Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 8604 ggr
trikz
0

LCHF vänlig yoghurt

LCHF-Yoghurt
1 person

Min son är en liten yoghurt kille. För den här tycker han om med kanel & fröblandning  

1,5 Turkisk yoghurt
 0,5 dl Vispgrädde

Rör ihop turkisk yoghurt och vispgrädde i en skål så det blir slätt, smaka av med vaniljpulver/kanel

Serveringstips: Bär, linfrö, solroskärnor, nötter, kanel, äkta Vaniljpulver etc.

Syrlig Yoghurt

1 person

Min son på 1 år tycker den här yoghurten är god med fröblandning & kanel.

1 dl Turkisk yoghurt

1 dl Crème fraiche

Rör ihop turkisk yoghurt och crème fraiche i en skål, så det blir slätt, smaka av med vaniljpulver/kanel

Serveringstips: Bär, linfrö, solroskärnor, nötter, kanel, äkta Vaniljpulver etc.

nyborjare08
0

Jag skulle nog ta det säkra före det osäkra och inte ge linfrö till barn eftersom hela frön innehåller blåsyra (cyanid). En liten mängd är säkert inte farligt, men jag skulle som sagt ändå ta det säkra före det osäkra.

trikz
0

står det nån stans att jag ger mitt barn linfrön?? det är som sakt bara Serveringstips och jag har inte skrivit vad jag har i min fröblandnig.

nyborjare08
0

Jag skriver inte att du ger linfrö till ditt barn! Det var inte alls menat som någon anklagelse.

Det var bara ett tips i all välmening! Eftersom det stod om youghurt (till barn) och sedan serveringstips med linfrö så tänkte jag att det kunde vara bra att sprida den info jag vet om det.

vimsig
0

jag har för mig att det på min linfrö-påses baksida att man inte ska äta mer än 2-3 matskedar/dag, så det är ganska mycket för en vuxen.

Caena
0

smart tips med creme fraiche.. 

Har prövat att blanda arla kesella 10% med lite grädde och äkta vaniljpulver.. smakar "heavenly"!!!!
Lite bättre protein i den.. även om jag har för mig att det e lite mer kh i den..

tankgirl
0

#1 Önskar att vi kunde ta död på den här myten. Hela linfrön innehåller inte blåsyra. Dvs det gör den, men det kommer inte ut förrän de är krossade.

Krossade linfrön bör man inte äta mer än 1/2 dl om dagen (jag har ätit mer än så utan att jag märkt nånting) medans hela linfrön går bra, giftmässigt, att äta hur mycket som helst.

Hela linfrön bildar i kontakt med vatten en gele som gör att de kan sätta fart på tarmen. Det finns också de som säger att frön inte ö.h. är människoföda. I den debatten lägger jag mig inte i.

Lycka till med yoghurten!

yvonnel
0

Jag köper den grekiska youghurten i 1 kg burk och "gräver" rakt ner i ena sidan så det blir ett hål, sedan får den stå över natt och simsalabim, det går att hälla ut vassle tillsammans med en hel del kolhydrater. Hälla allt i kaffefilter går ju också.

Det blir ju då  högre fetthalt i det som blir kvar, och protein förstås.Det går ju att räkna ut hur mkt.,  det blir minus ca 1½dl/per liter yoghurt.

Och så blir det ju mindre syrlighet.

Sen kan man ju blanda med grädde och flera smaktillsatser.

Zepp
0

Man får i sig mindre mängd glykosider om man äter linfröna hela då man tillgodogör sig en mindre mängd av fröet då.

Rekomendationen är max 1-2 matskedar hela frön om dagen till vuxna, vid behov.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

laila10
0

#7 yvonnel  Försvinner verkligen kolhydrater när vasslen hälls bort?

yvonnel
0

laila#10

Det kanske var mest ett antagande,har försökt hitta näringsvärde på vassle men det lyckades jag inte med. Whey och andra pulverblandningar är lättåtkomligt och då är det ju proteinförstärkning man är efter, i torrvaran, så hur mkt vassle som åtgår för att framställa 1dl vasslepulver kan jag inte heller säga i nuläget, men jag ska göra fler sökningar vad det lider.   Har du intresse att ge mig en hjälpande hand så blir jag glad.

[GoForIt]
0

Haloj, Hittade följande info om vassle på en länk:

Kalorikollen det skulle ju i så fall innebära att man lakar ur merparten av kolhydraterna om man försöker filtrera ut vasslen som Yvonnel skriver i #7.

Men vad vet jag, det kanske inte är relevanta uppgifter. Vad tror ni? Vore ju i alla fall toppen om det stämde för då blev ju yoghurten i princip helt utan kolisar…

yvonnel
0

goforit #11

så bra att du hittade uppgifter på vassle dessuitom fick jag en för mig ny sajt med näringsdata, TACK!

Annars tänkte jag på att typ norsk getost har högt kh-värde och den är gjord av vassle.

En hel del av syrligheten går också bort med vasslen så det blir lättare att avstå socker/ersättning.