Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5548 ggr
[Pageup]
0

Hallon/blåbär och vispad grädde

Hej ! skriver här för att rådfråga någon som kan kanske lite mer än mig, jag har varit sockerberoende i över 10 år, började för ett par dagar sedan med LCHF och kör ganska strikt på kolhydraterna för att inte trigga igång beroendet igen. till min fråga

Vi har dop för dottern i helgen, där serverar vi tårta, kakor, bullar och lite av varje som släkten hjälp mig slänga ihop. Tänker inte äta av det, men känns tråkigt att bara sitta där och dricka Té.

Vet någon om man varit sockerberoende en långt stund om ett par hallon/blåbär med lite vispad grädde kan trigga igång beroendet igen ?

Tänkte främst på hur lite kolhydrater det är i både hallon/blåbär.

Vänliga Hälsningar

Magnus

MimLan
0

Ja, det kan det. Det beror på hur du triggas. Räcker det med sötma? Är det antal kolhydrater, vilken sort? Eller spelar det roll om du äter kolhydraterna med något fett?

Eller handlar det om specifika födoämnen?

http://johannaskost.blogspot.com/2008/07/om-att-ha-matbegr.html

Ingen kan dock svara på hur du fungerar. Det måste du tyvärr ta reda på själv.

matsmurfen
0

Hallon 4,1g/100g

Blåbär 6,4g/100g

Sen om det triggar igång något sötsug kan du bara svara på själv. Du får testa!

Du kanske kan ta med dig några bitar god ost på dopet?  Se till att äta ordentligt innan du åker dit så du är mätt, kanske?

[Pageup]
0

Får packa en lunchlåda och kanske lite färskost, nån korvbit eller nå ägg. Bara nå enkelt, blir ju så att ja måste vara där timmar i förväg, så blir nog en lunch där borta, sen får jag nöja mig med té och grädde :P

Är lite rädd för att äta något som är "sött" men även för mycket kolhydrater triggar igång mig fort har jag märkt

[Pageup]
0

Jag vet att jag längre fram säkert kommer kunna klara att äta lite bär och kanske grädde, det är bara nu då allt är så nytt som jag är rädd för "återfallsrisken" som finns och är ganska hög då man nyligen radikalt ändrat kost och vanor

Sen är det inte så att jag känner "Ett sug" efter att äta något, utan det är mer att det har alltid varit en "social grej" då man samlas såhär, det var därför jag försökte tänka på något lite mer fettigt och lite mer nyttigt :)