frossa i fisk istället :D
Har tyvärr inga konkreta råd, men undrar i alla fall några saker:
- Hur ofta äter du? Dvs. hur är maten spridd över dagen?
- Känner du mättnadskänsla eller är problemet att du inte känner att du blir mätt? Fortsätter du äta trots att du känner mättnad?
- Har du alltid vägt 50 kg oavsett kost?
- Hur lång är du, är du normalviktig eller underviktig?
Bilringar: äter frukost, förmiddagsfika, lunch, eftermiddagsfika, kvällsmat, kvällsfika ungefär. Äter ganska ofta tycker jag själv, vill ofta ha nått att stoppa i munnen 
- känner ingen mättnadskänsla utan känner först efteråt att "fan… nu åt jag minst 1kg för mycket, hoppas jag överlever detta nu" svettas och får oerhörda magsmärtor. Detta händer inte varje dag, men flera gånger i veckan….
- Jag startade på 40kg och har gått sakta uppåt i och med att jag styrketränar hårt.
- Jag är 168cm lång, 50kg är modellvikten för mig, har byggt på mig ca 10kg muskler så det är ådriga biceps, magrutor och mycket synliga muskler. Lite fitness-tjej-looken.
Då är nästa fråga: HUR äter du? Jag misstänker att du äter rätt fort och slänger i dit maten. Det tar ungefär 20 minuter för mättnadskänslan att nå upp till hjärnan, sägs det… Jag tror att du måste jobba med att ta det lugnt och tänka efter FÖRE. Ja, ja, jag vet att det är lätt att säga, men ditt sätt att äta låter nästan maniskt. Att ofta vilja ha något att stoppa i munnen är en dålig vana som behöver brytas. Mera fokus på självdisciplin, eller i brist på detta kanske rentav KBT? AAs 12-stegsprogram, där man fokuserar på nuet och övar upp sig att skjuta upp belöningen?
Ja det är sant, maniskt beteende är det helt klart. Min pojkvän får oftast rycka maten ifrån mig för att han ser att jag har kommit in i en "loop". Som sagt behöver jag äta mycket eftersom jag tränar mycket och bygger muskler, men det är ju skillnad på att äta ett rejält lass mat och på att maniskt äta och äta och äta tills man inte kan stå upp mer…
De där AAs 12-stegsprogram är jag intresserad av! Hur hittar man det???
Min första tanke var också: ät saktare, har själv erfarenhet av detta att äta fort och bli alldeles för mätt.
karinafp: tillägg: ja jag äter fort som tusan. Ska försöka dra ned på tempot där…
Jag är verkligen ingen expert på träning, vikt och sånt, men undrar om det kan vara så att din kropp febrilt försöker signalera att den behöver mer av någonting och att det är därför du frossar.
I mitt tycke väger du väldigt lite i förhållande till din längd, speciellt med tanke på att det inte är fett utan muskler som väger. Som bekant väger muskler mer än fett och styrketränar du har du mer muskler än vardagsmotionärer på 168 cm.
BMI är väl inte det allra bästa måttet på hur det står till med kroppen, men i brist på annat tänker jag så här: Är man 168 cm är idealvikten enligt bmi från 54 kg till 70 kg. Nu vet jag inte om du vill gå upp i vikt eller inte, men jag misstänker att din kropp skulle må bra av att lägga på sig något kilo fett.
Handlar din träning om tävlingsidrott eller liknande som skulle lida av om du drog ner på träningsmängden? Hård träning ger ju stor aptit och har kroppen inga reserver att ta av kan jag tänka mig att det lätt blir panik och frosseri för att fylla på med energi.
Har du förresten kollat dina blodvärden etc.? Kan ju vara en idé.
Bilringar: Jag styrketränar väldigt hårt och mitt utseendeideal är ungefär detta: http://www.metrobloggen.se/UserFiles/18.16644/Image/KopiaavDSC(4).jpg
Så att lägga på mig fett är något som jag varken kan eller vill. Jag har faktiskt insett genom att läsa lite om hetsätning att det inte har med maten att göra så mycket utan att det är psykiskt, lite som en ätstörning. Jag ska försöka lösa detta genom att skriva ned varför jag äter, hur jag mår och vad som har triggat frosseriet osv. funkar inte det ska jag söka hjälp, inser att det inte är riktigt normalt beteende 

Hallå! Är du go eller? Du äter alldeles för lite ! Din kropp skriker efter mat! Du måste välja; antingen fortsätter du att misshandla din kropp och behåller dina magrutor, eller så fogar du dig i naturens lag och mår bra. Valet är ditt.
Stress (mentalt; hård träning) orsakar sug. Matbrist orsakar sug. Fel mat orsakar sug. Sjukdomar orsakar sug. Och sug orskar stress.
Har du tänkt på om din hetsätning är en del av ett beteendemönster där även ditt fokus på ådriga biceps är en annan sida av myntet? All hets, oavsett vad det fokuseras på, är en stress för kroppen.
Kroppen kommer inte att reagera som du vill, utan den kommer att reagera utifrån hur den blir behandlad.
Ok, men vad ska du "ha" detta utseende till? Dvs. tävlar du i något som gör att du bör se ut på detta sätt för att lyckas eller varför måste du ha synliga magrutor och ådriga biceps? Det är ju inte så en kropp ser ut "i naturtillstånd" så med bilden du visade i huvudet är jag inte ett dugg förvånad över att du får problem med maten. Du skriver själv att det förmodligen är psykiskt, vilket det kan vara.
Jag är fortfarande ingen expert, men vill ändå påstå att det är svårt att veta om frosseriet har psykisk eller fysisk grund så länge du inte släpper en hel del på idealutseendet och den hårda träningen som ska leda fram till det. Så även om du jobbar med frosseriet mentalt, glöm inte att det också kan handla om att kroppen rent fysiskt skriker efter något (mer näring? vila? fettdepåer? något specifikt ämne?)
Om jag var du skulle jag räkna kalorier några dagar för att kolla hur mycket du faktiskt får i dig. Jämför med vad en hårt tränande kvinna i din storlek bör få i sig (och om jag fick bestämma skulle jag dessutom plussa på en del för att gå upp i vikt, men, men…
)
Tack för er omtanke hörni, men jag förstår att det inte är så många här som håller på med fitness? Eller hård styrketräning i största allmänhet? Jag är en person som är ute och springer, går till gymmet, kör tungt, bygger muskler OCH kör LCHF. Funkar bra, jag bygger muskler och bränner fett och får precis en sån kropp jag vill ha som enligt min åsikt är den mest hälsosamma kroppen!
Min hetsätning har jag nu kommit fram till att den beror av psykiska orsaker, att jag äter (och hetsköper ibland också) för att dämpa känslor av ensamhet. Jag känner mig väldigt ensam, är ensam, därför hetsar jag. Men nu när jag har rotat fram anledningen har jag inte hetsätit något sedan dess! Känns bra :)
Jag styrketränar mycket & så tungt jag orkar.. funkar jättebra med LCHF. Har dock inte som mål att hålla på med fitness, men jag kör på och bygger så mycket muskler som möjligt, får se hur framtiden blir :)
Angående drömkroppen, tänk på att de som håller på med fitness inte går runt och ser ut sådär jämt! Det är i princip bara precis före och under tävling som de är sådär deffade, det är nog inget man pallar göra under längre perioder.
Hoppas du kommer tillrätta med din hetsätning!