Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 3845 ggr
bustas
0

Är höstköttet bäst?

Jag undrar hur nötköttproduktionen fungerar i Sverige idag? Går djuren, ämnade för köttproduktion, ute på bete under sommarhalvåret? Eller står de inomhus och käkar kraftfoder? Eller kanske det rent av görs tillägg av kraftfoder utomhus. Orsaken till mina funderingar är en tanke om att det kanske är som bäst att köpa på senhösten om djuren betat utomhus och därmed borde köttet hålla hög kvalitet. Här i Litauen kommer jag att köpa en halv kalv då jag vet (kan se dem) att de går utomhus och betar och kraftfoder har inte den lilla gården råd med. Någon som vet om läget i Sverige? Mina funderingar gäller givetvis inte de som har som affärsidé att producera gräsbeteskött.

Zepp
0

Slutgödning med kraftfoder tror jag är standard.. det lär gynnas av slakthusens poängsättning för slaktkroppar.

Sen så.. kan man nog säga som så att på hösten så har de flesta väl ändå ätit mer gräs ett tag. fast jag har känt bönder som haft sina djur stallade hela tiden för maximal tillväxt!

Finns nog bara ett sätt att vara säker.. att köpa av trovärdiga uppfödare som uppger att de enbart kör gräsbete.. typ Gröna gårdar.

http://www.gronagardar.se/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bustas
0

Jo Zepp, det är nog på det eländiga viset.