Bloggcitat. Roligt eller....
Har "roat mig" med att rakt av kopiera några blogginlägg idag angående LCHF. Som ni märker är det "tvivlare" som argt ifrågasätter detta levnadssätt. Kan man hitta ett gemensamt svar till alla dessa, eller skall man ge upp? Tur att vi är många och kan hjälpas åt.
Ta det inte för alvarligt, det är ju fredagskväll.
- Han har någon poäng Fredrik… hjärnan behöver socker, kolhydrater, så pass mycket vet jag också efter mina år sjukvården.
- Det stämmer att vi inte åt bröd, pasta och ris när vi bodde i grottor och klubbade ihjäl vår föda. Men hur gammal blev människan på den tiden, i genomsnitt?
- Det känns inte hälsosamt att år ut och år in vräka i sig salt bacon var och varannan frukost och rött kött i större mängder.
- Varför kan inten LCHF'are svara på varför de inte äter enligt LCHF på de platser i världen där man lever längst och är friskast? Tex så är en sådan gröda som majs och majsmjöl en viktig ingrediens i nästan samtligas kost.
- Det är som med allt annat, om några år är denna livsstil också farlig. Ju mer diskuterad den är ju mer forskning blir det.
- Kör det gamla tricket, mindre in och mer motion.
- Om du drar ner på kolhydrater eller om du drar ner på fettet…spelar ingen roll. Äter du mindre av nåt så går du ner i vikt, så enkelt är det.
- Samerna på den gamla tiden åt bara renköttet, MEN…hur såg deras tankekraft ut? Deras vardag gick endast ut på att just ta hand om sina renar. Deras hjärna kanske inte var i tipp topp,
- Det är ju sjukt att du säger emot 150 år av forskning och SLV. men du vet väll inte ens vad SLV betyder?
- OCH sen till alla som kommer med sjuka påståenden som "vi har alltid ätit fett" "ända sen stenåldern…."
MEN vi hade en medellivslängd på 22 år på stenåldern. Anledningen till att vi ökat den är bla bättre kost!
- Om ni nu hänvisar till att människokroppen inte är byggd för dagens kosthållning med kolhydratrik mat - hur förklarar ni då att ni äter mängder av grädde, ost och ägg?
- Varför ska man behöva gå på en diet. Vad är det som är så svårt med att ge fan i godis och läsk. Sätt på er löparskorna och spring 90 min varje dag istället.
- Tycker alla LCHFare verkar ha något loseraktigt över sig, det är som om de är arga över att alla vi andra kan äta PRECIS vad vi vill utan att gå upp i vikt, för att vi helt enkelt kan äta rätt mängd och dessutom rör på oss.
- Viktväktarna har funkat för miljoner människor under decennier. Nu låter det som att det enda bantningsmetoden som fungerar är att vräka i sig bacon och grädde. Urk och blä.
- Jag körde LCHF i fyra veckor och blev definitivt dummare av det.
- Hur vågar man hålla på med denna diet? Hjärt- och kärlsjukdomar får man ju tack vare att man äter för mycket fett som sätter sig i kärlen. Hur kan man då förespråka denna diet som BARA innehåller fett????
- Ja fast det är faktiskt så att hjärnan behöver kolhydrater för att växa. Hjärnan äter ingenting annat än kolhydrater.
*suckar och håller mig för pannan*
Sägger samma som föregående,
OCH sen till alla som kommer med sjuka påståenden som "vi har alltid ätit fett" "ända sen stenåldern…."
MEN vi hade en medellivslängd på 22 år på stenåldern. Anledningen till att vi ökat den är bla bättre kost!
Joo det är ju kosten eller hur ? Det är sjukvården och medecinen….
Intressant läsning från en annan bloggare.
Jag förstår att hon kan äta så mycket kolhydrater som hon gör, men hon tränar väldigt mycket av bloggen att döma. Att kalorier spelar roll kommer jag alltid att hålla fast vid, men att olika sorters energi gör olika saker i kroppen kan man inte bortse ifrån. Det är långt ifrån så enkelt som kalorier in/ut.
Erik

Tjaha Erik! Hon drar också detta med Asien och ris osv osv.
Jajjamensan! Tyvärr faller många för det hon säger när man läser kommentarerna, men för att ha nytta av en stor mängd kolhydrater så måste man ju träna lika hårt som henne, annars blir man.. eh, stor? 
Erik

Vill bara informera att jag "silat" dumheter och plumpa elaka inlägg. Sådana bör inte repriseras överhuvudtaget och de leder inte till framsteg i debatten. Däremot har ju de människors åsikter jag kopierat en åsikt om födan och hur skall då dessa bemötas?
"- Jag körde LCHF i fyra veckor och blev definitivt dummare av det."
Hahahaha! Vilket skämt!
Hihihi
Nej nu ska jag springa i 90 minuter
VARJE DAG 
Jag vet inte vad det är för slags debatt du eftersöker? Oavsett hur du bemöter deras okunskap så kommer inget att förändras förrens de är öppna för diskussion. Om någon som tror stenhårt på viktväktarna kommer till mig och säger "denna dieten är bäst etc etc.." så kommer inte jag att lyssna nämnvärt på dem.
Lägg fram några länkar till kostdoktorn, det är allt du kan göra, vill dom sedan inte läsa där så blir det bara en himla massa pajkastande iallafall.
Erik