Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 5811 ggr
Rynna
0

Vad var det jag åt?

I spanien för ett par år sedan åt jag hemma hos en tjej, vi åt vad jag trodde var nudlar, men det visade sig vara skaldjur. Minns att jag läste på förpackningen och förudrades, men det var innan jag började bry mig om vad mat innehåller så jag vet inte om den innehöll ruskigheter.

Nu till min fråga: Är det någon som vet vad jag pratar om? Går de att få tag på i sverige? och kanske viktigast: är de nåt att ha näringsmässigt?

Muskrat
0

Antagligen helt ute och cyklar men enda som dyker upp i skallen som kan påminnas om nudlar är.. strimlade bläckfiskringar? =)

MiaP
0

Det var nog en slags väldigt små ålar som är vanligt i spanien. Det ser ut som nudlar när man får dom i en liten skål.

Inkanyezi
0

Angulas ser ut som nudlar, men det är fisk, små ålyngel, och de innehåller högvärdigt protein och en hygglig andel omega3. Riktig hälsokost alltså.

Här kan du se en typisk uppläggning.

Och inte är det ruskigheter; stämmer väldigt bra med LCHF.

soderen
0

Synd att man inte kan spanska. Hade varit kul att läsa länkarna i #3.

Zepp
0

På ren svenska så tror jag det är sk glasål.. dvs ålyngel?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bustas
0

Men Zepp, priset på glasålen som fångas i Frankrike för export till Japan ligger på c:a 7000 sek/kg. Det är nog en annan ål det är tal om här.

Inkanyezi
0

Jag vet inte om det är en annan ål, angulas är inte billigt, och japanerna gör också en förfalskning (surimi) för angulas, som också säljs i Spanien som "gula".

Rynna
0

Ja… det såg ju ut som i inlägg #3, men det jag åt var nog biiiligt. Kom fryst i påse. Misstänker att det var någon typ av nudelformad surimi, alltså "gula" jag åt.

Tack alla!