Tvättmedel
Ja, fullständigt OFF TOPIC, men måste höra om en sak:
Idag skulle jag tvätta och naturligtvis (när all tvätt var i och allt var färdigt) märker jag att sambon har tömt all tvättmedel… Ingenting har öppet, så jag tog chansen på att tvätta utan tvättmedel (var tvungen). Frågan är ju om tvätten blit ren, (den är fortfarande i maskin så får ju vänta och se)… Nån som vet om tvätt blir rent på 60 grader utan tvättmedel? Vanliga plagg, inga handukar eller så som kan "kräva lite mer". Måste fråga för jag tycker det inte känns så fräscht… Eller är jag överkänslig?
Våra kläder är sällan jättesmutsiga så de blir rena. Det är alltid vattnet som tvättar, tvättmedlet gör bara vattnet våtare så det blir lite effektivare och så parfymerar det också om man inte har parfymfritt…

Mnjae.. enzymerna gör allt sitt till oxå de löser protein, fett och kolhydrater, tensiderna håller sen dessa flytande i vattnet så att det inte smutsar tillbaka!
Fast.. oftast så är kläderna bara svettiga och det löser vattnet ändå!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Så då bör det ju gå ann?
Tänkte på det du skrev Zepp, att tvättmedlet håller protein, fett… från tvätten och hindrar återsmutsning. Då kanske det inte känns så rent utan tvättmedel iaf… Men 60 grader måste ju ha hjälpt? Funkar kanske för en engångshändelse?

Vatten är ett starkt lösningsmedel.. speciellt om det är varmt!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack för svar!
Hur blev det?

Jag är oxå nyfiken, hur gick det?
Jag vet de som har tvättat helt utan tvättmedel i flera månader i sträck, och deras kläder verkar väldigt rena - luktar inte konstigt eller illa alls.
De tvättar på 60 grader snarare eller högre om det går.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#6 Jag har också hört att vatten är det bästa lösningsmedlet, alltså "löser upp" allt… fast det tar väl tid beroende på vad det är… så hettar man upp så antagligen bättre.
Förr lade man alltid tvätten i blöt över natten, innan tvätt… :)
jag kör (oftast ) med indiska tvättnötter. Fläckar är de inte så bra på tycker jag men annars…

Jag kollade in länken om tvättnötterna. Lät riktigt bra! Ska bara ta slut på tvättmedlet hemma först innan jag beställer. :)
#8, #9, Det gick finfint
. Hade det varit en väldigt smutsig eller fläckig tvätt hade det nog inte gått utan tvättmedel, men utan fläckar osv gick det som sagt finfint.
Tvättnötter är kanonbra och de kan användas till annat också som t.ex. allrengöring i sprejflaska, schampo, diskmedel, myggmedel, tvätta husdjuren med, rengöra smycken, skydda växter mot insektsangrepp etc…
Är det fläckar på kläderna så kan man gnida på dem med en tvätttvål innan tvätt.
Hmm, Intressant. Man borde ju ivf kunna snåla riktigt med tvättmedlet om det är så. Kanske skulle det funka att bara hälla i en kork vanlig såpa?
Synd att jag precis tvättat vita lakan och handukar, annars kunde jag ha provat.
[TILLÄGG]
Andra har tänkt på samma sak.
Ha ha! Jag som alltid underdoserar (till min sambos förfäran). Jag läser på paketet och halverar dosen. Jag räknar kallt med att tvättmedeltillverkarna tar i med marginal när de skriver doseringstabellen. Och som sagt, kläderna blir normalt sett inte såå smutsiga.
Min sambo resonerar tvärtom. Om det står 40 ml tvättmedel så måste man ta det dubbla för att få effekt.
Han diskar jag jag tvättar. Jag har en hemlig önskan om att halvera diskmaskinstabletterna men han ger mig kalla handen och tjatar jag så lägger han i extra..