Vad händer med överskottsfettet?
Hejsan
Vid en kost med mkt KH så tar kroppen det den behöver och lagrar sedan resten som kroppsfett av insulinet.
Men vad händer med eventuellt överskottsfett? Blir det kroppsfett, åker ut med toabesöken eller snurrar runt i blodet?
Åker ut och/eller förbränns iom ökad omsättning.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Insulin stimulerar enzymer som lagrar fettet oxå.
Eftersom glukos i för höga doser är giftigt för kroppen så används det först och fettet lagras för tillfällen dp det uppstår energibrist.. det är bara det att när man har ständig tillgång till snabba kolhydrater, så uppstår alldrig någon energibrist!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Som jag har förstått det så kan andra saker i kroppen lagra fett med, inte bara insulinet. Sedan läste jag att protein till och med kan trigga mer insulin än vad kolhydrater gör, så om man äter 95-99% fett så kanske man kan äta 'obegränsat', jag vet inte..
Nu vet jag inte hur sant allt här är men det är ändå läsvärt.
En fråga.
Om man tittar på filmen ovan så lagras fett temporärt i cellerna, inte sant? Om man sedan äter mer fett än kroppen bränner så borde väl kroppen fortsätta trycka in fett i cellerna och rent teoretiskt så borde man bli fetare, eller har jag missuppfattat nåt här? Finns det några vettiga källor på att kroppen skruvar upp kroppstemperaturen m.m. istället för att lagra in överskottet av t.ex. fett som fett?
Erik

Protein triggar insulin.. olika aminosyror olika mycket och mjölkprotein anses ha ett högt insulinindex.. men jag tror man kan säga att i stora lag så är insulinutsöndringen i proportion till proteiintaget.
Långa mättade fettsyror triggar ASP, vilket triggar samma enzym som insulin gör.. vilket gör att vi inte dör helt om vi nu skulle äta noll kolhydrater.. betänk att vi hela tiden behöver lagra fett, det handlar om att vi ständigt behöver byta ut våra fettdepåer.. fett härsknar, bli gammalt som ni vet.. även mättat fet, fast det varar längst.
Man behöver altså inte vara orolig för att få gammalt fett i sina depåer, det byts ut hela tiden.. och äter man LCHF så tar vi ur depåerna hela tiden och fyller på med måltider med jämna mellanrum.
Hela grejen handlar egentligen om att vi ständigt lagrar fett i depåer, byter ut det med jämna mellanrum och det som är den springande punkten är att om man äter LCHF och gör allt rätt, har rätt genetiska förutsättningar, så handlar det om att balansen i kroppens fettlagring hamnar på minus tills kroppen anser att depåerna är lagom.
Men om du äter mer fett än kroppen tar ut så måste väl fettet åka nånstans? Finns det belägg för att vi får ut det på alternativa vägar? För mig låter det konstigt.. men jag är fast i kaloritänket.
Erik

Teoretiskt så händer det vid överintag av fett att det lagras.. men då har man inte insett att saken är betydligt mer komplicerad.
Vid allt för högt fettintag så blir iallafall många illamående, varvid man dröjer längre med nästa energiintag.. man lär sig medvetet och undermedvetet att muppa rent fett en masse, leder till illamående och därmed förändrar man sina matvanor.. iallafall de flesta friska individer vid sina fulla sinnen!
Sen så kommer man in på teoretiskt resonemang.. vid extra energiintag kan basalmetabolismen höjas.. iallafall hos vissa.
Sen så kan man komma förbi dessa regleringsmekanismer om man så vill genom tex att tillsätta socker och någon god smak tex choklad eller vanilj.
Snabba kolhydrater kan man säga kör över iallafall delar av mekanismen som hejdar exesser av energiintag.
Vi har ett aversionsystem som skall hindra oss från att äta för mycket.. det man kan säga är att vi under evolutionen knappast i någon utsträckning har anpassats för snabba kolhydrater,
Det har föreslagits att det snarare är som så att snabba kolhydrater i form av frukt, bär och kanske honung är såpass sällsynt och tidsbegränsat i tillgång att det mer eller mindre handlar om att äta så mycket det går och lagra överskottet som fett för tider då födan är knaper.
Problemet om de teorierna är gilltiga, är att vi numera inte har brist på vare sig fett eller snabba kolhydrater.