Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 5705 ggr
babbis1
0

Fibrexbröd

Detta bröd smakar lite som finsk efterugnslimpa:

60 g finmalen Fibrex

3 tsk fiberhusk

2ägg

4-5 finhackade valnötter

½ tsk salt

2 msk skalade sesamfrön

2,5 tsk bakpulver

Rör ihop allt med en skvätt vatten, låt stå, häll i mer vatten, tills konsistensen stannar nånstans nära halvlös havregrynsgröt.

Ugn 175 grader 1,5 timme. Smörpappersklädd liten rund form, ca 15 cm i diameter. Ta brödet ur formen o låt svalna, låt den sen ligga i bakduk till nästa dag, skär i ca 1 cm tjocka skivor, in i ugn 75 grader med luckan på glänt i 4-5 timmar. Förvara i smörgåspapper. Godare ju mer det får torka. Jättegott med Bregott, Philadelphiaost och gurkskivor på.

berittis
0

Torka i ugn. Är det skorpor? Jag har aldrig smakat finskt efterugnsbröd. Men det låter gott.Glad

babbis1
0

Har jobbat lite med mitt Fibrexbrödrecept, och nu blev det bättre, liknar en grov limpa, höjer sig bättre i ugnen.

60 g malen Fibrex, 1½ msk Fiberhusk, 2 ägg, 5 msk Pofiber, 5 mixade valnötter, 2 msk skalade sesamfrön, ½ tsk salt, 3 tsk bakpulver, vatten.

Jobba ihop smeten som tidigare.

Grädda i liten, avlång teflonform, (jag klär den med bakplåtspapper, behövs kanske inte?), samma tid och temperatur som i första receptet.

Monnis
0

Det här låter rätt enkelt, det får jag prova nångång Glad

Ron-Jag
0

Låter gott. Ska provas.

Ska det verkligen vara "bara" 5 st valötter?

babbis1
0

Man kan använda vilka nötter o fröer man gillar o variera mängden lite, brödets konsistens kanske ändras, men det är bara till att prova på, man kan kanske ha i en aning vetemjöl. Jag provbakade ett antal bröd innan jag fick till det, och nu är jag nöjd.

Ron-Jag
0

#5. Jag förstår att man kan variera nötter. Men det kändes fel att det skulle vara 5 "ST" nötter. Tänkte att det kanske skulle vara 5 msk eller tsk?

babbis1
0

Jahaa, du menar så, ja, ett par matskedar hackade valnötter kan det nog bli isåfall.