Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5563 ggr
[Pageup]
0

Jordnötssmör

Hej ! Hade ett LCHF recept från deras kokbok, och till det här receptet ska man ha Jordnötssmör, dock inte mycket. Är nybörjare så har inte riktigt fått kläm på allt.

Då undrar jag, vad ska jordnötssmören innehålla för fetthalt % osv för att den ska vara okej ? kolhydrater vet jag max 5/100g

Vänliga Hälsningar

Magnus

MimLan
1

Jordnötssmör är jordnötssmör. Titta hellre efter malda jordnötter utan annat i burken än möjligen salt. Du kommer iofs att få svårt att hitta lågkolhydratvarianter eftersom jordnötter som mals inte får lägre nivåer kh.

Tänk på att 5 gr inte är en regel huggen i sten, så "vet" blir ett väldigt diffust faktum om du inte ser till vad det handlar om.

Allt handlar om hur mycket man tar av varan. Tar jag 10 gram av något som har 20 gr kh/100 gram, blir det 2 gram kolhydrater. På samma sätt blir det 20 gr kh om jag tar 400 gr av något som har 5 gram kolhydrater/100 gram. Någonstans på vägen föll faktumet 5 gr kh/100 gram vara pladask.

PS. Bra att veta är att ur sockerberoendesynvinkel tillhör jordnötter den kategori som ger många rejält med sug.

[Pageup]
0

Okej, i just den maträtten så får jag skippa jordnötsmöret och krydda med färska örter osv istället.

Aa om du läst min presentation ser du att jag har skrivit att jag har varit sockerberoende i över 10 år, och äntligen slagit mig fri, dock så är jag bara på dag 9 idag tror jag :)

Så därför försöker jag hålla nere på kolhydraterna så gott det går så jag inte ska "trigga" igång beroendet igen.

Man lär sig något nytt varje dag tycker jag, men det är kul. Tack så mycket för ditt svar :)

Vänliga Hälsningar

Magnus

ullisbullis
0

Hej!

Det finns jordnötssmör utan socker att köpa. Den innehåller bara jordnötter, salt och olja tror jag. Ekologisk av märket Green choise finns på Coop. En annan också ekologisk från Kung Markatta,köpt på ICA Maxi tror jag, inte säker. Som jag ser det så är det väl ingen skillnad att äta hela jordnötter eller jordnötssmör om innehållet i burken är okej och man har koll på kolisarna.

Lycka till!

SSKMaria
0

Kung Markattas ekologiska (eller är det rättvisemärkta? eller rentav båda?!) jordnötssmör innehåller bara jordnötter och salt och är huuur gott som helst! *ätadirekturburkenvarning*

[Pageup]
0

Har aldrig varit förtjust i jordnötssmör, men däremot nougat i burk så kan jag äta flera burkar utan problem :)

Före jag började med LCHF förståss och satt fast i mitt sockerberoende :P

hemul
0

Det är vad du får i dig totalt som är viktigt, inte vad varje enskild ingrediens innehåller. Fick nog skippa många örtkryddor då. Du sa ju att man skulle ha pyttelite. Det spelar alltså ingen större roll om jordnötssmöret innehåller över eller under 5%.

squeezetoy
0

Green Choise har jag köpt på Ica. Använder det när jag lagar asiatiskt. Men oj vad det ger "mersug" om jag tar bara en sked för att suga på. Men lite i maten funkar.