En fråga om kosttillskott
Hej,
Jag skulle vilja ha hjälp med att planera hur jag skulle ta mina kosttillskott för jag vet inte om de påverkar varandra om jag tar dom samtidigt.
Jag tar bla.
Järn (en tablett)
Magnesium (två påsar)
Vitamin B komplex (en tablett)
Vitamin D (en tablett)
Super Omega - 3 (2 kapslar)
Tack på förhand!
D-vitamin och omega-3 bör ta du tillsammans eftersom det är en fettlöslig vitamin om du inte tar det vid måltid.

Om du tar D-vitamin bör du vara försiktig med kalciumtillskott.
Se Diabetes Update och The Heart Scan Blog.
Tack ska ni ha! Nu vet jag hur jag tar D-vitaminet och omega-3. Hur är det med de andra? Kan man ta dom på tom mage för att höja värden snabbare eller måste de intas med mat?

Jag personligen tror att man måste ta alla typer av tillskott i samband med måltid för att de ska ge någon verkan, och att alla piller verkar bäst ju mer energi måltiden innehåller.
Men det är ju jag det.

Jag tar mitt magnesium på kvällen innan jag går och lägger mig, utan mat. Detta för att upptaget är bäst på natten.
Ta B-vitaminerna och järnet till frukosten, jag tror järn och magnesium inte är så bra att ta tillsammans…
Tack Wildrat!
Magnesium är bra om man får kramp efter träning.
Varför tar du järn? Äter du inte kött?
#7 Jag äter kött ja men mitt senaste blodprov visat att HB är lite lägre så jag tänker ta järntillskott i någon vecka för att förbättra värdet.
När du har tagit järntablett ska du inte dricka svart te eller kaffe på ett par timmar, det hämmar upptaget.
Sen kan du gärna ta järntabletterna samtidigt som du äter något c-vitaminrikt för det underlättar upptaget. 

#9 C-vitamin ökar bara upptaget av det svårupptagna icke-hemjärnet - kan tro att tillskott normalt består av hemjärn, eller?
#10, googlade lite snabbt bara och det verkar som att du har rätt.
Jag äter järntabletter och de innehåller c-vitamin också för bättre upptag enligt vad som står på burken… Men det är väl som så mycket annat, behöver inte vara riktigt så som producenterna påstår..
Och då borde det gå bra att dricka svart te även om man just tagit en järntablett.
Nu tar jag B-vitaminerna och järn tillsammans till frukost. D-vitaminet och omega-3 tillsammans till lunch och Magnesium tar jag innan läggdags.
Gör jag rätt?

#12 Fungerar granterat!
Själv tror jag inte man behöver grubbla på denna fråga alls - bara ta tillskotten med mat så får det vara bra. Det är ju så det fungerar naturligt….vitaminer och mineraler är blandade huller och buller i en måltid.
#12 Förr att maximera upptaget av omega-3 skulle jag ta det, och D-vitaminet, till natten. Då slipper den konkurens från omega-6 från maten.
hej,
alla kosttillskott bör tas med annan näring. En del passerar annars rakt igenom till ingen nytta.
Jag äter själv sedan 3 år nu i kapsel Klarin perfekt, det innehåller allt som är viktigt.
Hade svåra iriter i ögonen och gula fläckensjukan, såg krokiga linjer m.m. Mina föräldrar blev blinda av detta. Så av ren självbevarelsedrift har jag lärt mig allt som finns att veta Utan detta hade jag säkert inte haft mitt körkort kvar, har bättre syn idag än för 20 år sedan
Detta innehåller: starkt blåbärsextrakt, Lutein + Zeaxantin, Omega 3 från alfa-linolensyra, Pycnogenol, som vidgar trånga blodbanor, l-glutation ( aminosyrekomplex ) 6 olika B-vitaminer, C och E. + 5 mineraler bl.a. magnesium, zink, selen.
1 kapsel till frukosten, då har jag täckt hela dagsbehovet av multiantioxidanter också, verkar anti-inflammatoriskt, förhindrar härskning av blodfetterna m.m.
Framtaget även med hänsyn till diabetikers sköra blodkärl, i ögon o övriga kroppen.
SÅ, man behöver inte köpa en hel massa olika det blir otroligt dyrt. Då vi räknade för att täcka dagsbehovetav alla ämnena i Klarin Perfekt hamnade vi runt 1500:- mot som för mig 225:- + 20:- i porto.
LÄS mera själva ni som är intresserade det finns på nätet, kommer upp direkt då man söker.
#15 Låter som spam.
Hej!
om man behöver ta järntillskott så är det att rekommendera att inte ta det tillsammans med mjölprodukter då kalcuim hämmar upptagt av järn. Däremot verkar det inte vara så att man får järnbrist om man i övrigt har en kalcium-rik kost. Men till exempel mjölk till maten hämmar järnupptaget.
MvH
KosttillskottDirekt - Åsa
Fytinsyra är starkt hämmande för upptag av järn och därför rek. samtidigt intag av vit. C i någon form, antingen frukt eller askorbinsyra.
Dock ska sägas att vi som sällan äter mörkt bröd/fullkorn kanske inte behöver oroa oss så mkt. eftersom fytinsyrainnehåll är störst där.

#18 Skulle C-vitamin på nåt sätt avaktivera eller förstöra fytinsyran?