OT - Lya i Uppsala sökes
En väninnas dotter har sökt bostad i Uppsala i en evighet. Dottern är 19 år, normal unge som ska utbilda sig i stan och behöver ett eget litet krypin, men hittar inget.
Svårt läge, Uppsala är känt för det här.
Så jag chansar.. och skriver tråd här på KIF - allvetarforumet! 
Snälla er!? Vet någon av er här på sajten något vi icke-storstadsmänniskor inte vet. Nåt tillvägagångssätt, nån kontakt, nån idé om hur och vad vi kan göra??
Tacksam för alla tips!

Är hon med i någon nation? De har ju en hel del lägenheter, vissa behöver man inte vänta särskilt länge på.. Har dålig koll på vilka nationer som har långa köer och vilka som har korta men det tror jag brukar stå på deras hemsidor.
Hon ska först gå sista året på gymnasiet, nån variant i Uppsala, så nej hon är nog inte med i nån nation..
Tyvärr.
Fint tips annars.. inför framtiden! 
Puttar upp.. ifall någon har nån idé och vill dela med sig.
En möjlighet är bo ihop med en kompis (som nu bor för trångt för att de båda ska få plats).. då kan de ta en tvåa eller trea.. beroende på hyran..

Det finns en hel del som har uthyrningsdelar i sina villor eller lägenheter, leta annonser i UNT eller sätt in en egen.
Har hon en eller ett par kompisar så kanske de kan hyra en större lägenhet ihop? Det är lättare att få tag i och roligare att bo flera ihop (kanske). Se bara till att det finns papper på inneboende så att kompisarna inte ryker ihop om hyror och sånt.
Ställ henne i kö hos alla hyresgästföreningar som finns, STudentstaden, Uppsalahem och alla andra. Ibland har man tur.
Ska hon plugga på universitetet har förstaårsstudenterna förtur till universitetets lägenheter, men man måste flytta ut när man inte pluggar längre.
Läs på blocket om det finns lägenheter/rum ledigt.
Eller varför inte sätta ut en annons själv. En kompis dotter satte ut en annons på lägenhet, hon fick flera svar innom ett par dagar. (dock endast i andra hand)
Jag vidarebefordrar alla era förslag!
Tackar ödmjukast! 
De har ju redan försökt på olika sätt, men naturligtvis gäller det att fortsätta, inte ge upp.
Göteborgs nation, som jag är med i, har inga bostadsköer. Här utlyses helt enkelt rum med jämna mellanrum, och så får man söka. Man måste vara medlem för att kunna göra det, och det är en fördel att ha många universitetspoäng och att ha varit med i nationen ett tag, men söka kan man ju alltid. Inget kösystem. Det här gäller förstahandskontrakt.
Annars kan man kontakta andrekuratorn Helena (2q@goteborgsnation.se) eller bostadsförmannen Dafe (husforman@goteborgsnation.se), för de brukar veta om det är någon hyresgäst som vill hyra ut i andra hand. För allmän info om nationen och medlemsskap är det bäst att kontakta förstekuratorn Caroline (1q@goteborgsnation.se).
Lite långt att pendla upp till Uppsala varje dag.
Ta inte illa upp men jag kände mig tvingad (tycker dock att det är helt perfekt att det finns rum för studenter i vår fina stad)
#8, Göteborgs nation är en nation i Uppsala 
#8, jag kunde kanske ha varit tydligare där :) Ja, Göteborgs Nation ligger i Uppsala och heter så därför att den startades av folk från Göteborg.
#9 o 10
Inte lätt att veta. Jag blev lite fundersam när jag läste e-mailadresserna. Jag trodde du var helt ute och cyklade.
Jag har faktiskt en väninnas son som läste en kurs i Uppsala under en hösttermin för ett par år sedan. Han hittade inget boende så han tältade på en camping. Han var tämligen ensam där, och i november började snön falla.
Han överlevde, och slutförde sina studier nere i Lund.
ikis24 - Jag förstod, det är lugnt!
Tack!
Tack!!!