Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4156 ggr
catmalou
0

Era erfarenheter??

Som sagt var,ag vet ju att det inte egentligen handlar om att banta utan att byta livsstil men varför jag vill testa Lchf metoden är ju främst för att kunna gå ner i vikt!

Det skulle vara roligt att få höra om era viktmisknings erfarenheter.

Har ni gått ner mycket?

Har det tagit lång tid?

Har det gått bra att äta all denna fett och har det funkat bra att klara sig utan ris,pasta,potatis osv…

Många kramar//CAT

MimLan
0

Det finns en hel del trådar som avhandlar det du undrar över. Sök bland lämpliga avdelningar här till vänster så kan du botanisera bland trådarna själv.

Här är t.ex. en tråd om att ha ätit LCHF i ett år.

Och läs gärna Vanliga frågor & svar som finns bland de översta trådarna till vänster.

ullisbullis
0

Hej!

Jag har ätir LCHF-kost i ca två år. Mitt mål när jag började var att gå ner de sista 5-10 kg. som inte ville ge med sig efter ca 6 år med GI-kost(då jag gick ner ca 10 kg.)

Jag har dock inte gått ner någonting sedan dess. Kanske något kg. hit och något dit, men jag är nu ungefär där jag började.

Det var väl inte vad du ville höraObestämd…..men jag finner i alla fall ingen anledning att återvända till kolhydratsträsket igen eftersom jag mår bra nu med en snäll mage och ett lent humör! och har testat kaloridieter sedan jag var femton.. och…funkade de?

Näe, inte i längden. Alltid tillbaka till ruta ett efter ett tag med ännu ett misslyckande.

Det verkar dock som att de som har stor övervikt lättare går ner med LCHF-kost. Vi som är ganska nära önskevikten kan få det knepigare. Jag har faktiskt börjat begränsa karoriintaget senaste tiden. Jag äter fortfarande LCHF-kost, men jag vräker inte i mig fett och äter heller inte fettsnålt.

Lycka till!

missaz
0

Du kan som MimLan säger hitta mycket om detta i olika inlägg. Jag bidrar dock med MIN erfarenhet ändå. :-)

Jag började första gången med LCHF april 2008, hade inte en stor övervikt, utan ca 10-15 kg jag ville bli av med. Började dock inte enbart för detta, utan för att få bukt med min sjuka mage.

Jag gick ner ca 5 kg första månaden, gick sedan sakta men säkert ner ca 7-8 kg till, viktnedgången tog sammanlagt (om jag kommer ihåg rätt) ca 8-10 månader. Under dessa månader stod jag ibland stilla i vikt lääänge ibland, för att sedan gå ner ett par kilo i rask takt.

Jag mådde superbra på en kost på enbart kött, fett och mejerier (samt liiite grönt). Hade heller inga problem att avstå kolhydrater.

När jag under några månader slutade röka gick det sämre. Jag bytte nikotin mot kolhydrater och gick upp snabbt i vikt (hela 15 kg!). Tog dock tag i kosten igen efter några månader och har nu gått ner 5-6 kg igen. Det går inte lika fort denna gång vilket inte är konstigt. Jag äter inte lika strikt och gör oftare riktiga avsteg. Det GÅR dock nedåt, och jag har ingen panik.

Lycka till med kosten!

rickardcarlsson
0

Ätit LCHF i drygt 1 år nu. Gick ned 23 kg första halåret men har stått still sedan sist (väger numera 87kg och är 180cm lång). Byggt lite muskler under sista halvåret dock så helt stilla står det inte.

Skulle dock säga att om jag ändå inte gått ner något så är allt annat värt fördelarna. Min IBS är så gott som botad. Dessutom lider jag inte längre av återkommande depressionr som jag gjorde innan. Jag har en helt annan energi och mår otroligt mycket bättre på alla sätt. Eksem, mjäll och andra småsaker har förbättrast. Så har även allergier. Jag behövde ingen medicin den här pollensäsongen.

Jag äter sanslöst god mat nuförtiden och saknar ingenting. Vanlig kost där man måste hålla igen är mycket mycket sämre än lchf ur ren smaksynpunkt.

Det är inga som helst problem att klara sig utan bröd, pasta, ris osv. Det finns goda alternativ när man lär sig laga lchf-mat. Gör till exempel ett gott bröd på sesmafrön, ost, ägg och fiberhusk.

Behovet av sötsaker försvinner snabbt och man vill inte ha lika söta efterrätter som innan.

Enda nackdelarna är att inte alla äter så här och det kan bli lite knepigare vid vissa tillställningar. Däremot inga problem att äta på restaurang eftersom de brukar kunna reda ut att anpassa maten :)

Vill verkligen understryka att jag INTE bantat under det här året. Fakum är att jag aldrig någonsin unnat mig att äta så mycket och så god mat som nu.

Det är dock kansek som #2 säger att det här med att äta obegränsat och leva det goda livet nog är bäst på att få bort kraftig övervikt. Att få bort de sista skönhetskilona kräver kanske lite mer extremt. Men där kan man ju tillägga att det är LÄTT att äta lite kcal på lchf eftersom man inte blir hungrig. Skulle jag vilja äta strikt och lite skulle det inte vara något problem :)